Twee cruiseschepen

Cruiseschepen van Holland America Line doen vaker Rotterdam aan

Cruiserederij Holland America Line (HAL) heeft een groeiend aantal afvaarten vanuit Rotterdam in de planning. De Rotterdam en Nieuw Statendam zullen komend jaar al samen 28 trips maken, waarbij Rotterdam zowel de vertrek- als aankomsthaven is van een cruise. Over twee jaar zullen 36 roundtrips vanuit Rotterdam vertrekken.

Cruiseschip Rotterdam in Rotterdam Foto's Tessa Heerschop

Dit jaar maken de HAL-schepen 24 rondreizen vanuit Nederland, waarvan 19 uit Rotterdam, 2 uit IJmuiden en 3 uit Amsterdam.

Eind dit jaar komt de walstroom voor cruiseschepen gereed bij de Cruiseterminal aan de Wilhelminakade in Rotterdam. In december is de eerste test met het systeem. Momenteel klagen omwonenden nog weleens over lawaai en uitstoot. Dat moet dan voorbij zijn, zo vertelde locoburgemeester Robert Simons van Rotterdam tijdens een bezoek aan cruiseschip Rotterdam op zaterdag 14 september. Hij was zelf 11 jaar stuurman op de grote vaart en heeft het gebied rond de Wilhelminakade zien veranderen. ‘Het was hier nogal een desolaat gebied. Nu wonen hier mensen en die willen de vogels horen fluiten. Dat kan als schepen aan de walstroom gaan. Wij zijn een voorloper als het gaat om verduurzaming van scheepvaart en over 20 jaar kunnen we met trots zeggen dat we een voorbeeld waren voor anderen.’

Tekst gaat verder onder foto

Cruiseschip Rotterdam vanaf de Wilhelminakade.

Hij hoopt ook dat de schepen zelf verder zullen vergroenen. ‘Cruises worden als vervuilend gezien. Het is dus goed als de hoofdmotoren op biobrandstof gaan varen of op een andere schonere brandstof. Wie weet varen de schepen wel op kernenergie in de toekomst.’

De Rotterdam heeft in Noorwegen al met één van de vier motoren op 100 procent biobrandstof gevaren. Dat was volgens kapitein Bas van Dreumel zeer succesvol. Binnenkort gaat het schip daarom met twee motoren varen op biobrandstof.

Omzet

Een bezoek van een cruiseschip als de Rotterdam, met accommodatie voor ruim 2600 passagiers, zorgt volgens de HAL voor een omzet van 690.000 euro in de stad. Het gaat dan om inkomsten als havengeld, loodskosten en bunkering. Plus de uitgaven die de duizenden passagiers aan de wal doen, zoals taxiritjes, excursies en aankopen in winkels.

De helft van de reizigers vanuit Rotterdam bestaat uit Nederlanders en Belgen, gevolgd door Amerikanen. Alle afvaarten vanuit Rotterdam zijn volgeboekt. In 2023 maakten 120.000 Nederlanders een cruise. Als we per hoofd van de bevolking even vaak een cruise zouden boeken als de Duitsers, dan zouden jaarlijks 450.000 Nederlanders op cruise gaan. ‘Het potentieel is enorm’, aldus vicepresident Nico Bleichrodt van de HAL.

Overal ter wereld groeit het aantal cruisepassagiers. In Europa groeide het aantal van 7,7 miljoen in 2019 naar 8,2 miljoen in 2023, een groei van 6,5%.

Tekst gaat verder onder foto

Aan boord van de Rotterdam zijn negen dekken toegankelijk voor de gasten.

Locoburgemeester Simons betreurt het dat cruiseschepen soms in een kwaad daglicht worden gesteld. ‘Hier vlakbij woont zo’n activist die beweert dat cruiseschepen alleen maar chaos en problemen opleveren. Ik zal hem volgende keer de cijfers sturen die aantonen dat deze schepen goed zijn voor de lokale economie.’

Ook benadrukt Simons dat de HAL onderdeel is van de identiteit van de stad. ‘Hier is de rederij opgericht. Ontzettend veel Rotterdammers hebben gewerkt voor deze rederij. Het voelt goed.’

Tekst gaat verder onder foto

foto Tessa Heerschop
De Rotterdam afgemeerd aan de Wilhelminakade.

Werkgelegenheid

De hedendaagse bemanningen komen voornamelijk uit Indonesië en de Filipijnen, al zijn onder de officieren nog veel Nederlanders. De rederij is een dochter van de Amerikaanse Carnival Corporation. Alle officieren worden echter in Almere getraind in een eigen opleidingscentrum. ‘De lokale economie profiteert hier enorm van ons’, aldus Bleichrodt.

Uitzicht op het achterdek van de Rotterdam.