‘Prijsbewustzijn wordt sterker’

Binnenvaartondernemers melden dat er een bodem in de markt zit. ‘We willen met z’n allen niet meer terug naar de tarieven van afgelopen zomer. Ik denk dat dat een collectief bewustzijn is. De situatie was toen zo slecht, dat wil niemand meer meemaken. Bevrachters proberen het wel, maar het lukt ze vooralsnog niet hun dumptarieven te slijten. Het lage water helpt ons daarbij, maar ook zonder houden we de prijzen enigszins op peil.’ Deze schipper merkt dat collega’s schrikken wanneer ze horen dat een ander voor een veel hogere vracht vaart. ‘Ze zijn er dan van overtuigd dat ze iets fout hebben gedaan. Terwijl mensen toch de neiging hebben anderen de schuld te geven. Ze nemen zich voor de volgende keer niet zo snel aan te nemen en wat langer te wachten, in de hoop op een beter bod.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Prijsbewustzijn wordt sterker’ | Schuttevaer.nl

‘Prijsbewustzijn wordt sterker’

Binnenvaartondernemers melden dat er een bodem in de markt zit. ‘We willen met z’n allen niet meer terug naar de tarieven van afgelopen zomer. Ik denk dat dat een collectief bewustzijn is. De situatie was toen zo slecht, dat wil niemand meer meemaken. Bevrachters proberen het wel, maar het lukt ze vooralsnog niet hun dumptarieven te slijten. Het lage water helpt ons daarbij, maar ook zonder houden we de prijzen enigszins op peil.’ Deze schipper merkt dat collega’s schrikken wanneer ze horen dat een ander voor een veel hogere vracht vaart. ‘Ze zijn er dan van overtuigd dat ze iets fout hebben gedaan. Terwijl mensen toch de neiging hebben anderen de schuld te geven. Ze nemen zich voor de volgende keer niet zo snel aan te nemen en wat langer te wachten, in de hoop op een beter bod.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer