De alternatieve route was voorgeschreven door de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) vanwege werkzaamheden aan de A20. De onder water monteerbare propellerinstallatie is bestemd voor de voortstuwing van een half afzinkbaar boorplatform in de Walvis Bay in Namibië. De thruster was vijf jaar geleden al gekocht van scheepsvoortstuwingsfabrikant Wärtsilä als reserve-onderdeel.
Tijdens de opslag bij Wärtsilä is de propellor met een diameter van vier meter elke maand een aantal slagen handmatig gedraaid om eenzijdige belasting van de lagers te voorkomen. Voor vertrek zijn ook de rubber afdichtingen vernieuwd, zodat die weer gegarandeerd zeven jaar lang het zeewater buiten en de olie binnen zullen houden.
Nu het boorplatform toe is aan een grote onderhoudsbeurt wordt de thruster geleverd. Het boorplatform beschikt in totaal over acht van deze thrusters, twee op elke hoek. Deze schroeven, die in alle richtingen kunnen draaien, zorgen dat het platform overal ter wereld naar toe kan varen. Daarnaast kunnen de thrusters, geheel geautomatiseerd, het drijvende boorplatform op exact de dezelfde plaats houden. Dit systeem van Dynamic Positioning maakt boren naar gas of olie mogelijk, ongeacht wind en stroming.
Bij aankomst in de Walvis Bay zal de thruster onder supervisie van Wärtsilä door duikers onder het platform worden geïnstalleerd.