Modal shift

Bierbrouwer Grolsch wil zoveel mogelijk per schip vervoeren

Voor bierbrouwer Grolsch is producten per binnenvaart vervoeren bekend terrein. En het bevalt zo goed dat het concern ook anderen probeert te overtuigen van de voordelen. ‘Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens een keer.’

Alwin Kulsdom Grolsch
Alwin Kulsdom is bij Grolsch teamleider bij shipping & forwarding. 'Probeer vervoer per binnenvaart gewoon eens een keer. Je zult vooral voordelen ervaren.ā€™ Foto's Vincent Krabbendam

Alwin Kulsdom is bij Grolsch teamleider bij shipping & forwarding, de afdeling die zich met distributie bezighoudt. ‘Distributie is natuurlijk een ruim begrip. Ik richt mij primair op pallettransport binnen Nederland en op im- en export.’

De planners in het team verzorgen de afhandeling van het transport in samenwerking met klanten (ook binnen het Asahi Group Holdings, waar Grolsch toe behoort), barge operator Combi Terminal Twente (CTT), expediteurs, vervoerders, douane en collegaā€™s. Diverse beladingscoƶrdinatoren begeleiden de ladende en lossende chauffeurs op het terrein in Enschede. ‘Het doel van al onze inspanningen is om qua vervoer het optimum te bereiken tussen Grolsch, de vervoerder en de klant.’

Blikken, flessen, fusten en tanks

Bij het vervoer vanuit de brouwerij is er vooral onderscheid te maken naar verpakkingsvorm. Het bier gaat in blikken, flesjes, fusten, de bekende beugelflessen en zelfs tanks met een inhoud van 25.000 liter de wereld in. Naar Enschede worden ook diverse bieren van andere merken binnen de Asahi-groep geĆÆmporteerd vanuit onder meer ItaliĆ« en TsjechiĆ«, die vervolgens op de Nederlandse markt worden gebracht.

Een bijzondere importstroom wordt gevormd door fusten die vol naar Engeland gaan en via de kust- en binnenvaart leeg weer terugkomen. Kulsdom merkt op dat Brexit dit proces wel wat uitdagender heeft gemaakt. ‘Voor de export met shortsea-verbindingen naar Engeland wordt het bier ongeacht de verpakking vooral in 45 voets-containers vervoerd. Voor deepsea-vervoer naar onder meer Amerika en Canada maken we met name gebruik van 40 voets-containers.

‘We proberen ons vervoer voortdurend te optimaliseren. En een belangrijke factor daarin is het intermodale transport, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse binnenwateren.’

Voor- en natransport

Dat is overigens niets nieuws. In 2004 werden de brouwerijen van Grolsch in Groenlo en die in het centrum van Enschede samengevoegd tot de huidige locatie aan de A35. Vanuit Groenlo werden toen al jaren containers naar Nijmegen gereden en daar op schepen gezet. Kulsdom: ‘Bij de keuze voor een nieuwe locatie is met die werkwijze rekening gehouden. Vanaf hier is het namelijk maar acht kilometer rijden naar de terminal van CTT in Hengelo. Dus voor ons is dat een ideale verbinding.’ CTT heeft ook terminals in Almelo en Rotterdam.

Tekst gaat verder onder de foto

Bij het vervoer vanuit de brouwerij is er vooral onderscheid te maken naar verpakkingsvorm. Het bier gaat in blikken, flesjes, fusten, beugelflessen en zelfs tanks met een inhoud van 25.000 liter de wereld in.

Hengelo-Rotterdam

Naast praktische overwegingen is vooral duurzaamheid een reden om te kiezen voor vervoer over water. Kulsdom: ‘In ons geval gaat het dan over de voordelen van werken met CTT in Hengelo. Op wereldschaal stelt Hengelo-Rotterdam niet veel voor, maar het zijn toch telkens 200 kilometers die onze producten in een druk en klein land niet per vrachtwagen hoeven af te leggen. Met een overbelast wegennetwerk en de noodzaak de CO2-uitstoot terug te dringen is de binnenvaart vaker dan veel mensen denken een prima alternatief. Vanwege de voordelen op het gebied van CO2-uitstoot, filedruk, logistieke voordelen en meer zou ik het liefst zoveel mogelijk vervoer via binnenvaart doen. Voor deepsea doen we nu 80% op die manier en voor shortsea zoā€™n 60%. Daar zit dus nog wel wat rek in.’

Grolsch probeert de expediteurs en vervoerders waarmee wordt samengewerkt daarin mee te nemen. Tegelijk is de genoemde rek niet oneindig. De ‘last mile’ zal over de weg blijven gaan – al wordt wel gekeken of dat met elektrische trucks kan. Soms is vervoer over de weg ook gewoon de beste optie, bijvoorbeeld als haast is geboden. Verder kan bijvoorbeeld congestie in de haven van Rotterdam, waardoor aansluitingen op het zeevervoer in het gedrang komen, uiteindelijk toch zorgen dat vervoer per vrachtwagen de voorkeur krijgt.

Tijdverschil geen probleem

Wat in dit verhaal ook meespeelt: Grolsch wil dat zijn bier de eindgebruikers in optimale kwaliteit bereikt. Het bier moet vers blijven en het vervoer mag dus niet te lang duren. Het tijdverschil tussen weg en water op het traject Hengelo-Rotterdam zorgt daarbij echter niet voor problemen. ‘Per vrachtwagen duurt dat vervoer zoā€™n drie uur, per schip is dat hooguit een dag. Een flink verschil, maar de andere voordelen van vervoer over water maken dat meer dan goed’, onderstreept Kulsdom.

Grolsch kijkt zowel in het kader van het Lean & Green-programma als vanuit rapportageverplichtingen binnen Asahi naar de eigen CO2-uitstoot en de manieren waarop die kan worden teruggedrongen. ‘De binnenvaart speelt daarin een heel belangrijke rol.’

Voordelen zelf ervaren

Het mag duidelijk zijn, Kulsdom is een warm pleitbezorger van binnenvaart. Zoals aangegeven probeert Grolsch ook de expediteurs en vervoerders waarmee wordt samengewerkt die kant op te bewegen. Weerstand ziet Kulsdom daarbij niet zozeer. Wel praktische bezwaren. Ook ā€˜onbekend maakt onbemindā€™ is in dit verband een factor van belang. Voor die partijen heeft Alwin Kulsdom eigenlijk een heel simpel advies.

‘Probeer vervoer per binnenvaart gewoon eens een keer. Ja, vervoer naar Rotterdam over water duurt wat langer dan over de weg. Als je dat gewoon meeneemt in je planning, zul je vooral voordelen ervaren. Ik zie dat in de praktijk steeds weer gebeuren, ook bij partijen die in eerste instantie een beetje terughoudend waren. En het maakt niet uit of je een grote of kleine verlader bent. De voordelen zijn hetzelfde. Dus laat je informeren als je erover twijfelt en doe het vervolgens gewoon een keer.’

Bierbrouwer Grolsch wil zoveel mogelijk per schip vervoeren | Schuttevaer.nl
Modal shift

Bierbrouwer Grolsch wil zoveel mogelijk per schip vervoeren

Voor bierbrouwer Grolsch is producten per binnenvaart vervoeren bekend terrein. En het bevalt zo goed dat het concern ook anderen probeert te overtuigen van de voordelen. ‘Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens een keer.’

Alwin Kulsdom Grolsch
Alwin Kulsdom is bij Grolsch teamleider bij shipping & forwarding. 'Probeer vervoer per binnenvaart gewoon eens een keer. Je zult vooral voordelen ervaren.ā€™ Foto's Vincent Krabbendam

Alwin Kulsdom is bij Grolsch teamleider bij shipping & forwarding, de afdeling die zich met distributie bezighoudt. ‘Distributie is natuurlijk een ruim begrip. Ik richt mij primair op pallettransport binnen Nederland en op im- en export.’

De planners in het team verzorgen de afhandeling van het transport in samenwerking met klanten (ook binnen het Asahi Group Holdings, waar Grolsch toe behoort), barge operator Combi Terminal Twente (CTT), expediteurs, vervoerders, douane en collegaā€™s. Diverse beladingscoƶrdinatoren begeleiden de ladende en lossende chauffeurs op het terrein in Enschede. ‘Het doel van al onze inspanningen is om qua vervoer het optimum te bereiken tussen Grolsch, de vervoerder en de klant.’

Blikken, flessen, fusten en tanks

Bij het vervoer vanuit de brouwerij is er vooral onderscheid te maken naar verpakkingsvorm. Het bier gaat in blikken, flesjes, fusten, de bekende beugelflessen en zelfs tanks met een inhoud van 25.000 liter de wereld in. Naar Enschede worden ook diverse bieren van andere merken binnen de Asahi-groep geĆÆmporteerd vanuit onder meer ItaliĆ« en TsjechiĆ«, die vervolgens op de Nederlandse markt worden gebracht.

Een bijzondere importstroom wordt gevormd door fusten die vol naar Engeland gaan en via de kust- en binnenvaart leeg weer terugkomen. Kulsdom merkt op dat Brexit dit proces wel wat uitdagender heeft gemaakt. ‘Voor de export met shortsea-verbindingen naar Engeland wordt het bier ongeacht de verpakking vooral in 45 voets-containers vervoerd. Voor deepsea-vervoer naar onder meer Amerika en Canada maken we met name gebruik van 40 voets-containers.

‘We proberen ons vervoer voortdurend te optimaliseren. En een belangrijke factor daarin is het intermodale transport, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van de Nederlandse binnenwateren.’

Voor- en natransport

Dat is overigens niets nieuws. In 2004 werden de brouwerijen van Grolsch in Groenlo en die in het centrum van Enschede samengevoegd tot de huidige locatie aan de A35. Vanuit Groenlo werden toen al jaren containers naar Nijmegen gereden en daar op schepen gezet. Kulsdom: ‘Bij de keuze voor een nieuwe locatie is met die werkwijze rekening gehouden. Vanaf hier is het namelijk maar acht kilometer rijden naar de terminal van CTT in Hengelo. Dus voor ons is dat een ideale verbinding.’ CTT heeft ook terminals in Almelo en Rotterdam.

Tekst gaat verder onder de foto

Bij het vervoer vanuit de brouwerij is er vooral onderscheid te maken naar verpakkingsvorm. Het bier gaat in blikken, flesjes, fusten, beugelflessen en zelfs tanks met een inhoud van 25.000 liter de wereld in.

Hengelo-Rotterdam

Naast praktische overwegingen is vooral duurzaamheid een reden om te kiezen voor vervoer over water. Kulsdom: ‘In ons geval gaat het dan over de voordelen van werken met CTT in Hengelo. Op wereldschaal stelt Hengelo-Rotterdam niet veel voor, maar het zijn toch telkens 200 kilometers die onze producten in een druk en klein land niet per vrachtwagen hoeven af te leggen. Met een overbelast wegennetwerk en de noodzaak de CO2-uitstoot terug te dringen is de binnenvaart vaker dan veel mensen denken een prima alternatief. Vanwege de voordelen op het gebied van CO2-uitstoot, filedruk, logistieke voordelen en meer zou ik het liefst zoveel mogelijk vervoer via binnenvaart doen. Voor deepsea doen we nu 80% op die manier en voor shortsea zoā€™n 60%. Daar zit dus nog wel wat rek in.’

Grolsch probeert de expediteurs en vervoerders waarmee wordt samengewerkt daarin mee te nemen. Tegelijk is de genoemde rek niet oneindig. De ‘last mile’ zal over de weg blijven gaan – al wordt wel gekeken of dat met elektrische trucks kan. Soms is vervoer over de weg ook gewoon de beste optie, bijvoorbeeld als haast is geboden. Verder kan bijvoorbeeld congestie in de haven van Rotterdam, waardoor aansluitingen op het zeevervoer in het gedrang komen, uiteindelijk toch zorgen dat vervoer per vrachtwagen de voorkeur krijgt.

Tijdverschil geen probleem

Wat in dit verhaal ook meespeelt: Grolsch wil dat zijn bier de eindgebruikers in optimale kwaliteit bereikt. Het bier moet vers blijven en het vervoer mag dus niet te lang duren. Het tijdverschil tussen weg en water op het traject Hengelo-Rotterdam zorgt daarbij echter niet voor problemen. ‘Per vrachtwagen duurt dat vervoer zoā€™n drie uur, per schip is dat hooguit een dag. Een flink verschil, maar de andere voordelen van vervoer over water maken dat meer dan goed’, onderstreept Kulsdom.

Grolsch kijkt zowel in het kader van het Lean & Green-programma als vanuit rapportageverplichtingen binnen Asahi naar de eigen CO2-uitstoot en de manieren waarop die kan worden teruggedrongen. ‘De binnenvaart speelt daarin een heel belangrijke rol.’

Voordelen zelf ervaren

Het mag duidelijk zijn, Kulsdom is een warm pleitbezorger van binnenvaart. Zoals aangegeven probeert Grolsch ook de expediteurs en vervoerders waarmee wordt samengewerkt die kant op te bewegen. Weerstand ziet Kulsdom daarbij niet zozeer. Wel praktische bezwaren. Ook ā€˜onbekend maakt onbemindā€™ is in dit verband een factor van belang. Voor die partijen heeft Alwin Kulsdom eigenlijk een heel simpel advies.

‘Probeer vervoer per binnenvaart gewoon eens een keer. Ja, vervoer naar Rotterdam over water duurt wat langer dan over de weg. Als je dat gewoon meeneemt in je planning, zul je vooral voordelen ervaren. Ik zie dat in de praktijk steeds weer gebeuren, ook bij partijen die in eerste instantie een beetje terughoudend waren. En het maakt niet uit of je een grote of kleine verlader bent. De voordelen zijn hetzelfde. Dus laat je informeren als je erover twijfelt en doe het vervolgens gewoon een keer.’