Maersk strijkt Nederlandse vlag vanwege anti-piraterijbeleid

Het rederijconcern Maersk heeft drie schepen omgevlagd van Nederland naar Engeland. Het bedrijf zegt dat te doen omdat onder de Engelse vlag wel particuliere beveiligers mogen worden ingezet. Nederland is het enige land in Europa dat daar nog geen toestemming voor heeft gegeven.

‘Waarom weet Nederlandse regering het beter dan alle andere landen?’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk strijkt Nederlandse vlag vanwege anti-piraterijbeleid | Schuttevaer.nl

Maersk strijkt Nederlandse vlag vanwege anti-piraterijbeleid

Het rederijconcern Maersk heeft drie schepen omgevlagd van Nederland naar Engeland. Het bedrijf zegt dat te doen omdat onder de Engelse vlag wel particuliere beveiligers mogen worden ingezet. Nederland is het enige land in Europa dat daar nog geen toestemming voor heeft gegeven.

  • ‘Waarom weet Nederlandse regering het beter dan alle andere landen?’

Door

Willem de Niet

Het gaat om de Maersk Innoshima, Izmir en Inverness (41.000 ton, 3460 teu). Nederlandse reders kunnen wel bij de marine zogenoemde Vessel Protection Detachments (VPD) aanvragen voor reizen door risicogebieden. Volgens Maersk zijn de VPD’s veel duurder dan particuliere beveiligers. Bovendien kunnen particuliere beveiligers binnen twee dagen ter plaatse zijn, bij de marine duurt dat twee weken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer