‘Gebrek aan scheepsruimte’

Bevrachters spelen volgens het panel een spelletje. ‘Lig je ergens leeg, dan krijg je vooralsnog niets aangeboden. Ze doen net of ze geen werk hebben. Maar er is werk zat. Er wordt momenteel van silo naar silo gevaren voor fantastische prijzen. Dat doet de bevrachter niet uit luxe. Er is dan overduidelijk gebrek aan scheepsruimte. In Rotterdam zijn momenteel vrijwel geen lege schepen te vinden.’Volgens een ander panellid zijn het momenteel vooral voor de grote tonnages goede tijden. ‘Als ik zie dat je met een 4000-tonner in een week tijd op en af 11 euro per ton kunt verdienen, dan is dat wel heel erg goed. Dan zou ik die 4000-tonner ook wel willen. Maar ja, die prijzen blijven natuurlijk niet.’Ook in de wat kleinere scheepsmaten wordt goed verdiend. Het is een kwestie van de poot stijf houden. ‘Vorige week waren in Luik veel schepen. Dat zei de bevrachter, maar dat zag ik zelf natuurlijk ook. Ik kon niets van mijn gading vinden en besloot leeg weg te varen. Opeens kreeg ik wel reizen aangeboden en kon er ook nog een eurootje per ton bij.’ Er was een ruim kolenaanbod naar de Moezel. Veevoer was ook genoeg voor handen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Gebrek aan scheepsruimte’ | Schuttevaer.nl

‘Gebrek aan scheepsruimte’

Bevrachters spelen volgens het panel een spelletje. ‘Lig je ergens leeg, dan krijg je vooralsnog niets aangeboden. Ze doen net of ze geen werk hebben. Maar er is werk zat. Er wordt momenteel van silo naar silo gevaren voor fantastische prijzen. Dat doet de bevrachter niet uit luxe. Er is dan overduidelijk gebrek aan scheepsruimte. In Rotterdam zijn momenteel vrijwel geen lege schepen te vinden.’Volgens een ander panellid zijn het momenteel vooral voor de grote tonnages goede tijden. ‘Als ik zie dat je met een 4000-tonner in een week tijd op en af 11 euro per ton kunt verdienen, dan is dat wel heel erg goed. Dan zou ik die 4000-tonner ook wel willen. Maar ja, die prijzen blijven natuurlijk niet.’Ook in de wat kleinere scheepsmaten wordt goed verdiend. Het is een kwestie van de poot stijf houden. ‘Vorige week waren in Luik veel schepen. Dat zei de bevrachter, maar dat zag ik zelf natuurlijk ook. Ik kon niets van mijn gading vinden en besloot leeg weg te varen. Opeens kreeg ik wel reizen aangeboden en kon er ook nog een eurootje per ton bij.’ Er was een ruim kolenaanbod naar de Moezel. Veevoer was ook genoeg voor handen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer