Containerkraan NTB defect na aanvaring

Een aanvaring tussen twee Maersk containerschepen heeft voor forse schade aan een containerkraan van Northsea Terminal Bremerhaven gezorgd. Zaterdagmorgen tijdens zware windstoten ramde de binnenlopende Maersk Laberinto (94.000 ton, 8600 teu), de voor de wal liggende Maersk Missouri (62.000 ton, 4324 teu).

De schepen op hun beurt raakten een rij containerkranen van NTB waarvan er één uit de rails liep, waarbij het onderstel zwaar beschadigde. Twee andere kranen raakten buiten bedrijf omdat de stroomkabel onder de kraan lag die uit de rails was gelopen.
De uit de rails gelopen containerkraan dreigde in te storten en moest in de loop van het weekend worden gestut om omvallen te voorkomen.
De beide schepen raakten licht beschadigd. De Maersk Missouri werd verhaald en op een andere plek verder gelost. De Maersk Laberinto mocht na betaling van een borg van 10.000 euro de reis voortzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containerkraan NTB defect na aanvaring | Schuttevaer.nl

Containerkraan NTB defect na aanvaring

Een aanvaring tussen twee Maersk containerschepen heeft voor forse schade aan een containerkraan van Northsea Terminal Bremerhaven gezorgd. Zaterdagmorgen tijdens zware windstoten ramde de binnenlopende Maersk Laberinto (94.000 ton, 8600 teu), de voor de wal liggende Maersk Missouri (62.000 ton, 4324 teu).

De schepen op hun beurt raakten een rij containerkranen van NTB waarvan er één uit de rails liep, waarbij het onderstel zwaar beschadigde. Twee andere kranen raakten buiten bedrijf omdat de stroomkabel onder de kraan lag die uit de rails was gelopen.
De uit de rails gelopen containerkraan dreigde in te storten en moest in de loop van het weekend worden gestut om omvallen te voorkomen.
De beide schepen raakten licht beschadigd. De Maersk Missouri werd verhaald en op een andere plek verder gelost. De Maersk Laberinto mocht na betaling van een borg van 10.000 euro de reis voortzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer