Daar bovenop kwam ook nog eens het beslag dat door een Rotterdams advocatenkantoor op het schip was gelegd namens een buitenlandse schuldeiser. Dat beslag is intussen opgeheven.
Volgens Gijs Mol van de vakbond ITF is er nog geen zicht op vertrek van het schip. ‘Wel is een aantal bemanningsleden gerepatrieerd. Er is een minimale bezetting aan boord van wie de contracten nog lopen, al verloopt de betaling niet vlotjes. Van het loon van een matroos van 850 dollar in de maand werd zonder nadere verklaring 20% ingehouden. Zijn salaris is daarbij gebaseerd op een 48-urige werkweek en onbeperkt overwerk. Het is pure slavernij. Ik heb er een hard hoofd in dat alle gebreken afdoende zijn verholpen als ILT straks weer komt controleren. Het lijkt een gebed zonder eind. Ik denk ook dat er mensen aan boord zijn wel naar huis willen, maar bang zijn dan te kunnen fluiten naar hun geld.’
Attila
Een andere situatie is er aan boord van het 100 meter lange vrachtschip Attila dat in Beverwijk aan de ketting ligt. Dit schip van een Cypriotische eigenaar en varend onder de vlag van Gibraltar, mist vanwege mankementen enkele certificaten. Dit bleek tijdens een inspectie op 25 juni. Volgens Aswin Noordermeer van ITF is de situatie echter niet te vergelijken met die op de Dalal. ‘Volgens ons is er voldoende proviand aan boord, zijn de arbeidscontracten in orde en zijn er geen bemanningsleden te lang aan boord. Ik weet dat ze bezig zijn om de mankementen te verhelpen en het schip weer vaarklaar te krijgen. Ik voorzie hier geen langdurige affaire.’