Cryovat

Cryovat presenteert zich op de beurs tezamen met Marine Service Noord. Cryovat, onderdeel van de RootselaarGroup, maakt al bijna 50 jaar cryogene, dubbelwandige hogedrukvaten waar koude gassen in kunnen worden opgeslagen zoals stikstof, zuurstof, argon, koolzuur en LNG.

Stand 513

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Cryovat | Schuttevaer.nl

Cryovat

Cryovat presenteert zich op de beurs tezamen met Marine Service Noord. Cryovat, onderdeel van de RootselaarGroup, maakt al bijna 50 jaar cryogene, dubbelwandige hogedrukvaten waar koude gassen in kunnen worden opgeslagen zoals stikstof, zuurstof, argon, koolzuur en LNG.

  • Stand 513

De vaten zijn bestemd voor de olie-, gas-, en chemische  industrie. Maar sinds enkele jaren wordt LNG ook in toenemende mate toegepast in de zee- en binnenvaart en het wegtransport.
Strengere milieuwet­ten dwingen scheepbouwers en vracht­wagenfabrikanten steeds vaker over te gaan op motoren die als brandstof LNG kun­nen verwerken. Vloeibaar aard­gas (LNG) is een relatief schone brandstof voor zeeschepen, binnenvaartschepen en vrachtwagens. LNG als transportbrandstof is econo­misch levensvatbaar, kent grote milieuvoordelen en is een groei­markt.
Dankzij de bouw van terminals kan LNG in klei­nere hoeveelheden worden over­gepompt naar bunkerschepen en tankwagens, die vervolgens zee­schepen, binnenvaartschepen en tankstations van LNG kunnen voor­zien. Cryovat heeft onlangs een 500 m3 LNG-buffervat aan Denemarken geleverd.
Het bouwen van vaten voor de maritieme vaart biedt vele uitdagingen. Zo is een goede isolatie essentieel, moet de ruimte aan boord zo goed mogelijk worden benut en zorgen druk- en dynamische krachten, als ook trillingen, rollen, schokken en het heen en weer klotsen van de LNG voor bijzondere belastingen, wat maakt dat een vat aan een variatie van hoge eisen moet voldoen. Elk vat is tot op heden custom-built. Cryovat leverde en installeerde de LNG-vaten voor de meeste Nederlandse LNG-installaties (truckvulstations, bunkerstations, small scale) zowel op land als op schepen en bouwt nu de LNG-vaten voor de in aanbouw zijnde Ecoliner.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer