Zeevrachtenmarkt: Huren capesizers dalen verder

De huren voor de capesizers zijn verder gedaald tot een wel zeer laag niveau. De Martha (149.782 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Shanghai, via Indonesië, teruglevering China voor $ 5300 per dag. De vrachtprijzen voor ijzerertsreizen van Australië naar China bleven rond $ 7,80 per ton, van Brazilië naar China rond $ 20 per ton.

Het ziet ernaar uit dat de huren voor de capesizers voorlopig nog wel heel laag zullen blijven. Er zijn veel schepen beschikbaar en bovendien zou India nu weer bereid zijn de export van ijzererts toe te laten. Jarenlang belemmerde de Indiase overheid die export door hoge exportbelastingen en hoge transportkosten. Die houding wijzigt zich, maar ijzererts vanuit India wordt niet door capesizers vervoerd.
Voor de panamaxen werd de markt in het Verre Oosten een stuk slechter. De Hong Jing (82.354 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Kaosiung, via Indonesië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 8250 per dag. Op de Atlantische routes kwamen er meer ladingen in de US Gulf en van de oostkust van Zuid-Amerika in de markt. Doordat er veel schepen beschikbaar waren stegen de huren maar matig. De Barock (82.688 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van de Verenigde Staten naar West-Europa voor $ 9000 per dag plus een ballastbonus van $ 250.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Huren capesizers dalen verder | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Huren capesizers dalen verder

De huren voor de capesizers zijn verder gedaald tot een wel zeer laag niveau. De Martha (149.782 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Shanghai, via Indonesië, teruglevering China voor $ 5300 per dag. De vrachtprijzen voor ijzerertsreizen van Australië naar China bleven rond $ 7,80 per ton, van Brazilië naar China rond $ 20 per ton.

Het ziet ernaar uit dat de huren voor de capesizers voorlopig nog wel heel laag zullen blijven. Er zijn veel schepen beschikbaar en bovendien zou India nu weer bereid zijn de export van ijzererts toe te laten. Jarenlang belemmerde de Indiase overheid die export door hoge exportbelastingen en hoge transportkosten. Die houding wijzigt zich, maar ijzererts vanuit India wordt niet door capesizers vervoerd.
Voor de panamaxen werd de markt in het Verre Oosten een stuk slechter. De Hong Jing (82.354 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Kaosiung, via Indonesië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 8250 per dag. Op de Atlantische routes kwamen er meer ladingen in de US Gulf en van de oostkust van Zuid-Amerika in de markt. Doordat er veel schepen beschikbaar waren stegen de huren maar matig. De Barock (82.688 dwt, 2007) werd gecharterd voor een reis van de oostkust van de Verenigde Staten naar West-Europa voor $ 9000 per dag plus een ballastbonus van $ 250.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer