Maar doordat er nogal wat capesizers uit het Verre Oosten naar de Atlantische Oceaan trokken om daar van een betere markt te profiteren zijn er niet zoveel capesizers in het Verre Oosten beschikbaar dat charterers erg veel druk kunnen uitoefenen. Ladingen ophouden heeft weinig zin als er niet veel schepen beschikbaar zijn. De vrachten voor ijzererts van Brazilië naar China lagen rond $ 27 per ton. De Cape Oceania (152.025 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Boryeong, via Chili, teruglevering China voor $ 20.000 per dag.
Op de Atlantische routes was het iets beter. De E.R. Borneo (178.978 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Hamburg voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 26.850 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?