Balk bouwt driemaster op Urk

Scheepswerf Balk bouwt op Urk de houten stagzeilschoener Mikhail S. Vorontsov af (65 x 10,50 meter, rond 600 ton). De schoener krijgt drie aluminium masten met koolstof gieken. De acht zeilen kunnen straks hydraulisch worden in- en uitgerold. De driemaster wordt door Formula Marine uit Blokzijl getuigd. Het zeiloppervlak bedraagt 1478 vierkante meter.

houten boot

Door Hans Heynen
Het schip is ontworpen door Valeriy G. Stepanenko, Gerard Dykstra & Partners en Ken Freivokh. Met een lengte over dek van 53 meter, wordt het het grootste houten schip dat sinds 1909 is gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Balk bouwt driemaster op Urk | Schuttevaer.nl

Balk bouwt driemaster op Urk

Scheepswerf Balk bouwt op Urk de houten stagzeilschoener Mikhail S. Vorontsov af (65 x 10,50 meter, rond 600 ton). De schoener krijgt drie aluminium masten met koolstof gieken. De acht zeilen kunnen straks hydraulisch worden in- en uitgerold. De driemaster wordt door Formula Marine uit Blokzijl getuigd. Het zeiloppervlak bedraagt 1478 vierkante meter.

artists impression

Door

Hans Heynen

Het schip is ontworpen door Valeriy G. Stepanenko, Gerard Dykstra & Partners en Ken Freivokh. Met een lengte over dek van 53 meter, wordt het het grootste houten schip dat sinds 1909 is gebouwd.

  • Grootste houten schip sinds 1909

De in 2000 gebouwde Britse bark Tenacious heeft weliswaar ook een lengte over alles van 65 meter, maar meet over dek slechts 49,85 meter.
Balk Shipyard bouwt de schoener af voor Dream Ship Victory, een in de bouw van houten superjachten gespecialiseerde scheepswerf in het ten zuiden van Marmaris gelegen, Bozburun. Deze werf ligt in een deel van Turkije waar nog veel houten schepen worden gebouwd. In de overdekte hallen van de werf kan aan drie houten schepen (tot 55 meter lengte) tegelijk worden gewerkt.
Casco en opbouw zijn van gelamineerd hout. Dream Ship Victory heeft zich gespecialiseerd in de bouw van moderne houten laminaatconstructies. Volgens de werf zijn de houten laminaten superieur aan kunststof of stalen constructies en erg geschikt voor jachten waarvan er maar één wordt gebouwd. Dream Ship Victory werf is vijf jaar geleden opgericht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer