Sandfirden Technics produceert gemariniseerde SisuDiesels

Sandfirden Technics in Den Oever legt momenteel de laatste hand aan een stroomlijning van de gehele productieorganisatie. Volgens technisch-directeur Bart Bakker is het bedrijf hier al zover mee gevorderd dat kan worden begonnen met een grootschalige productie van gemariniseerde SisuDiesel-motoren. Verder wordt op het bedrijfsterrein langs de haven gewerkt aan de bouw van een moderne proefstand voor het testen van motoren van SisuDiesel en Scania en de bijbehorende generatorsets.

Sandfirden Technics produceert gemariniseerde SisuDiesels

‘Sinds de Finse motorenfabrikant SisuDiesel  vorig jaar beslootde productie van scheepsdiesels geheel bij Sandfirden Technics  te concentreren,is er in Den Oever veel gebeurd’, zegt Bakker. ‘Allereerst hebben wij dewerkplaatsen opnieuw ingedeeld, zodat er nu veel efficiënter kan wordengewerkt. Aansluitend zijn we de gehele productieorganisatie gaan stroomlijnen.Hierbij hebben we toegewerkt naar een slagvaardige organisatie waar straks opjaarbasis circa 500 gemariniseerde SisuDiesel scheepsmotoren kunnen wordengeproduceerd, getest en uitgeleverd. Motoren die zijn gecertificeerd volgens deCCR2- en IMO-normen. Verder hebben we met onze toeleveranciers om tafel gezetenom de levering van onderdelen te optimaliseren, zodat je straks van “just intime delivery” kunt spreken.’
De productie van gemariniseerde SisuDiesel-motoren in DenOever is inmiddels van start gegaan. Er zijn er ook al enkele tientallenuitgeleverd. ‘Deze motoren zijn voornamelijk gebruikt voor onze eigengeneratorsets of aan onze eigen dealers geleverd. Het plan is om dit jaar ookSisuDiesel-motoren te gaan leveren aan importeurs over de hele wereld.’
De motorenproductie in Den Oever zal dit jaar dus explosiefgaan toenemen en verhoudingsgewijs geldt dit uiteraard ook voor hetpersoneelsbestand. ‘Ik verwacht, net als vorig jaar, een personeelsaanwas vanzo’n tien procent, waarbij het aantal medewerkers op circa zestig zal uitkomen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Sandfirden Technics produceert gemariniseerde SisuDiesels | Schuttevaer.nl

Sandfirden Technics produceert gemariniseerde SisuDiesels

Sandfirden Technics in Den Oever legt momenteel de laatste hand aan een stroomlijning van de gehele productieorganisatie. Volgens technisch-directeur Bart Bakker is het bedrijf hier al zover mee gevorderd dat kan worden begonnen met een grootschalige productie van gemariniseerde SisuDiesel-motoren. Verder wordt op het bedrijfsterrein langs de haven gewerkt aan de bouw van een moderne proefstand voor het testen van motoren van SisuDiesel en Scania en de bijbehorende generatorsets.

Sandfirden Technics produceert gemariniseerde SisuDiesels

‘Sinds de Finse motorenfabrikant SisuDiesel  vorig jaar beslootde productie van scheepsdiesels geheel bij Sandfirden Technics  te concentreren,is er in Den Oever veel gebeurd’, zegt Bakker. ‘Allereerst hebben wij dewerkplaatsen opnieuw ingedeeld, zodat er nu veel efficiënter kan wordengewerkt. Aansluitend zijn we de gehele productieorganisatie gaan stroomlijnen.Hierbij hebben we toegewerkt naar een slagvaardige organisatie waar straks opjaarbasis circa 500 gemariniseerde SisuDiesel scheepsmotoren kunnen wordengeproduceerd, getest en uitgeleverd. Motoren die zijn gecertificeerd volgens deCCR2- en IMO-normen. Verder hebben we met onze toeleveranciers om tafel gezetenom de levering van onderdelen te optimaliseren, zodat je straks van “just intime delivery” kunt spreken.’

De productie van gemariniseerde SisuDiesel-motoren in DenOever is inmiddels van start gegaan. Er zijn er ook al enkele tientallenuitgeleverd. ‘Deze motoren zijn voornamelijk gebruikt voor onze eigengeneratorsets of aan onze eigen dealers geleverd. Het plan is om dit jaar ookSisuDiesel-motoren te gaan leveren aan importeurs over de hele wereld.’

De motorenproductie in Den Oever zal dit jaar dus explosiefgaan toenemen en verhoudingsgewijs geldt dit uiteraard ook voor hetpersoneelsbestand. ‘Ik verwacht, net als vorig jaar, een personeelsaanwas vanzo’n tien procent, waarbij het aantal medewerkers op circa zestig zal uitkomen.’

Nieuwe range

Nieuw in de range van SisuDiesel zijn motoren van de typen49 CTAG, 74 CTAG en 84 CTAG. Motoren van respectievelijk 4,9, 7,4 en 8,4 liter.‘Plan is op termijn ook de 8,4 liter motor als voortstuwing te gebruiken. Wekunnen daar zowel een singlespeed als een allspeed uitvoering van maken. Deandere uitvoeringen zullen voornamelijk voor de aandrijving van generatoren enboegschroeven worden gebruikt. Zo’n 95 procent van de SisuDiesel-motoren wordttoegepast in dieselgeneratorsets. In maart zijn we gestart met de ontwikkelingen productie van een 49 DT(A)G en een 74 DTAG type motor. Reden voor het op demarkt brengen van deze typen is dat er onder in onze range nog enkele gatenzitten die we graag willen opvullen.’

Bakker signaleert een grote belangstelling van debinnenvaart voor zowel SisuDiesel- als Scania-motoren. ‘In de binnenvaart ishet echt een gekkenhuis. Maar gelukkig kunnen we nog altijd, mede dankzij onzekorte levertijden, snel aan de vraag blijven voldoen.’

Certificeringen

Bekend is dat Sandfirden Technics naast SisuDiesel ook eenheel brede range Scania-motoren in de aanbieding heeft. ‘De kracht van onsbedrijf is, dat we al die motoren met heel veel verschillende classificaties en(milieu)certificeringen kunnen aanbieden. Ook combinaties van IMO- en CCR2-certificeringenzijn bij ons mogelijk. Met dit laatste hebben we in de wereld van deboegschroefmotoren heel veel succes. Maar ook voor generatorsets is dit hetgeval. Heel populair is onze zestien liter Scania dieselmotor. Dat is degrootste uit onze range met vermogens van 525 tot 727 pk.’

Een recent voorbeeld van de toepassing van Ocean Linescheepsgeneratorsets betreft de nieuwe zogeheten multipurpose shelter decktrawler WR-189 Grietje die voor de deur bij Sandfirden Technics ligt en daarook verder wordt afgebouwd. ‘Deze trawler wordt gebouwd voor C.A. van Eekelen.Het concept van het vissersvaartuig is uitgedokterd door Wybe Das Consultancy.Dit is de eerste trawler met dieselelektrische voortstuwing, waarbij hetvaartuig wordt uitgerust met onze dieselgeneratorsets.’

Inmiddels staan in deze kotter al een set met een Scania DI16 en een set met een Scania DI 12 dieselmotor.

Onlangs zijn ten behoeve van de binnenvaartsectorgeneratormotoren, boegschroefmotoren en complete generatorsets geleverd voor demotorschepen Weststellingwerf, Queste, De Kaap, Cirya, Goudvis, Rosarium, Novumen Prestige, de motortankschepen Arena en Odessa en nog vele andere. Maar ookin de sectoren jachtbouw en zeescheepvaart zijn de producten uit Den Oevergewild. ‘Aan alles wat we leveren zit een stukje toegevoegde waarde. Of het nugaat om het bijgeleverde controlesysteem en motorbedrading, deinbedrijfstelling en nazorg. Sandfirden Technics levert de totaaloplossing.Vooral jachtbouwers waarderen dit zeer.’

Wereldwijde export

De export wordt voor Sandfirden Technics steedsbelangrijker. ‘Wij exporteren niet alleen naar werven in heel Europa, maar ooknaar werven in China, Korea en Vietnam. De traditionele gebruikers van onzeproducten laten wereldwijd schepen bouwen.’

De zeescheepvaart is voor Sandfirden Technics de belangrijksteafzetmarkt. ‘Anders dan in binnenvaart en visserij, waar het voornamelijk omgeneratorsets en boegschroeven gaat, kunnen we in de zeescheepvaart bijna alonze producten kwijt. Dus ook tandwielkasten, stuurmachines en roeren. Voor watbetreft het dealerschap van Heracles-flaproer hadden we een paar jaar geledenal de overstap gemaakt naar Becker Marine Systems, maar intussen zijn we voordeze fabrikant vertegenwoordiger van het hele pakket aan roeren enroersystemen. Ook is in nauwe samenwerking een compacte stuurmachine ontwikkelden vertegenwoordigen wij Hatlapa voor hun deckequipment. Hierdoor hebben wijeen compleet pakket in handen waar we heel succesvol mee zijn.’

Proefstand

Begin dit jaar heeft oud-directeur Pieter Kooistra naast hetkantoorgebouw in Den Oever de eerste paal geslagen voor een nieuw te bouwenproefstand. ‘Dit gebeurde op de plek waar de oude en inmiddels gesloopteproefstand stond. Om tijdens de bouw toch onze motoren en dieselgeneratorsetste kunnen blijven testen, hebben we bij ons voor de deur met zeecontainers eentijdelijke testruimte ingericht. Die was binnen vier weken operationeel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer