Maximale spoed bij lager toerental vaart zuiniger

Flinter Management zegt grote brandstofbesparingen te hebben gerealiseerd door bij een lager toerental met een maximale spoed te blijven varen. ‘Het brandstofverbruik van de 8000-tonner Lisa is hierdoor bij lagere snelheden van 12 naar 9 ton per dag gedaald.’

Maximale spoed bij lager toerental vaart zuiniger

Brandstofverbruik 8000-tonner Lisa daalt 25%

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maximale spoed bij lager toerental vaart zuiniger | Schuttevaer.nl

Maximale spoed bij lager toerental vaart zuiniger

Flinter Management zegt grote brandstofbesparingen te hebben gerealiseerd door bij een lager toerental met een maximale spoed te blijven varen. ‘Het brandstofverbruik van de 8000-tonner Lisa is hierdoor bij lagere snelheden van 12 naar 9 ton per dag gedaald.’

Maximale spoed bij lager toerental vaart zuiniger
  • Brandstofverbruik 8000-tonner Lisa daalt 25%
  • Flinter doet proeven met twee schepen

Door Tobias Pieffers
Het principe van de besparing is simpel, zegt vlootdirecteur Gaby Steentjes. ‘We blijven zo lang mogelijk met de maximale spoed van de schroef varen. Daardoor kunnen we de motor minder toeren laten draaien. Dat gaat ten koste van de efficiëntie van de motor, maar levert uiteindelijk wel winst op.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer