Met de RƒIB en drie tenderboten gaan we samen met personeelsleden van onder meer Damen, BigLift, Multraship, Fairplay Towage, Muller, Louis Meyer en Boluda – die allemaal nieuwe slepers aan boord hebben staan – het schip verwelkomen.
Tekst gaat verder onder foto
Bij de landtong van Rozenburg staat het zwart van de mensen die ook benieuwd zijn naar het grote gele schip van BigLift. Want het is een bijzonder transport. Johannes: ‘We kregen eerst het verzoek om vijf sleepboten op te halen in China. Prima, gaan we doen. Toen kwamen er drie bij, die we in Vietnam konden halen. Oké, gaan we regelen. Eh, kunnen er nog wat boten bij? Toen werd het rekenwerk. Uiteindelijk is het gelukt om 11 boten aan boord te plaatsen. We hebben er al eentje gelost in Spanje. We zijn enorm trots dat dit gelukt is.’
Tekst gaat verder onder foto
De Happy Star is ook niet voor niets een zware-ladingschip. De twee enorme hijskranen van Huisman die elk 1100 ton kunnen tillen, staan aan bakboordzijde. ‘Ze staan zover mogelijk aan de zijkant, zodat er maximale ruimte vrij blijft op dek. Wanneer we gaan hijsen, worden de ballasttanks aan stuurboord gevuld, zodat het schip stabiel blijft’, vertelt Johannes, terwijl we met 80 kilometer per uur over de Nieuwe Maas richting Hoek van Holland scheren.
Tekst gaat verder onder foto
Route
Omdat de vloot van de Spliethoff Group momenteel de Rode Zee mijdt, voer het schip van Vietnam om Afrika heen naar Europa. Bij Kaap de Goede hoop stak een storm op. ‘Je vaart west tegen de stroom in en het schip vangt enorm veel wind. Dat was even lastig.’
Tekst gaat verder onder foto
De rest van de reis verliep voorspoedig, maar in Spanje was er opnieuw noodweer. Het schip zou eigenlijk vrijdag 17 mei Rotterdam binnenlopen, dat werd zondag. Een kleine vertraging, maar de lading kwam wel veilig en ongeschonden aan.
Saluut
In de verte zien we het schip opdoemen, de boten van Havenbedrijf Rotterdam verwelkomen haar met een nautisch saluut, de waterstralen zien we boven de vlakke Noordzee spuiten. Dan komt de Happy Star dichterbij. ‘Wow’, is de reactie van de opvarenden. Op de brug van het imposante schip zwaaien de bemanningsleden naar ons, terwijl wij ons verwonderen over het volgepakte dek. ‘Die thrusters, die zijn echt enorm’, valt iemand op, als we de sleepboten van dichtbij zien. We kunnen ook een aantal namen lezen, waaronder de Käthe Wessels, Multratug 35, VB Courage en VB Endeavour.
Tekst gaat verder onder foto
Sleepboot VB Sterling komt assistentie verlenen en haakt aan de achterzijde van het schip aan om te helpen bij het afmeren in de Waalhaven. Rond 14:30 uur komen we daar precies volgens schema aan. De komende dagen worden de sleepboten een voor een gelost.
Op woensdag 22 mei vertrekt de Happy Star naar verwachting naar Spanje voor een nieuwe lading. Wij varen met de wind in de haren terug naar de Veerhaven. ‘Dit was echt bijzonder’, zegt één van de gasten en daar is iedereen het mee eens.