Kleine brand met grote gevolgen

Een olielekkage en brand in de noodstuurinrichting hebben grote schade aangericht in de machinekamer van het Duitse binnenvaartschip Aldemus Dei.

Onderweg van Frankrijk naar Nordenham voer het schip 22 januari op de Hunte toen de Poolse kapitein problemen kreeg met de stuurinrichting. Hij ontdekte in de machinekamer dat de elektromotor van de noodstuurinrichting in brand stond, maar zag zelf kans het vuur te blussen. Na ruggespraak met de verkeersleiding in Bremen kreeg de kapitein opdracht naar Oldenburg terug te keren. Omdat hij op de smalle rivier niet rond kon gaan, voer hij achteruit van de Autobahnbrug Oldenburg terug naar de stad. De Wasserschutzpolizei uit Brake kwam aan boord en stelde vast dat er olie was gelekt die de brand had veroorzaakt. Ook bleek de hoofdmotor zodanig door olie vervuild, dat ook hiervan brandgevaar uitging. Verder werd in de bilge zoveel olie aangetroffen, dat de kapitein die ter plaatse door een speciale firma moest laten afvoeren. In verband met al deze problemen werd het schip aan de ketting gelegd. Pas nadat alle problemen waren opgelost, mocht de 1258 ton grote Aldemus Dei aan de laatste etappe beginnen. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kleine brand met grote gevolgen | Schuttevaer.nl

Kleine brand met grote gevolgen

Een olielekkage en brand in de noodstuurinrichting hebben grote schade aangericht in de machinekamer van het Duitse binnenvaartschip Aldemus Dei.

Onderweg van Frankrijk naar Nordenham voer het schip 22 januari op de Hunte toen de Poolse kapitein problemen kreeg met de stuurinrichting. Hij ontdekte in de machinekamer dat de elektromotor van de noodstuurinrichting in brand stond, maar zag zelf kans het vuur te blussen. Na ruggespraak met de verkeersleiding in Bremen kreeg de kapitein opdracht naar Oldenburg terug te keren. Omdat hij op de smalle rivier niet rond kon gaan, voer hij achteruit van de Autobahnbrug Oldenburg terug naar de stad. De Wasserschutzpolizei uit Brake kwam aan boord en stelde vast dat er olie was gelekt die de brand had veroorzaakt. Ook bleek de hoofdmotor zodanig door olie vervuild, dat ook hiervan brandgevaar uitging. Verder werd in de bilge zoveel olie aangetroffen, dat de kapitein die ter plaatse door een speciale firma moest laten afvoeren. In verband met al deze problemen werd het schip aan de ketting gelegd. Pas nadat alle problemen waren opgelost, mocht de 1258 ton grote Aldemus Dei aan de laatste etappe beginnen. (MP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer