Zeevrachtenmarkt Aandacht voor zuinige motoren

Voor de capesizers bleef de markt slecht. De Frontier Neige (181.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Newport News, teruglevering Rotterdam voor $ 4300 per dag plus een ballastbonus van $ 330.000. De Tango (160.000 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Guangzhou, via Taboneo, teruglevering Zuid-Korea voor $ 8200 per dag.

Door de hoge brandstofkosten dreigt in de droge-bulkermarkt een tweedeling te ontstaan tussen de schepen die recent in de vaart kwamen met zuinige motoren en de schepen die pakweg 10 jaar geleden in de vaart kwamen, toen de markt goed was en er minder aandacht was voor brandstofverbruik. Brandstof zal duur blijven en daarom overwegen steeds meer reders om, ondanks de zwakke markt, de efficiency van de schepen te verbeteren. Niet alleen door charterers, maar ook in diverse havens wordt zo’n investering beloond.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt Aandacht voor zuinige motoren | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt Aandacht voor zuinige motoren

Voor de capesizers bleef de markt slecht. De Frontier Neige (181.000 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Newport News, teruglevering Rotterdam voor $ 4300 per dag plus een ballastbonus van $ 330.000. De Tango (160.000 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering Guangzhou, via Taboneo, teruglevering Zuid-Korea voor $ 8200 per dag.

Door de hoge brandstofkosten dreigt in de droge-bulkermarkt een tweedeling te ontstaan tussen de schepen die recent in de vaart kwamen met zuinige motoren en de schepen die pakweg 10 jaar geleden in de vaart kwamen, toen de markt goed was en er minder aandacht was voor brandstofverbruik. Brandstof zal duur blijven en daarom overwegen steeds meer reders om, ondanks de zwakke markt, de efficiency van de schepen te verbeteren. Niet alleen door charterers, maar ook in diverse havens wordt zo’n investering beloond.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer