Zeevrachtenmarkt: Jonge containerschepen naar de sloop

De prijs van ijzererts blijft dalen, maar dat doet de invoer in China nog niet stijgen. De verwachting is dat de Chinese staalproductie de komende maanden nog verder zal dalen. Door de tropische stormen in Azië stegen de vrachtprijzen voor ertsreizen van West-Australië naar China wel even tot bijna $ 9 per ton om vervolgens weer te dalen tot onder $ 7.

De daginkomsten van de capesizers bedragen nauwelijks $ 4000, dik onder de operationele kosten. Voor heel veel reders, niet alleen van de droge bulkers maar ook van de tankers, is de vraag hoe lang je kunt overleven als je dagelijks verlies lijdt en de banken niet meer bereid zijn om krediet te geven. Bankiers worden al eeuwenlang beschuldigd dat ze paraplu’s verstrekken bij mooi weer en deze weghalen zodra het regent. Maar hier zijn het toch vooral de reders die de hand in eigen boezem moeten steken. Zij zijn de ‘deskundigen’ die met prachtige toekomstbeelden de bankiers overtuigden dat veel nieuwbouw nodig was en winstgevend zou zijn. Overigens kunnen reders die zich de lessen van het verleden herinnerden en niet aan het ‘bestellen omdat anderen bestellen’ meededen, nu voor weinig geld prima schepen kopen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Jonge containerschepen naar de sloop | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Jonge containerschepen naar de sloop

De prijs van ijzererts blijft dalen, maar dat doet de invoer in China nog niet stijgen. De verwachting is dat de Chinese staalproductie de komende maanden nog verder zal dalen. Door de tropische stormen in Azië stegen de vrachtprijzen voor ertsreizen van West-Australië naar China wel even tot bijna $ 9 per ton om vervolgens weer te dalen tot onder $ 7.

De daginkomsten van de capesizers bedragen nauwelijks $ 4000, dik onder de operationele kosten. Voor heel veel reders, niet alleen van de droge bulkers maar ook van de tankers, is de vraag hoe lang je kunt overleven als je dagelijks verlies lijdt en de banken niet meer bereid zijn om krediet te geven. Bankiers worden al eeuwenlang beschuldigd dat ze paraplu’s verstrekken bij mooi weer en deze weghalen zodra het regent. Maar hier zijn het toch vooral de reders die de hand in eigen boezem moeten steken. Zij zijn de ‘deskundigen’ die met prachtige toekomstbeelden de bankiers overtuigden dat veel nieuwbouw nodig was en winstgevend zou zijn. Overigens kunnen reders die zich de lessen van het verleden herinnerden en niet aan het ‘bestellen omdat anderen bestellen’ meededen, nu voor weinig geld prima schepen kopen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer