Duurzame binnenvaart

HGK brengt dieselelektrische chemicaliëntanker Monomera in de vaart

Aalmoezenier Bernhard van Welzenes heeft bij De Gerlien van Tiem in Druten de dieselelektrische HGK-tanker Monomera gezegend. Het schip werd 30 oktober tevens gedoopt door Sandra Seyer, shipping coördinator bij Vestolit, het bedrijf waarvoor de Monomera natriumhydroxide gaat vervoeren tussen de West-Duitse kanalen en het ARA-gebied.

Voorschip Monomera HGK
Op het voorschip van de Monomera (vlnr): Norbert Meixner, Business Unit directeur Liquid Chemicals HGK Shipping en directeur van Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen BV., peettanter Sandra Seyer, coördinator scheepvaartactiviteiten Vestolit, Martin Peters, voorraadbeheerder Europa bij Vestolit, pastoor Bernhard van Welzenes, CEO Steffen Bauer van HGK Shipping en Simon Lucas, directeur  Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen BV. Foto Rob Acket/HGK Shipping.

Bij het ontwerp van de Monomera lag de focus op duurzame technologieën, geoptimaliseerd laadvermogen en op de toekomst gerichte energieconcepten. Het schip is ondergebracht in de business unit Liquid Chemicals van HGK. Het werd samen met Vestolit ontwikkeld en is uitgerust voor het gebruik van klimaatneutrale, toekomstige energiebronnen.

Energiebronnen

De 100 bij 9,50 meter grote tanker heeft een laadcapaciteit van 1809 ton en kan bij een extreem lage waterstand van 1,20 meter nog 348 ton vervoeren. Bij het ontwikkelen van de optimale rompvorm heeft HGK gebruik gemaakt van de nieuwste computational fluid dynamics (CFD) methode om de weerstand te verminderen en de energie-efficiëntie te maximaliseren.

Tekst gaat verder onder de foto

Monomera HGK op ruim water
De Monomera tijdens een proefvaart op ruim water.

Voor de aandrijving zorgt een dieselektrisch systeem bestaande uit vier Scania generatoren van 325 kW die twee Veth roerpropellers van 500 kW van stroom voorzien. De Gerlien van Tiem leverde zelf de 400 kW boegschroef. Een intelligent energiemanagementsysteem zorgt ervoor dat het schip zeer zuinig met brandstof omgaat.

Klimaatneutraal

‘Met de Monomera zetten we een duidelijke koers uit naar de toekomst van duurzame binnenvaart. Het is een volgende stap in onze bouwstrategie, gericht op het voorbereiden van onze vloot op klimaatneutrale aandrijfsystemen’, aldus CEO Steffen Bauer van HGK.

Het scheepsontwerp is ontwikkeld in het Design Center van HGK Shipping in samenwerking met Koninklijke Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen BV (Wijgula), de Nederlandse dochteronderneming van HGK Shipping in Druten. Het casco werd gebouwd op de Severnav scheepswerf in Roemenië, de afbouw volgde bij De Gerlien van Tiem.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer