Stenen

Dam in het Julianakanaal is er bijna, daarna kan de stop er uit

De dam in het Julianakanaal is er bijna. Ter hoogte van Berg aan de Maas is goed te zien hoe de 400.000 ton aan stenen de vaarweg in twee stukken opdelen. De dam wordt nu nog verstevigd, rond 6 september moet het gereed zijn. Rijkswaterstaat en aannemer Van den Herik kunnen nu langzaam het water weg laten lopen via de sluis bij Born.

De dam in het Julianakanaal zorgt ervoor dat het kanaal nu uit twee delen bestaat. Foto Miranda Volker

Het droogleggen van het Julianakanaal is begonnen op 12 augustus. Sindsdien is de vaarweg tussen Berg aan de Maas en sluis Born gestremd voor de scheepvaart. In 150 werkdagen, zo’n acht maanden, gaat aannemer Van den Herik hier het kanaal verbreden en verruimen. Dat gebeurt in een drooggezet kanaal, omdat eerdere pogingen met een bouwkuip mislukten. De eerste grote stap daarvoor is het aanleggen van deze dam. De dam ligt er al grotendeels, maar moet nog verstevigd worden. Dat gebeurt onder meer door de zinkstukken (foto hieronder), deze moeten nog bevestigd worden.

Tekst gaat verder onder de foto

De zinkstukken worden klaargemaakt om de dam te verstevigen. Foto Rijkswaterstaat

Wanneer de dam aan de ene kant het water tegenhoudt, kan de sluis aan de andere kant worden opengezet. Het sluizencomplex Born fungeert als een stop, vertelde projectmanager Krijn Drijvers eerder op de site van Rijkswaterstaat. Door het verval loopt het kanaal langzaam leeg als de sluis wordt opengezet. Het water aan de andere kant van de dam komt nu tot stilstand en dat heeft Rijkswaterstaat liever niet, want het is iet goed voor de gezondheid van mens en dier. Daarom is er een hevelleiding aangelegd richting de Maas, waardoor het water blijft stromen.

Dam in het Julianakanaal is er bijna, daarna kan de stop er uit | Schuttevaer.nl
Stenen

Dam in het Julianakanaal is er bijna, daarna kan de stop er uit

De dam in het Julianakanaal is er bijna. Ter hoogte van Berg aan de Maas is goed te zien hoe de 400.000 ton aan stenen de vaarweg in twee stukken opdelen. De dam wordt nu nog verstevigd, rond 6 september moet het gereed zijn. Rijkswaterstaat en aannemer Van den Herik kunnen nu langzaam het water weg laten lopen via de sluis bij Born.

De dam in het Julianakanaal zorgt ervoor dat het kanaal nu uit twee delen bestaat. Foto Miranda Volker

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer