‘Sinds de Finse motorenfabrikant SisuDiesel vorig jaar beslootde productie van scheepsdiesels geheel bij Sandfirden Technics te concentreren,is er in Den Oever veel gebeurd’, zegt Bakker. ‘Allereerst hebben wij dewerkplaatsen opnieuw ingedeeld, zodat er nu veel efficiënter kan wordengewerkt. Aansluitend zijn we de gehele productieorganisatie gaan stroomlijnen.Hierbij hebben we toegewerkt naar een slagvaardige organisatie waar straks opjaarbasis circa 500 gemariniseerde SisuDiesel scheepsmotoren kunnen wordengeproduceerd, getest en uitgeleverd. Motoren die zijn gecertificeerd volgens deCCR2- en IMO-normen. Verder hebben we met onze toeleveranciers om tafel gezetenom de levering van onderdelen te optimaliseren, zodat je straks van “just intime delivery” kunt spreken.’
De productie van gemariniseerde SisuDiesel-motoren in DenOever is inmiddels van start gegaan. Er zijn er ook al enkele tientallenuitgeleverd. ‘Deze motoren zijn voornamelijk gebruikt voor onze eigengeneratorsets of aan onze eigen dealers geleverd. Het plan is om dit jaar ookSisuDiesel-motoren te gaan leveren aan importeurs over de hele wereld.’
De motorenproductie in Den Oever zal dit jaar dus explosiefgaan toenemen en verhoudingsgewijs geldt dit uiteraard ook voor hetpersoneelsbestand. ‘Ik verwacht, net als vorig jaar, een personeelsaanwas vanzo’n tien procent, waarbij het aantal medewerkers op circa zestig zal uitkomen.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?