Zeevrachtenmarkt: In Verre Oosten blijven charterhuren laag

De charterhuren voor de capesizers kunnen nogal verschillen, afhankelijk van het vaargebied. Vooral in het Verre Oosten bleven de charterhuren laag. De Cape Hawk (161.425 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Bayuquan, via Oostkust Australië, teruglevering Zuid Korea voor $ 11.000 per dag. Op andere routes waren de huren wat hoger. De Chihiro (168.947 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering El Ferrol, via Port Cartier, teruglevering Zuid-Korea voor $ 28.000 per dag.

In China worden de voorraden ijzererts en kolen wel aangevuld maar in een lager tempo dan waar de scheepsmakelaars op hadden gehoopt. De Lin Jia (177.313 dwt, 2003) werd voor 30/36 maanden gecharterd voor $ 14.100 per dag. Duidelijk een reder die ook op langere termijn geen verbetering van de markt verwacht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: In Verre Oosten blijven charterhuren laag | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: In Verre Oosten blijven charterhuren laag

De charterhuren voor de capesizers kunnen nogal verschillen, afhankelijk van het vaargebied. Vooral in het Verre Oosten bleven de charterhuren laag. De Cape Hawk (161.425 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Bayuquan, via Oostkust Australië, teruglevering Zuid Korea voor $ 11.000 per dag. Op andere routes waren de huren wat hoger. De Chihiro (168.947 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering El Ferrol, via Port Cartier, teruglevering Zuid-Korea voor $ 28.000 per dag.

In China worden de voorraden ijzererts en kolen wel aangevuld maar in een lager tempo dan waar de scheepsmakelaars op hadden gehoopt. De Lin Jia (177.313 dwt, 2003) werd voor 30/36 maanden gecharterd voor $ 14.100 per dag. Duidelijk een reder die ook op langere termijn geen verbetering van de markt verwacht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer