INGEZONDEN ‘Binnenvaart als besmette sector’

Economische omstandigheden hebben geleid tot het besluit om alle activiteiten van scheepsmakelaar te staken. Al lange tijd is bekend dat banken de binnenvaart beschouwen en behandelen als ‘besmette sector’.

Door Roelof Kingma, voorheen scheepsmakelaar
Een sector waar – met name in de grote binnenvaart – geld achteraan moet en waar vooral niet in moet worden geïnvesteerd. Gesprekken met de grootste binnenvaartbank over het differentiëren in aanvragen tot financieren tussen grote en kleine binnenvaart hebben tot niets geleid.
Als scheepsmakelaar, sinds maart 2008, kijk ik terug op een zeer leerzame periode. Een periode waarin diverse schippers mij het vertrouwen hebben gegeven tot het verkopen en/of aankopen van hun schip en duwboot.
Ook hebben ondernemers en organisaties als de Overmeer Transport Group, Teus Vlot Diesel Marine, Anton van Megen / de EUBO en het Nova College mij vertrouwen en ruimte gegeven om te ontwikkelen en bij te dragen aan verandering, verbetering en uitbreiding van hun diensten.
In 2013 heb ik een ‘reddingsplan’ voor de binnenvaart aangeboden aan Melanie Schultz, minister van Infrastructuur & Milieu. Op geleide hiervan is door Royal Haskoning een onderzoek uitgevoerd om ‘opkomende economieën’ te identificeren. In februari 2014 zijn deze uitkomsten met de minister in Den Haag besproken. Maar waar een bank niet meegaat, stopt ook de overheid. Het is niet anders.

Voor 2016 (en verder) wens ik de binnenvaartondernemers alle goeds toe en bovenal Gods zegen.

INGEZONDEN ‘Binnenvaart als besmette sector’ | Schuttevaer.nl

INGEZONDEN ‘Binnenvaart als besmette sector’

Economische omstandigheden hebben geleid tot het besluit om alle activiteiten van scheepsmakelaar te staken. Al lange tijd is bekend dat banken de binnenvaart beschouwen en behandelen als ‘besmette sector’.

Door Roelof Kingma, voorheen scheepsmakelaar
Een sector waar – met name in de grote binnenvaart – geld achteraan moet en waar vooral niet in moet worden geïnvesteerd. Gesprekken met de grootste binnenvaartbank over het differentiëren in aanvragen tot financieren tussen grote en kleine binnenvaart hebben tot niets geleid.
Als scheepsmakelaar, sinds maart 2008, kijk ik terug op een zeer leerzame periode. Een periode waarin diverse schippers mij het vertrouwen hebben gegeven tot het verkopen en/of aankopen van hun schip en duwboot.
Ook hebben ondernemers en organisaties als de Overmeer Transport Group, Teus Vlot Diesel Marine, Anton van Megen / de EUBO en het Nova College mij vertrouwen en ruimte gegeven om te ontwikkelen en bij te dragen aan verandering, verbetering en uitbreiding van hun diensten.
In 2013 heb ik een ‘reddingsplan’ voor de binnenvaart aangeboden aan Melanie Schultz, minister van Infrastructuur & Milieu. Op geleide hiervan is door Royal Haskoning een onderzoek uitgevoerd om ‘opkomende economieën’ te identificeren. In februari 2014 zijn deze uitkomsten met de minister in Den Haag besproken. Maar waar een bank niet meegaat, stopt ook de overheid. Het is niet anders.

Voor 2016 (en verder) wens ik de binnenvaartondernemers alle goeds toe en bovenal Gods zegen.