Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen

Jörg Vogelsänger, verkeersminister van de deelstaat Brandenburg (rondom Berlijn), verwijt het Duitse ministerie van verkeer in Bonn dat het alleen nog waterwegen in het westen van Duitsland voor onderhoud en nieuwbouw in aanmerking laat komen. Daardoor is er geen ruimte om in het oosten van Duitsland lading van de weg te halen en Vogelsänger betreurt dat. Al lopende projecten worden niet afgemaakt, waardoor al gedane investeringen waardeloos worden.

Jorg  Vogelsanger

Door Marja de Vet
Vogelsänger heeft het verkeersministerie gevraagd nog eens te kijken naar de vaarweg tussen Schwedt en Stettin, omdat hij daar kansen ziet voor meer binnenvaart. Papierfabrikant Leipa zou graag willen overstappen naar de kustvaart, maar kan dat alleen rendabel doen als een deel van de vaarweg wordt gebaggerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen | Schuttevaer.nl

Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen

Jörg Vogelsänger, verkeersminister van de deelstaat Brandenburg (rondom Berlijn), verwijt het Duitse ministerie van verkeer in Bonn dat het alleen nog waterwegen in het westen van Duitsland voor onderhoud en nieuwbouw in aanmerking laat komen. Daardoor is er geen ruimte om in het oosten van Duitsland lading van de weg te halen en Vogelsänger betreurt dat. Al lopende projecten worden niet afgemaakt, waardoor al gedane investeringen waardeloos worden.

Jorg  Vogelsanger

Door

Marja de Vet

Vogelsänger heeft het verkeersministerie gevraagd nog eens te kijken naar de vaarweg tussen Schwedt en Stettin, omdat hij daar kansen ziet voor meer binnenvaart. Papierfabrikant Leipa zou graag willen overstappen naar de kustvaart, maar kan dat alleen rendabel doen als een deel van de vaarweg wordt gebaggerd.

  • Uitdiepen moet meer vervoer over water mogelijk maken

Er ligt al twee jaar een verdrag waarin wordt voorgesteld dat Duitsland samen met Polen de (grens)vaarweg tussen Schwedt en Stettin uitdiept, maar dat verdrag is nooit door Polen ondertekend. Vogelsänger vindt dat de regering opnieuw met de Polen zou moeten gaan praten en dat er beweging in de zaak moet komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer