Zeevrachtenmarkt: Ballastwaterbehandeling te kostbaar voor oude schepen

De huren voor de capesizers staan onder druk door minder ladingen ijzererts vanuit Brazilië en West-Australië. De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde tot rond $ 11.400 per dag. Voor periodecharters was er nog weinig aan de hand. Diana Shipping verhuurde de New York (177.773 dwt, 2010) voor zes maanden voor $ 14.450 per dag en de Norfolk (162.218 dwt, 2002) voor zes tot acht maanden voor $ 12.000 per dag en de panamax Nirefs (75.311 dwt, 2001) voor 13 tot 16 maanden voor $ 9400 per dag.

De huren zijn brutobedragen waarvan gebruikelijk een percentage van circa 5% afgaat voor diensten van derden. Voor een markt die bol staat van positivisme zijn de huren dus niet indrukwekkend. Het ziet ernaar uit dat een echt herstel pas in 2019 zal plaatsvinden, maar dan moet het bestellen van nieuwe schepen wel op een lager pitje worden gezet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Ballastwaterbehandeling te kostbaar voor oude schepen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Ballastwaterbehandeling te kostbaar voor oude schepen

De huren voor de capesizers staan onder druk door minder ladingen ijzererts vanuit Brazilië en West-Australië. De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde tot rond $ 11.400 per dag. Voor periodecharters was er nog weinig aan de hand. Diana Shipping verhuurde de New York (177.773 dwt, 2010) voor zes maanden voor $ 14.450 per dag en de Norfolk (162.218 dwt, 2002) voor zes tot acht maanden voor $ 12.000 per dag en de panamax Nirefs (75.311 dwt, 2001) voor 13 tot 16 maanden voor $ 9400 per dag.

De huren zijn brutobedragen waarvan gebruikelijk een percentage van circa 5% afgaat voor diensten van derden. Voor een markt die bol staat van positivisme zijn de huren dus niet indrukwekkend. Het ziet ernaar uit dat een echt herstel pas in 2019 zal plaatsvinden, maar dan moet het bestellen van nieuwe schepen wel op een lager pitje worden gezet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer