Pon Power optimaliseert hybride aandrijving

PAPENDRECHT | Pon Power uit Papendrecht heeft met Electric Marine Support (EMS) een nieuwe generatie hybride scheepsaandrijvingen ontwikkeld. De voor Caterpillar-motoren geoptimaliseerde installatie verlaagt de emissies en de operationele kosten.

Pon Power optimaliseert hybride aandrijving

Caterpillar C12 gecertificeerd voor Eurokotters

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Pon Power optimaliseert hybride aandrijving | Schuttevaer.nl

Pon Power optimaliseert hybride aandrijving

PAPENDRECHT | Pon Power uit Papendrecht heeft met Electric Marine Support (EMS) een nieuwe generatie hybride scheepsaandrijvingen ontwikkeld. De voor Caterpillar-motoren geoptimaliseerde installatie verlaagt de emissies en de operationele kosten.

Pon Power optimaliseert hybride aandrijving
  • Caterpillar C12 gecertificeerd voor Eurokotters
  • ‘Elektrisch varend is de uitstoot heel laag’

Door Hans Heynen
De eerste hybride aandrijvingen staan in het vorig jaar door Shipyard Trico in Rotterdam afgebouwde containerschip Zembla (135 x 17,10 meter, 7085 ton) van de Gebr. Van de Wijgaard. De twee schroeven worden dieseldirect aangedreven door twee Cat 3508 hoofdmotoren met een vermogen van 746 kW bij 1600 toeren. Elektrisch varend worden de schroeven aangedreven door twee rond de schroefassen geplaatste 400 kW elektromotoren. Een in het voorschip geplaatste Cat C32 generator (994 ekW bij 1800) voorziet ze van stroom. Verder staat er alleen nog een C4.4 havensetje in het schip, met een vermogen van 65 ekW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer