De Griekse rederij Dry Ships, met een beursnotering in New York, had vier panamaxen besteld bij een Chinese werf voor levering dit jaar. Maar de werf is zo achter op het schema dat de order inmiddels werd geannuleerd, kennelijk met wederzijds goedvinden. De rederij zal niet erg rouwig zijn dat de oplevering niet doorging, want de vooruitzichten voor de panamaxen zijn niet geweldig. Op de Atlantische routes kwam er eindelijk wel wat verbetering voor de panamaxen, maar in het Verre Oosten was het nog niet geweldig. De Bagara (74.272 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Mississippi, via US Gulf, teruglevering West-Europa voor $ 11.900 per dag plus een ballastbonus van $ 200.000.
Voor de capesizers verbeterde de markt eveneens. De CIC Rolaco (175.641 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Dang Jin, via Noord-Pacific, teruglevering China voor $ 17.000 per dag. De Tian Lu Hai (174.398 dwt, 2005) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 23.000 per dag. De verbetering is vooral te danken aan de groeiende Chinese invoer van ijzererts. Import zou goedkoper en beter zijn dan het gebruik van Chinees erts.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?