Broodje halen kost schipper vier ton

Het repareren van een hoogspanningsmast op het Ketelmeer, waar een binnenvaartschip in november tegenaan voer toen de schipper beneden even een broodje ging halen, kost tussen de 300.000 en 400.000 euro.

Eigenaar van de mast, TenneT, stelt de schipper aansprakelijk voor de schade.

Volgens een woordvoerder van TenneT is de betonnen fundering aangetast en moet er ook behoorlijk wat worden gerepareerd aan de mast. Omdat de werkzaamheden op het water plaatsvinden, vallen de kosten hoog uit.

Het schip voer 8 november 2013 ’s nachts tegen de hoogspanningsmast aan. De bemanning bestond uit de 57-jarige schipper en een Roemeense volmatroos. De schipper was rond 16.30 uur uit Almelo richting Amsterdam vertrokken. Bij het Ketelmeer had hij het roer overgegeven aan zijn matroos om een kop koffie en een broodje te halen. Toen hij tegen 3 uur weer in het stuurhuis kwam, doemde opeens de hoogspanningsmast op en kon een aanvaring niet meer worden voorkomen.

Volgens de politie was een en ander vermoedelijk te wijten aan de onbekendheid ter plaatse in combinatie met de radar-instellingen. Het schip was hierdoor buiten de betonde vaargeul terechtgekomen.

Er was geen tachograaf aan boord. Tegen de schipper werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een vaarverbod om de vereiste rust te kunnen nemen. (MdV)

 

Broodje halen kost schipper vier ton | Schuttevaer.nl

Broodje halen kost schipper vier ton

Het repareren van een hoogspanningsmast op het Ketelmeer, waar een binnenvaartschip in november tegenaan voer toen de schipper beneden even een broodje ging halen, kost tussen de 300.000 en 400.000 euro.

Eigenaar van de mast, TenneT, stelt de schipper aansprakelijk voor de schade.

Volgens een woordvoerder van TenneT is de betonnen fundering aangetast en moet er ook behoorlijk wat worden gerepareerd aan de mast. Omdat de werkzaamheden op het water plaatsvinden, vallen de kosten hoog uit.

Het schip voer 8 november 2013 ’s nachts tegen de hoogspanningsmast aan. De bemanning bestond uit de 57-jarige schipper en een Roemeense volmatroos. De schipper was rond 16.30 uur uit Almelo richting Amsterdam vertrokken. Bij het Ketelmeer had hij het roer overgegeven aan zijn matroos om een kop koffie en een broodje te halen. Toen hij tegen 3 uur weer in het stuurhuis kwam, doemde opeens de hoogspanningsmast op en kon een aanvaring niet meer worden voorkomen.

Volgens de politie was een en ander vermoedelijk te wijten aan de onbekendheid ter plaatse in combinatie met de radar-instellingen. Het schip was hierdoor buiten de betonde vaargeul terechtgekomen.

Er was geen tachograaf aan boord. Tegen de schipper werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een vaarverbod om de vereiste rust te kunnen nemen. (MdV)