Zeevrachtenmarkt: China werft bouworders met afbraakprijzen

De markt van de droge bulkers zakt steeds verder in en niets lijkt het tij te kunnen keren. China importeerde in mei meer ijzererts, maar de vrachten voor de capesizers verbeterden niet. Voor ijzererts van West-Australië naar Qingdao lagen de vrachten iets onder $ 7 per ton, van Brazilië naar China iets onder $ 18 per ton. Charterhuren daalden tot dik onder $ 10.000 per dag, bij sommige charters zelfs tot onder $ 5000.

Een laagterecord lijkt gevestigde te zijn door de Nightwing (170.000 dwt, 2006). Dit schip werd gecharterd oplevering passeren Kaapstad, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 2000 per dag. De overcapaciteit blijft groeien en de prijzen die slopers betalen zijn intussen drastisch gedaald.
Voor de panamaxen is het wat minder dramatisch maar de markt is wel slecht, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De Navios Marco Polo (80.647 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Port Talbot, via St. Lawrence, teruglevering West-Europa voor $ 10.000 per dag, de Agios Konstantinos (76.659 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Singapore, via oostkust Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 8000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: China werft bouworders met afbraakprijzen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: China werft bouworders met afbraakprijzen

De markt van de droge bulkers zakt steeds verder in en niets lijkt het tij te kunnen keren. China importeerde in mei meer ijzererts, maar de vrachten voor de capesizers verbeterden niet. Voor ijzererts van West-Australië naar Qingdao lagen de vrachten iets onder $ 7 per ton, van Brazilië naar China iets onder $ 18 per ton. Charterhuren daalden tot dik onder $ 10.000 per dag, bij sommige charters zelfs tot onder $ 5000.

Een laagterecord lijkt gevestigde te zijn door de Nightwing (170.000 dwt, 2006). Dit schip werd gecharterd oplevering passeren Kaapstad, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 2000 per dag. De overcapaciteit blijft groeien en de prijzen die slopers betalen zijn intussen drastisch gedaald.
Voor de panamaxen is het wat minder dramatisch maar de markt is wel slecht, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De Navios Marco Polo (80.647 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Port Talbot, via St. Lawrence, teruglevering West-Europa voor $ 10.000 per dag, de Agios Konstantinos (76.659 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Singapore, via oostkust Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 8000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer