Weinig werk in zeehavens

De Rotterdamse Maashaven lag afgelopen weekeinde vol schepen. Elke rij was vijf schepen dik en bestond uit allerlei soorten en maten schepen. Dinsdagmorgen werd die hoeveelheid iets kleiner. Een schipper die vijf dagen op een reis ligt te wachten, vindt dat veel van zijn collega’s niet kunnen rekenen. ‘Ik ga uit van 25 tot dertig procent kosten per reis. Dan heb ik het niet over afschrijving, maar alleen over provisie, gasolie, havengeld en loodsengeld. Ik kreeg vrijdag een reis aangeboden, waar ik nog een euro per ton bij kon praten, maar ik heb het aanbod toch afgeslagen, want ik zou dan op zestig procent onkosten uitkomen. En dat is geen gezonde bedrijfsvoering. Maar collega’s varen er wel voor.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Weinig werk in zeehavens | Schuttevaer.nl

Weinig werk in zeehavens

De Rotterdamse Maashaven lag afgelopen weekeinde vol schepen. Elke rij was vijf schepen dik en bestond uit allerlei soorten en maten schepen. Dinsdagmorgen werd die hoeveelheid iets kleiner. Een schipper die vijf dagen op een reis ligt te wachten, vindt dat veel van zijn collega’s niet kunnen rekenen. ‘Ik ga uit van 25 tot dertig procent kosten per reis. Dan heb ik het niet over afschrijving, maar alleen over provisie, gasolie, havengeld en loodsengeld. Ik kreeg vrijdag een reis aangeboden, waar ik nog een euro per ton bij kon praten, maar ik heb het aanbod toch afgeslagen, want ik zou dan op zestig procent onkosten uitkomen. En dat is geen gezonde bedrijfsvoering. Maar collega’s varen er wel voor.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer