In mei werd het jacht over zee op een ponton vervoerd naar de Ferretti Group Superyacht Yard in Ancona, waar bij aankomst een 3D-scan van de volledige romp werd uitgevoerd. Op die manier kan een digitaal model gemaakt worden van het schip, waardoor de designers vanuit Nederland en de toekomstige eigenaar kunnen meekijken op afstand. Ook toeleveranciers kunnen werken met dit 3D-model van het schip ter voorbereiding van het echte werk op de werf.
Tekst gaat verder onder foto
Vripack
De schetsen voor het nieuwe superjacht werden reeds in 2018 gemaakt door het Nederlandse yacht design bureau Vripack uit Sneek. Het superjacht heeft een scherpe boeg en slanke lijnen, vergelijkbaar met een zeiljacht. De vorm moet zorgen dat het schip makkelijk manoeuvreerbaar is en een laag brandstofverbruik heeft.
Volgens Vripack had de eigenaar duidelijke en exacte wensen, zo vertelt co-eigenaar Marnix Hoekstra: ‘Hij gaf opdracht tot een plezierig jacht dat zeer geschikt is voor lange en comfortabele cruises. Tegelijkertijd moet de 1100 GT stalen Thunderball als ondersteuningsschip dienen, wanneer zijn zeiljacht regatta’s vaart.’ Het superjacht heeft een accomodatie voor 12 gasten en 15 bemanningsleden.
Tekst gaat verder onder foto
De 11 meter brede Thunderball telt vijf dekken. In de garage liggen twee tenders van negen meter en een verzameling aan watertoys, zoals kiteboards en SUP’s. De diepgang van het schip is 3,20 meter.
Afbouw
Het interieur is ontworpen door het Italiaanse Nauta Design, dat er veel marmer in verwerkte en het haast vanzelfsprekend voorzag van onder meer een zwembad, spa en fitnessruimte.
Tekst gaat verder onder foto
De bouw gaat nu over naar de afbouwfase, inclusief timmerwerk, uitrusting van machines en boordsystemen, evenals de installatie van meubilair. De buitenkant van de romp zal ook worden geprimed en geschilderd.
Tekst gaat verder onder foto
De bouw van de Thunderball begon in 2023, in de zomer van 2026 wordt het schip opgeleverd in Italië.