Zeevrachtenmarkt: De rol van olie neemt af

De huren voor de capesizers bleven laag, in veel gevallen onder de operationele dagkosten. Met de wetenschap dat er dit jaar nog meer dan 100 capesizers in de vaart komen is er weinig reden tot optimisme.

Voor de panamaxen bleven de graanreizen vanaf de oostkust van de Verenigde Staten en Zuid-Amerika de lichtpunten. Op de overige routes waren de charterhuren meestal flink lager. De economieën in Azië groeien en de regionale handel groeit mee. Overigens groeit de wereldhandel ook, ondanks de problemen in Europa. Maar de overcapaciteit van de vloten belemmert nog steeds dat de scheepvaart profiteert van de groeiende wereldhandel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: De rol van olie neemt af | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: De rol van olie neemt af

De huren voor de capesizers bleven laag, in veel gevallen onder de operationele dagkosten. Met de wetenschap dat er dit jaar nog meer dan 100 capesizers in de vaart komen is er weinig reden tot optimisme.

Voor de panamaxen bleven de graanreizen vanaf de oostkust van de Verenigde Staten en Zuid-Amerika de lichtpunten. Op de overige routes waren de charterhuren meestal flink lager. De economieën in Azië groeien en de regionale handel groeit mee. Overigens groeit de wereldhandel ook, ondanks de problemen in Europa. Maar de overcapaciteit van de vloten belemmert nog steeds dat de scheepvaart profiteert van de groeiende wereldhandel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer