Vader en zoon aan het roer

NewWave brengt ex-patrouillevaartuig in de vaart voor verkeersbegeleiding

‘Mooi is ze hè?’ Binnenvaartschipper Wouter van Namen (32) is maar wat trots op de NW3, het ex-patrouilleschip dat hij samen met zijn vader Aart (60) kocht en waarmee ze hun eigen bedrijf NewWave in scheepvaartbegeleiding beginnen. ‘Dit schip is de crème de la crème, echt de Mercedes onder de patrouillevaartuigen.’

Aart en Wouter van Namen op hun eigen schip NW3. Foto: NewWave

De komende jaren moeten in Nederland veel sluizen en bruggen worden gerenoveerd. Tijdens deze werkzaamheden zijn verkeersbegeleiders op het water nodig. Rijkswaterstaat regelde dat vroeger allemaal zelf, maar laat het steeds vaker aan de markt over. Wouter: ‘Wij verwachten veel opdrachten de komende jaren, verkeersbegeleiding is booming.’

Wouter en Aart hebben enorm veel ervaring op het water. Aart was jarenlang VTS-operator op de verkeerscentrales in Rotterdam en Hoek van Holland. Daarnaast had hij een droge-ladingschip en later een partyschip in Rotterdam. Wouter vaart al jaren als schipper, voornamelijk op tankers in Nederland en Duitsland. Beiden hebben de nodige papieren op zak waarmee je zowel mag varen, als verkeersbegeleiding mag verzorgen. Aart: ‘Je wordt niet zomaar ingehuurd, je moet echt wel alles op orde hebben.’

Eigen bedrijf

Een geschikt schip vinden, bleek nog een hele kluif. Aart wist precies wat hij niet wilde. ‘De geschiktheid van het vaartuig ligt niet alleen bij het begeleidingswerk, maar ook bij het comfort voor de opvarenden. Het is niet prettig als er veel herrie is aan boord, daar heb ik echt een allergie voor.’

Wouter voer vaak op patrouilleschepen die volgens hem in nogal slechte staat waren. ‘Noem het maar omgebouwde werkvletten. Terwijl ik juist wil dat alles tiptop in orde is. Dat ben ik ook gewend uit de tankvaart.’

Ze zochten een goed schip, met de juiste vaarkwaliteiten dat er netjes en verzorgd uitzag en vonden afgelopen september waarnaar ze op zoek waren. ‘Het is echt een state-of-the-art schip, perfect om dit werk mee uit te voeren. Eigenlijk wist ik al dat je bij Havenbedrijf Rotterdam goed zit, die hebben hun spullen op orde’, vertelt Aart trots. Wouter vult aan: ‘Dit schip is gewoon helemaal perfect. Ze is echt geweldig!’

De NW3 is 17,50 meter lang en komt uit 1995. At: ‘Hier waren al drie marifoons aanwezig en een vast ingerichte werkplek voor een verkeersbegeleider. Die ruimte heeft veel ramen, dus je kunt goed om je heen kijken, iets wat natuurlijk heel belangrijk is in dit vak.’

De vaareigenschappen bleken ook tiptop in orde. ‘Dit schip is fantastisch manoeuvreerbaar, kan hard varen waar het nodig is en ze ziet eruit als een patrouilleschip. Dat is de goede uitstraling, want mensen zien direct dat we er namens de overheid zijn. Dat willen we ook, want we zijn er voor de veiligheid. De motoren zijn drie jaar geleden al aangepast om op HVOI 00 te kunnen varen, ook zijn roetfilters aangebracht. Ze is hiermee toekomstbestendig en kan aan de groene vraag van opdrachtgevers voldoen.’
Ze knapten het schip nog wel een beetje op, zo werd ze geschilderd en de inrichting werd gerenoveerd. Sinds begin juli is NewWave operationeel.

Toekomst

De vaste ligplaats is nu nog aan de Westhavenkade in Vlaardingen, vlakbij het schip waar At zelf woont. Wouter woont in Maasland. ‘Daar kan het schip nou net niet komen, maar in principe kunnen we overal naartoe.’

Een nieuwe onderneming opzetten, zorgt voor veel inspanning. Toch is het niet de bedoeling dat Aart fulltime gaat werken in het bedrijf. ‘lk kan op deze manier mijn expertise delen, dat vind ik erg leuk. Het bedrijf wordt van Wouter, die kan het laten groeien.’

NewWave brengt ex-patrouillevaartuig in de vaart voor verkeersbegeleiding | Schuttevaer.nl
Vader en zoon aan het roer

NewWave brengt ex-patrouillevaartuig in de vaart voor verkeersbegeleiding

‘Mooi is ze hè?’ Binnenvaartschipper Wouter van Namen (32) is maar wat trots op de NW3, het ex-patrouilleschip dat hij samen met zijn vader Aart (60) kocht en waarmee ze hun eigen bedrijf NewWave in scheepvaartbegeleiding beginnen. ‘Dit schip is de crème de la crème, echt de Mercedes onder de patrouillevaartuigen.’

Aart en Wouter van Namen op hun eigen schip NW3. Foto: NewWave

De komende jaren moeten in Nederland veel sluizen en bruggen worden gerenoveerd. Tijdens deze werkzaamheden zijn verkeersbegeleiders op het water nodig. Rijkswaterstaat regelde dat vroeger allemaal zelf, maar laat het steeds vaker aan de markt over. Wouter: ‘Wij verwachten veel opdrachten de komende jaren, verkeersbegeleiding is booming.’

Wouter en Aart hebben enorm veel ervaring op het water. Aart was jarenlang VTS-operator op de verkeerscentrales in Rotterdam en Hoek van Holland. Daarnaast had hij een droge-ladingschip en later een partyschip in Rotterdam. Wouter vaart al jaren als schipper, voornamelijk op tankers in Nederland en Duitsland. Beiden hebben de nodige papieren op zak waarmee je zowel mag varen, als verkeersbegeleiding mag verzorgen. Aart: ‘Je wordt niet zomaar ingehuurd, je moet echt wel alles op orde hebben.’

Eigen bedrijf

Een geschikt schip vinden, bleek nog een hele kluif. Aart wist precies wat hij niet wilde. ‘De geschiktheid van het vaartuig ligt niet alleen bij het begeleidingswerk, maar ook bij het comfort voor de opvarenden. Het is niet prettig als er veel herrie is aan boord, daar heb ik echt een allergie voor.’

Wouter voer vaak op patrouilleschepen die volgens hem in nogal slechte staat waren. ‘Noem het maar omgebouwde werkvletten. Terwijl ik juist wil dat alles tiptop in orde is. Dat ben ik ook gewend uit de tankvaart.’

Ze zochten een goed schip, met de juiste vaarkwaliteiten dat er netjes en verzorgd uitzag en vonden afgelopen september waarnaar ze op zoek waren. ‘Het is echt een state-of-the-art schip, perfect om dit werk mee uit te voeren. Eigenlijk wist ik al dat je bij Havenbedrijf Rotterdam goed zit, die hebben hun spullen op orde’, vertelt Aart trots. Wouter vult aan: ‘Dit schip is gewoon helemaal perfect. Ze is echt geweldig!’

De NW3 is 17,50 meter lang en komt uit 1995. At: ‘Hier waren al drie marifoons aanwezig en een vast ingerichte werkplek voor een verkeersbegeleider. Die ruimte heeft veel ramen, dus je kunt goed om je heen kijken, iets wat natuurlijk heel belangrijk is in dit vak.’

De vaareigenschappen bleken ook tiptop in orde. ‘Dit schip is fantastisch manoeuvreerbaar, kan hard varen waar het nodig is en ze ziet eruit als een patrouilleschip. Dat is de goede uitstraling, want mensen zien direct dat we er namens de overheid zijn. Dat willen we ook, want we zijn er voor de veiligheid. De motoren zijn drie jaar geleden al aangepast om op HVOI 00 te kunnen varen, ook zijn roetfilters aangebracht. Ze is hiermee toekomstbestendig en kan aan de groene vraag van opdrachtgevers voldoen.’
Ze knapten het schip nog wel een beetje op, zo werd ze geschilderd en de inrichting werd gerenoveerd. Sinds begin juli is NewWave operationeel.

Toekomst

De vaste ligplaats is nu nog aan de Westhavenkade in Vlaardingen, vlakbij het schip waar At zelf woont. Wouter woont in Maasland. ‘Daar kan het schip nou net niet komen, maar in principe kunnen we overal naartoe.’

Een nieuwe onderneming opzetten, zorgt voor veel inspanning. Toch is het niet de bedoeling dat Aart fulltime gaat werken in het bedrijf. ‘lk kan op deze manier mijn expertise delen, dat vind ik erg leuk. Het bedrijf wordt van Wouter, die kan het laten groeien.’