Zeevrachtenmarkt: Een lange, koude zomer

In de droge-ladingmarkt zat het er al aan te komen. In het Verre Oosten daalden de huren en vrachten voor de supramaxen zover dat veel schepen hun heil in de Atlantische Oceaan zochten en, uiteraard, daar ook druk op de markt zullen zetten.

De verschillen werden ook wel erg groot. De Consolidator (58.811 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar India voor $ 7.250 per dag plus een ballastbonus van $ 75.000, de Sea Lavender (50.341 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Monrovia, via Brazilië, teruglevering Port Said voor $ 15.000 per dag.
Er zijn verschillende redenen voor het instorten van de markt in het Verre Oosten. De overcapaciteit van de vloot blijft toenemen. Was de capaciteit aan het eind van 2011 ongeveer 125,5 miljoen ton, in de eerste vijf maanden van dit jaar groeide deze tot ruim 131 miljoen ton. Verder belemmert de natte moesson de export van ijzererts in India en de export van kolen uit Indonesië nam af.
Voor de panamaxen is het in het Verre Oosten ook armoede. De Hamburg Max (73.498 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Guangzhou, via Indonesië, teruglevering China voor $ 4750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Een lange, koude zomer | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Een lange, koude zomer

In de droge-ladingmarkt zat het er al aan te komen. In het Verre Oosten daalden de huren en vrachten voor de supramaxen zover dat veel schepen hun heil in de Atlantische Oceaan zochten en, uiteraard, daar ook druk op de markt zullen zetten.

De verschillen werden ook wel erg groot. De Consolidator (58.811 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar India voor $ 7.250 per dag plus een ballastbonus van $ 75.000, de Sea Lavender (50.341 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Monrovia, via Brazilië, teruglevering Port Said voor $ 15.000 per dag.
Er zijn verschillende redenen voor het instorten van de markt in het Verre Oosten. De overcapaciteit van de vloot blijft toenemen. Was de capaciteit aan het eind van 2011 ongeveer 125,5 miljoen ton, in de eerste vijf maanden van dit jaar groeide deze tot ruim 131 miljoen ton. Verder belemmert de natte moesson de export van ijzererts in India en de export van kolen uit Indonesië nam af.
Voor de panamaxen is het in het Verre Oosten ook armoede. De Hamburg Max (73.498 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Guangzhou, via Indonesië, teruglevering China voor $ 4750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer