Eerste coöperatie Rent-a-Ship

De eerste coöperatie Rent-a-Ship wordt begin volgende week formeel opgericht. ‘We stonden begin deze week op 122 aangemelde schepen met een gezamenlijk tonnage van 382.000 ton’, meldt initiatiefnemer Anton van Megen van de European United Barge Owners (EUBO). ‘Het gaat goed als je bedenkt dat we pas 24 juli met het plan naar buiten zijn gekomen. Het gaat hard met de aanmeldingen. Er komen elke dag minstens tien schepen bij.’

Volgens Van Megen hebben zich inmiddels net zoveel EUBO-leden als niet-leden  aangemeld voor de coöperatie. Zo’n 80 tot 90% van de aanmeldingen komt van schepen van 110 meter of groter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (41)

  • Ongelooflijk@-

    Wie geeft er nu toe dat hij geen kloten verdient?
    Er zijn al schippers , die zeggen:- het loopt aardig- en kunnen niet aflossen????
    Niemand hoor je een deuk in zijn schip varen, totdat je zelf begint over jou schade, dan komen de verhalen los.
    Dat probeer ik ook, verhalen emotie losmaken.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Ongelofelijk U had toch op 01-09-2010 17.02uur
    einde discussie gezegd Nu gaat U nog door En als U nu iets toevoegt aan de oplossing dan kwamen we vast verder Ik weet ook wel hoe en waar het aan ligt dat we zo blijven hangen in het minimum Maar goed ik ga toch ook niet telkens herhalen van GEBRUIK JE TELRAAM want iedereen heeft dan weer wat te mieren van WIE bepaalt wat er bepaald moet worden Kom op zeg kom met het ei die wel uitgebroed wordt en blijf niet hangen ga verder

    Geplaatst door: ben iemand die ergens van “ongelofelijk” van moe word op
  • beste Subaru rijder,

    Waarom gooit U Uw ziel en zaligheid hier zo te
    grabbel, ik ken heel veel mensen met een soort
    gelijk schip zoals U, dit zij op dit moment
    de best draaiende schepen, groot vaargebied
    en veel lading aanbod, het probleem is natuurlijk dat de een vaart men zo,n schip van 1920 en een ander van de jaren 2000. Je kunt natuurlijk zeggen die oude schepen moeten eruit, maar het probleem is dat die eigenaren van die nieuwe schepen die oude zooi nog leuk verkocht hebben.
    Hier zit de patstelling en een deel van het huidige probleem.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • ——- gelezen In mijn ogen is het op het moment zo slecht nog niet, mijn indruk is dat we op het moment sneller tevreden zijn dan voor een paar jaar geleden. Toen was het nooit meer goed.
    ——————————————

    Zo slecht nog niet?? Ja voor de mensen die altijd dag en nacht varen lijkt het mooi. Tot de reparaties komen.

    En dat ten koste van een ander, er is niet genoeg werk voor iedereen 100% inzetbaar.

    Ik heb een 85 m schip en hou netto 500 per dag over, aftrek van gasolie havengeld en provisie?

    Elke reis die me aangeboden wordt, reken ik uit op 650 euri per dag netto en heel vaak toch te duur.
    Door de leegtijd kom ik lager uit.

    Ik heb 68 % hypo op mijn niet nieuwbouw schip. Kom te kort en dan zeg jij het gaat zo slecht nog niet???
    Ja de nieuwbouw de schuld geven helpt!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mijnheer DW

    U bent een van de weinigen die goed leest. Nogmaals we moeten de harde feiten onderogen zien.
    Iedereen moet zijn eigen onderneming redden en als je dat met elkaar wilt doen, prima maar laat iedereen er vrij inzijn!

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Schippersvrouw Maria,

    Nog niet zo lang geleden waren er ook ondernemers welke de illusie hadden dat het niet meer slechter kon, zijn die dan niet gevallen??
    Als ik al Uw reacties lees, dan maakt U zich wel druk over alles en iedereen!
    U gaf aan dat “ongelofelijk” iedereen in zijn waarde moest laten, volgens mij doet hij dat ook. maar als U daar zelf een ander van beticht, laat een ander dan ook in zijn waarde!! Ook al is die ander een andere mening toegedaan dan U zelf!!

    En @subaru rijder,
    Het is psychisch in een tijd als deze dan misschien wel zwaar,maar in de goede tijd was het psychisch blijkbaar ook niet zo simpel.
    Ik had af en toe de indruk dat het voor een aantal mensen niet zo gemakkelijk was om in de schoenen te blijven lopen, in plaats van er naast.

    Laat IEDER in zijn waarde, hetzij voor, hetzij tegen R.a.S.

    In mijn ogen is het op het moment zo slecht nog niet, mijn indruk is dat we op het moment sneller tevreden zijn dan voor een paar jaar geleden. Toen was het nooit meer goed.

    En dan kunnen we de mond vol hebben van “rendement”, ik weet heel erg zeker dat er mensen op deze aarde leven welke ECHT veel te kort komen. Een hoge bankrekening kan de maag echt niet vullen!!!!!!! We krijgen wat we verdient hebben.

    Geplaatst door: D. W. op
  • Gefeliciteerd!

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Ongelofelijk, U hoeft mij niet Uw macho-taal te tonen Daar gaat het dus om WIE er wat kan tonen Tjonge Dus geen ondernemer maar een macho-man met macho-taal dat blijkt wel weer
    Maar ondertussen heeft U geen antwoord gegeven waar U nu bang voor bent Maar die zal ik ook niet te lezen krijgen……
    Maar U mag Anton wel feliciteren want hij heeft het tot nu toe wel voor elkaar gekregen En heeft vandaag zijn “cafe” geopend De 1-ste cooperatie is waarheid Of staat dat niet bij Uw macho-gedrag
    Wie weet runt hij wel beter zijn “cafe” en heeft zijn “cafe” wel meerdere mogelijkheden en is van betere kwaliteit en hoeft hij niet tekens even dicht voor reparatie
    Laat de klanten maar beoordelen en voor de rest is het….. we zullen zien
    Prootst op Anton…. Of ik er nu wel of niet voor ben Ieder heeft zijn eigen beslissingen te mogen nemen en daar draait het bij mij om Niet dat intimidatie gedrag Dat staat zo zwak

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • U weet niet hoe hoog mijn rendement is maar ieder geval genoeg. Maakt U zich over mij geen zorgen.

    Maar als ik morgen in een straat een cafe begin, zeg ik toch ook niet tegen mijn buurman ik wil klanten van U!
    Dit domme mannetje gaat gewoon lekker zijn gangetje, alleen U zult er nog achter komen hoeveel domme mannnetjes er nog meer rond lopen.

    Dit is mijn laagste nivo, maar U vraagt er om!

    Einde discussie.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Ongelofelijk, Zo zie je maar weer wat een bekrompen mannetje U bent Maar goed als iemand zo hoog boven mensen wilt staan kunnen mensen zoals U zeer hard vallen
    Waar maakt U zich dan precies druk om vraag ik me dan af
    Heeft U er wel eens aan gedacht dat die mensen die zelf een initiatief nemen meer handelsgeest kunnen bezitten dan mensen die mee kabbelen op de “ouderwetse” stroming Al is daar op zich niets mis mee BEHALVE als ze andere mensen niet in hun waarde kunnen laten

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • Toch mooi die schipper met een hypo vrije 3000 tonner, Dus u gaat met u spaarcenten naar de bank en zegt dan, doe dit in de kluis en ik hoef er geen rente over. Want met geen hypo zit al het geld in het schip. Daar mag je toch ook wel een vergoeding voor rekenen.

    Rendement van een goede investeerde lag toch gauw op 5-6% .

    Ongelooflijk beweert dat schippers niet samen kunnen werken ,in het verleden is dat bewezen. Daarom kan je het wel proberen? We hebben als schippers eigenlijk niets te verliezen. Met bijna niemand gaat het financieel goed. En dan nog psychisch druk, onderschat dat niet! Dat wil je toch niet nog 2 jaar?
    Bij veel huishoudens wordt er niets anders gepraat dan over de crisis. Wat moeten onze kinderen wel niet denken, wat een zeurzakken zijn die oudjes.
    De eubo is niet zo maar een coöperatie. Het is een heel andere manier van bevrachten. Hoeveel verladers vinden particuliere schippers zeurzakken? Hoe komt dat? Hij ziet op zijn factuur staan: vergoeding van A naar B. brandstof toeslag-verhaalkosten- nachtvaart kosten. Dus hij denkt , die schippers brengen alles in rekening en willen niets!
    Dat de schippers het geld niet krijgen weet hij niet.

    De R.a.S geeft van te voren aan wat het kost en het geld komt dan ook bij de schipper.De bevrachters worden voorzichtiger met elkaar onderbieden, want de prijs is ongeveer van te voren bekent.

    En er zijn te veel schepen, wat is er mooier om gewoon 6 dagen in de week en max. 14 uur/dag te varen. En meer over houden dan nu met 20 uur 7 dagen in de week.

    Je mag gewoon nee zeggen tegen ladingsoort en bestemming. Dus zoveel verandert er niet. Alleen nu zeg je met 200 schippers ik ga geen ruim vegen hij moet schoongemaakt worden. Of nee ik kom niet door, dat kost je zoveel per uur extra. En er zijn zoveel dingen waar we ja op zeggen ,onder druk van:”je bent de enigste”

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • marietje,

    Mijn begroting is sluitend, als je een 3000 tonner zonder hypo bezit is je concurentientie positie nu eenmaal beter dan dan met 3 milj. hypo. Als U zoveel zekerheid wilt moet U echt in loondienst gaan.

    Geplaatst door: ongeloflijk op
  • @Ongelofelijk, Ik heb mijn twijfel Of u wel zo’n goede vrije ondernemer bent, want oa lezen is niet uw sterkste kant Als ik uit moet gaan leggen dat ik hiermee bedoel dat ieder het op zijn eigen manier PROBEERT te doen dan mist u vast vaker de essentie van een verhaal
    Maar nog iets waaruit blijkt dat er verplicht aan gesloten moet worden
    Ja ALS er massaal aangesloten wordt heeft het een nog grotere kans van slagen dat wordt er gezegd en geschreven MAAR dat verplicht nog steeds niemand tot iets wat hij niet wilt
    Maar realiseert U zich wel wat ook voor U op termijn de gevolgen kunnen zijn als er nu niet snel eens voor kostende dekkende tarieven gevaren gaat worden
    Maar ik wens U veel succes met met Uw vrije ondernemerschap die hoog bij U in het vaandel staat Want U suggereert nu een heleboel waar we niets mee verder komen

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • Beste schippersvrouw Maria,

    U haalt oude koeien uit de sloot, zolals een beurs, U moet nu toch eens goed beseffen dat dit een gepasseerd station is, het was de laatste paraplu waar we onder konden gaan staan. Maar daarna, en dat had iedereen zich goed moeten beseffen, zijn de binnenvaart ondernemers pas echte ondernemers geworden. We kunnen overal over
    discusierren maar we zijn allemaal ons eigen weg gegaan.En als er een nieuw samenwerkingsvervand komt, prima maar doe het dan met de mensen die er zin in hebben. Er zijn talloze swvb opgericht de laatste jaren en er zijn er ook weer verdwenen. Ga uw gang maar heb niet de illusie dat U die ondernemrs op een lijn krijgt. Veel succes maar zonder mij, omdat ik de vrije schipper hoog in het vaandel heb.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Ongelooflijk.. Dat de schepen toch afgebouwd worden is allang bewezen Die zogenaamde makelaar uit Werkendam vraagt toch al in de binnenvaartkrant om leuke spontane schipper liefst met gezin Nou wie daar niet doorheen kan kijken Weet toch allang dat die dingen op huurkoop worden aangesmeerd Dus daar hoeven nog niet eens CV’s constructies voor bedacht te worden Maar als U mij eens voor kunt rekenen wie er voor 50€cent een nieuw schip kan exploiteren MET allemaal personeel wie weet kom ik daar dan voor in aanmerking
    Maar mijn idee is dat er inderdaad veel van de oude garde er geen heil inzien want zelf hoeven ze niet meer zolang Al vind ik die beredenering ook niet kloppen Want die mensen willen toch wat overhouden aan het eind want daar loopt OOK net zo goed de lucht uit Maar die de jonge garde die nog jaren moeten overleven ervan weerhouden om ZELF te mogen denken en beslissen of het wel of niet iets voor hun zelf iets is Want die mensen ken ik ook
    En laten we eerlijk zijn elke crisis Uit welk tijdperk ook Heeft zijn manier van ermee omgaan opgeleverd Want wanneer en waarom was er een beurs ook alweer toen de tijd opgericht…… En is er uiteindelijk ook massaal (wel of niet zelf de keuze gehad)gebruik van gemaakt……
    Iedere crisis heeft voor iedere ondernemer een manier van overleven gebracht En voor sommige geeft dat nu Het Rent a Ship plan Waarom niet?

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • Beste ongelofelijk,

    Om te beginnen bij uw einde: Dat er casco’s zullen worden afgebouwd: Dat punt heeft mij ook lang doen twijfelen, maar een andere oplossing zie ik op dit moment niet. Toch ben ik het wel helemaal met u eens.

    Wat betreft de waarde van de schepen: Ik zelf ben nog vrij jong. Als we gezond mogen blijven, hoop ik nog wel 25-30 jaar mee te doen. Tegen die tijd kan er al heel veel veranderd zijn. Dat baart mij dus op dit moment ook niet echt zorgen. Dit argument gebruik ik om de oudere schippers te overtuigen. Ik heb namelijk het idee dat juist in deze groep er nog vele zijn die geen heil in samenwerken zien.

    Ik ben steeds heel erg voor de vrije vaart geweest, en eigenlijk ben ik dat nog wel. Ik ben alleen bang dat we op deze manier nog lang door zullen blijven tobben. Dat is waar ik een beetje de balen van krijg. We moeten maar snel een reisje aannemen, ander is het weg. Vervolgens moeten we keihard varen om te proberen nog een beetje daggemiddelde te halen. Als je dan vervolgens aan het varen ben, zie je iedereen varen en bijna geen lege schepen liggen. Ik had het vorige week nog: Mij werd een mooi aansluitend reisje aangeboden. Echter kosten en baten tegen elkaar afwegend, kwam ik tot de conclusie dat ik m.i. deze reis beter niet kon doen. De bevrachter was oprecht verbaasd: Het sloot toch prachtig aan, wat wilde ik nog meer? Ik bedoel maar….. de lol gaat er een beetje vanaf.

    Dank voor uw reaktie en veel succes in deze barre tijden gewenst! (Ik ben overigens wel erg nieuwsgierig naar uw echte naam)

    Met vriendelijke groet.

    Geplaatst door: Peter Brijder op
  • Mijnheer Peter Brijder,

    Ik waardeer het dat U uw mening zo op dit forum spuit. Ik weet dat U een prachtig schip heeft en
    U heeft bij mij altijd de illusie gewekt een goede
    zelfstandige ondernemer te zijn. Maar nu geeft U zich over aan, EUBO en dat is uw goed recht, maar dat U, andere schippers hier ook toe wilt bewegen verbaast mij in hoge mate. U maakt zich zorgen over de waarde van de schepen, ik mweet natuurlijk niet wat uw schip gekost heeft, maar wat we wel allemaal weten is dat de lucht er aan het uitlopen is. Lucht bestaat in dit geval uit de enorme winsten van makelaars en aan overbiedingen in de sector zelf en niet te vergeten de bedragen van de boetes om een nieuw schip te bouwen, misschien al weer lang geleden maar hypotheken duren ook lang. Dit alles zijn de feiten waar we niet om heen kunnen. Deze gemaakte
    fouten willen we nu terug halen bij de verladers (lees onze klanten) middels Eubo. Als Eubo gaat werken word het een gemakkelijke rekensom voor nieuwe beleggers, haal een casco uit de hoek, bouw het lowbudged af zet er een jong stel op
    en je hebt een mooie garantie van 50 eu.cent per
    ton per dag.

    Een mooi sprookje, maar pas wel op voor de gevolgen.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • Tjonge, tjonge wat een geouwehoer. Zijn we nu schippers of ouwe wijven? Ga nu eens lezen, en als je uitgelezen ben, (dat je de voor en tegens van de EUBO weet) gaan rekenen. Zal je zien dat je gewoon een goede boterham met goed beleg kan varen. En het mooie van dit concept is: JE BLIJFT EIGEN BAAS OVER JE SCHIP. JE BEPAALT ZELF WAT JE WIL EN NIET WIL. Dat doet de EUBO niet. Wil jij 14 uur varen, oke. Wil jij 24 uur varen, ook goed. Maar ga mij NIET afkraken, want ik heb gerekend. En ik steun, want dit concept is voor mij ook belangrijk, want dan kan mijn daggeld ook omhoog, vaan 1500.– naar 1600.– Dit concept werkt, maar dan moeten we wel allemaal meedoen. En heb je een opdrachtgever waar jij voor vaart, krijg je wel ruimte om te onderhandelen. Dit werkt, maarrrrrr…………. allemaal meedoen, en dat zal niet meevallen. Succes.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Meneer Le Cessie
    Goed dat u bezorgd bent,dat zijn wij ook maar dan voornamelijk met de problemen van nu. Wij gaan de markt niet te lijf met een breekijzer. Wij respecteren alle partijen op de markt, die deze markt iets te bieden hebben.Wij hebben de markt ook iets te bieden.Met een breekijzer krijg je oorlogsbuit en die deugt niet. Die duwbakken van Agrifirm zie ik regelmatig voorbijkomen soms 1 bakje met een boot van 1600 pk. De prijs is niet de reden maar de betrouwbaarheid en service. En die kun je niet verlenen als individuele schipper maar wel als collectief.
    Ik denk dat verladers blij zijn met eindelijk eens een grote partij in de binnenvaart waar je afspraken mee kunt maken [ en nee de dispositie doen wij niet]. Verder bedank voor uw bezorgheid we zullen de vinger aan de pols houden.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • droom maar lekker verder.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Wat is de reden dat agrifirm met nieuwe bakken aan de haal gaat ?? de opslag in Rdam en Adam is hartstikke duur. Zou hij alleen het transport rekenen van A naar B dan zijn bakken met een boot huren zeker zo duur als een binnenvaartschip.
    Dus voor agrifirm zijn de bakken gekomen inplaats de panden in rdam en adam. dat hij gelijk bespaard op overslag en heel fexibel is met de voorraad is natuurlijk gunstig. En weegt mee in zo beslissing.
    Zoiets kan de EUBO huur ook voor een klant, meedenken met de logistiek. een compleet plaatje maken.Maar dan blijft het geld voor het compleet plaatje bij de schippers. Denk aan verhaalkosten 2 laadplaatsen overuren wat nu niet uitbetaald wordt aan de schipper! O

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Heren reageerder,

    Jullie moeten mijn stuk beter lezen, en niemand vind het leuk onder zijn kostprijs te werken. Maar
    juich niet te hard want kijk eens wat Agrifirm doet. Het zal heel moeilijk worden met hele dure
    schepen tegen goedkope bakken te concurreren.
    Voor de rest einde discussie, maar ik ben wel bezorgd.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Ad.
    Ik zou willen hopen dat het punt waarop de bedrijven weer schepen zouden gaan kopen en een rederij op gaan richten snel komt,dat zou namelijk betekenen dat we goud geld verdienen,er zit namelijk een heel verschil tussen een schip inhuren en het zelf exploiteren van een schip,het is niet voor niets dat de rederijen vrijwel allemaal verdwenen zijn.
    Maar eerlijk gezegd denk ik dat we daar nog mijlen van verwijderd zijn.

    c.de Vette

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Beste heer le cessie ik geloof daar niet in want al de grote verladers hebben al een eigen vloot die ze ook al tegen de kant hebben gehad en uit armoede nu weer laten varen wat denkt u wat personeel kost en die gaan niet altijd aan boord zitten .Exploteer maar eens een schip met personeel een schip kopen en dan de oude eigenaar erop laten zitten en ook zijn schuld laten afbetalen hoe stelt u dat voor ?

    Geplaatst door: jansen op
  • Ad maar velen met mij hebben geen zin meer , om nog 2 jaar verder te klungelen. Voor een jodefooi.

    Wanneer we wachten met optreden, zijn we 4 jaar hard aan het werk en moeten bijlenen om de reparaties te kunnen uitvoeren.
    Schippers onderbieden elkaar
    Bevrachters onderbieden elkaar
    Er zijn te veel schepen.

    Want wat kunnen we nog kapot maken, er valt immers niets te breken?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Beste Mijnheer Brijder,

    U moet heel goed beseffen dat als de cooparaties er
    werkelijk gaan komen, het risico groot is dat een groot deel van de spotmarkt verdwijnt want de grote ladingstromen zullen dan met huurschepen worden uitgevoerd. De lege schepen waar ook geen
    spotmarkt meer voor is zullen zich inderdaad aansluiten bij de EUBO, die zullen de huurprijzen moeten verhogen om de lege ruimte te betalen. De grote verladers bezinnen zich hier waarschijnljk een aantal maanden over. Als zij zien dat het werkt zullen zij waarschijnlijk een aantal werkmaatschappijen oprichten en gaan schepen op de markt kopen en laten de eigenaren hun restschuld vanuit de salarissen af betalen en dit over een periode van 10-15 jaar. Dan is de spotmarkt verdwenen en kunt U geen reis meer aannemen ook geen slechte. Bovenstaande is een scenario en er zijn nog vele varianten, niemand weet echter wat er gaat gebeuren, maar de grote opdrachtgevers zullen zich bezinnen! Ik vraag iedereen hier heel goed over na te denken want wij gaan nu met een breekijzer de vrije markt te lijf en een met een breekijzer kun je veel kapot maken.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Aan alle collega’s die nog niet in geschreven staan bij RaS,

    Wat is uw reden om niet mee te doen? Ik heb zelf ook lang getwijfeld om me in te schrijven. Vorige week toch maar gedaan. Zoals het nu gaat, gaat het niet goed voor de meesten onder ons. Er zijn veel redenen te bedenken om niet mee te doen, voor mij is dat net zo goed. Echter dit is onze laatste mogelijkheid om nog wat van onze bedrijfstak te maken. Als we zo door klungelen, zijn we over 20 jaar nog met hetzelfde bezig. De schepen zijn dan echter nog maar een fractie waard van hetgeen ervoor betaald is. We moeten niet steeds naar elkaar wijzen, wie de schuldige van de crisis is, m.i. hebben we het met z’n allen gedaan. Of heeft u de laatste 2 jaar geen reis gedaan onder de kostprijs? Bent u geen 1 keer gezakt met uw prijs om het werk dan toch maar te mogen doen? Wacht nu niet af met u in te schrijven tot het een succes blijkt te zijn. Het kan alleen maar een succes worden als er heel veel inschrijvingen zijn. U denkt toch ook als de bevrachter geen schip meer kan krijgen voor bijv. 5 euro naar Thionville, en wij vragen met z’n allen 7, dat hij dit gaat betalen? Dit kan een paar dagen duren, maar als hij nog steeds geen schip kan krijgen, zal hij toch over de brug moeten komen.

    Als u zich, en met u vele anderen, nu niet inschrijft, dan zal straks blijken dat we met te weinig zijn en niet genoeg macht hebben. Dan gebeurt er hetzelfde als wat er in februari is gebeurt met de GTR-aktie. Wij gaan een poosje liggen, de niet-leden varen even iets beter en vervolgens stoppen we met de aktie, omdat we te weinig markt-macht hebben en binnen no-time zijn de vrachten weer op het huidige nivo.

    Beste collega’s: Neem uw verantwoordelijkheid en schrijf u in! Baat het niet, dan schaadt het niet! Waar we nu met z’n allen mee bezig zijn slaat ook nergens op.

    Met vriendelijke groet,
    Peter Brijder

    Geplaatst door: Peter Brijder, m/s Stentor op
  • Over 24uur varen.

    Er zou een heel verhaal over te schrijven zijn maar om de kernpunten te noemen.
    24uur varen is hoofdzakelijk aantrekkelijk voor schepen met een volledig bemanning zonder dat de schipper met zijn gezin aan boord is en dat vooral in de tankvaart en kolenpendels en containers.
    De extra verdienste is zeer ernstig te betwijfelen als het extra personeel, meestal in een dubbele ploeg met vrije tijd funktioneerend, wordt meegerekend.
    Alleen met een heel goed contract wat toegelegt is op 24uurs economie is dat haalbaar
    Niet het minst belangrihjk is dat op lange termijn de 24urs vaart de tarieven doet dalen omdat men eenvoudig korter over een reis doet en de bevrachter dat net zo goed weet.
    In het begin is dem eerprijs nog voor de schipper maar langzaam maar zeker zal het de maat worden want bij een schipper in 14 of 18 uurs vaart zal worden tegengeworpen dat een 24uurs schip het voor minder kan.
    Grote voorbeelden daarvan zijn de kolenpendels op de grote centrales.
    Die reizen zijn voor 14/18uurs vaart niet meer te doen.

    Op veruit de meeste schepen is de basis bemanning nog gewoon man en vrouw en de meeste van die zouden het heerlijk vinden om met normale verdiensten s\’avonds gewoon het journaal op de bank te kijken en nog van een afzakkertje te genieten en daarna een normale nachtrust te hebben.
    Dat lijkt in onze branche bijna raar en achterhaald maar welk familiebedrijf met 1tot 3 personeelsleden aan de wal werkt er 24uur?

    Gelukkig heeft de EUBO het 14uurs beleid weer boven aan de agenda gezet en probeert daarmee ook de markt met die vaart rendabel te maken/houden en dat is eerder een loffelijk streven dan een verouderd gedachtengoed.

    Goede vaart.

    Geplaatst door: Tja op
  • Net wat je zegt Subaru rijder schippers varen liever hard voor niks dan langzaam voor geld dat is moeilijk voor sommige mensen om dat te begrijpen inplaats 21 of 24 uur te varen maar 14 uur te varen heb je al een capaciteits reductie van 33% dus eigenlijk geen 400000 ton maar al 533000
    Is toch niet verkeerd,alleen in de containers zal dit niet gaan denk ik maar als er een vloot van die omgang naar dit principe gaat gaat men daar ook nadenken over hun verdiensten en met de markt mee omhoog
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Er zijn nog steeds mensen, die niet door hebben, dat er overkapiciteit is??? Is dat nu niet heel dom??
    Met 14 uurs vaart, breng je kunstmatig een aanbod scheepsruimte naar beneden. Het zou toch gek zijn, dat sommige tegen de dijk moeten liggen, omdat een ander zo nodig 24 uur moet/wil varen.

    En nu vallen er mensen over de korting, maar de eubo houd gewoon de 60 cent aan als minimum. Dus niks onder de prijs!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Zo zo Geert,24 uur varen volledig bemand,dream on.Wat betreft de schepen falliet verklaren kan ik met je mee gaan maar het probleem is de banken doen het NIET,kost teveel,gaat alleen gebeuren in een oplevende markt,trouwens je hebt er niks aan want de schepen verdwijnen niet,sterker nog,je eigen geld verdwijnt er zelfs mee.Dus slimpie denk ff na.

    Geplaatst door: hans op
  • @Meneer Geert, Geloof dat U dus iets mist OF geen verschil kan maken Iedereen kiest ergens voor Maar het is niet de bedoeling dat mensen voor iemand anders kiezen Bedoel daarmee te zeggen dat je gedwongen wordt om voor zulke lage vrachten te varen Want ik kan me niet voorstellen dat mensen vrijwillig kiezen om uitstel tot aflossing en ook nog geen rente meer te kunnen betalen
    Roep niet direct ..Nou dan hadden ze überhaupt niet die verplichting aan moeten gaan want er zijn goede tijden MAAR ook zeer zeker slechte tijden
    Is ook zo ben ik het ook mee eens maar de (bank) wetten hebben ze een tikkeltje veranderd en DAAR is waar de schoen wringt Wij moeten eerlijk zijn wij hebben altijd gezegd de sterken overleven het wel want er gaan vanzelf failliet MAAR HELAAS dat gaat nu echt niet meer gebeuren Die banken hebben zich zo in een positie gewrongen dat er geen weg terug is Waarom denk(ik)dat dit initiatief gesteund wordt door de banken….niet ALLEEN voor ons Maar wat geeft het als het dan beter wordt voor diegene die het wel beter (makkelijker)willen hebben…wat maakt dat uit
    U kiest voor24uur varen Mij best maar het is niet de bedoeling dat dat gedwongen gebeurd voor anderen die dat niet willen en volgens de wet ook niet eens mogen maar wel moeten om zogenaamd wel aan hun verplichtingen te mogen voldoen daar zit het verschil
    En voor een jaar of wat zal je niemand horen maar als je ziet dat er totaal geen zicht komt op verandering van de (bank) regeltjes, nou dan wordt de spoeling echt voorlopig niet dunner En als je dan leest dat het volgens de geleerde zeker tot 2015 of langer gaat duren Nou dan heb ik zoiets van laten we het proberen en we zien wel want zo doorgaan dan red ik het vast maar geestelijk is dat wel een heel ander verhaal (U zal wel zeggen oh zo’n schippersvrouw wil alles op een presenteerblaadje zo zij het dan maar omschreven te worden We zijn een familie bedrijf die ingecalculeerd had ALS een familie bedrijf te exploiteren en nooit gedacht had om gedwongen te worden door andere collega’s om 24uur te moeten varen Want zo is het
    En over dat brood Ja ik ga ook voor kwaliteit maar daartussen heb je ook verschillende prijzen Maar dat was waarschijnlijk te simpel door gedacht En over smaak valt niet te twisten
    Laat ieder het naar zijn beleving goed doen maar heb een beetje (vracht) respect naar een ander Want nu lijkt het net of iedereen bij RaS een domme ondernemer is…. ik wil gewoon een fatsoenlijke boterham verdienen op een normale zelfstandige ondernemers manier en die mis ik nu(in mijn beleving door Uw soort beredenering)
    Ik zou toch graag willen weten hoe U vaart en zeker bij/voor wie Maar dat hou U vast voor Uw eigen Goed recht Maar aan alle goede(huur) tijd komt ook een einde (en vanaf U zal U wel zeggen Aan alle slechte tijden komt ook een einde …hoop ik)

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • @ schippersvrouw maria: bedankt overigens dat u ons succes wenst, als ondernemer de je 24 uur met je bedrijf bezig. ik begrijp niet waarom die 14 uur varen voor jullie allemaal zo heilig is, dat is niet meer van deze tijd, jullie gaan zeker ook nog bij een bekende langszij als je die om 16:00 s middags ergens onderweg ziet liggen. Wij waren vrijwel altijd, alleen tijdens lossen/laden liggen we, en als ik zie wat ik daar in vergelijking met jullie daggeld voor terug krijg dan ga ik hier liever mee verder.

    Geplaatst door: Geert op
  • Na mijn reacties op een artikel van een aantal weken geleden had ik mij voorgenomen om maar niet meer te reageren. Je ziet namelijk dat de voorstanders elke kritiek weerleggen met: kijk eens in het ondernemersplan of we zitten al op zoveel ton scheepruimte. Ik zou wel eens willen weten waarom de initiatiefnemenrs hier “uberhaupt mee zijn begonnen. Mochten mensen hier iets mee opschieten laat ze het dan vooral doen. Ik heb liever dat ze failliet gaan maargoed als je op het randje van de afgrond staat dan kan ik een keuze als deze goed begrijpen.

    Als meneer Johan T dan vervolgens schrijft dat mensen die tegen zijn niet kunnen rekenen of hun boekhouding niet op orde hebben is dat dan toch weer een aanleiding om een rectie te plaatsen. Misschien is het een idee om eerst na te denken voor dat er iets geschreven wordt? Het zou namelijk “iets” meer voor de hand liggen dat de mensen die tegen zijn (of in ieder geval niet deelnemen) juist wel kunnen rekenen en hun boekhouding de afgelopen jaren zelfs zo goed op orde hebben dat ze deze initiatieven niet nodig hebben. de reden dat je zelf al aangeeft ook niet afhankelijk te zijn van dit concept maar het wel (financieel) ondersteund ontgaat mij dan ook volledig. Vreemd dat iemand die zijn zaakjes zelf wel goed voor elkaar heeft, besluit mensen die het zichzelf moeilijk hebben gemaakt te steunen. Dit lijkt op een bekend politiek standpunt waar iedere ondernemenr rillingen van op zijn rug krijgt: De breedste (of sterkste) schouders dragen de zwaarste lasten. Elke cent die daarheen gaat is voor mij weggegooid geld ik zal er nooit iets van terug zien. Terwijl mijn concurrenten er mee geholpen zijn. persoonlijk vind ik het erg frustrerend wanneer ik dmv premies e.o. belastingen mensen moet ondersteunen die zelf door gebrek aan inzet (lees: opzettelijk of door pech) het minder hebben. maargoed uit dit soort reacties blijkt wel dat er veel meer schippers dan ondernemers rondvaren. En dat is vooral voor die mensen jammer. Tot slot zag ik zojuist de reactie van schippersvrouw maria, Ik koop mijn brood niet bij de goedkoopste bakker, ik betaal graag iets meer voor kwaliteit, en als alle leden van dit concept nu in de afgelopen jaren hadden gezorgd dat hun bedrijf ook voor kwaliteit staat dan waren jullie opdrachtgevers ook bereid om iets meer te betalen.d8p3

    Geplaatst door: Geert op
  • Gefeliciteerd Uw 1e swvb is rond. Maar wat is het scenario als de grote jongens een aantal schepen kopen,tegen de helft van de hypotheek waarde en de schippers,de mogelijkheid krijgen het restant van de hypotheek vanuit een goed salaris voor man en vrouw af te lossen? Ik denk of weet wel zeker dat een groot aantal eigenaren hier heel blij mee zal zijn. Het scenario word dan als volgt; deze schepn of kvb zullen de grote vervoerstromen(lees
    krotzenburg, moezel, en alle centrales) wegvaren
    zeg niet dat het niet mogelijk is want het voorbeeld is Weurt en Geertruidenberg. Hierdoor verdwijnt een groot deel van de spotmarkt en heeft de rest het nakijken! Ik verzoek de bonden
    om eens heel goed na te denken over dit fenomeen,
    en niet gewoon te roepen wij steunen ieder initatief. Als bovengenoemd scenario uitkomt wat
    niet ondenkbeeldig is zullen er nog veel meer faillesementen vallen als in de vrije markt. De grootste klappen zullen vallen bij de sterkere bedrijven want die wilden niet verkopen aan de grote jongens. Zonder spotmarkt niet meer aan de reis, ook geen slechte reis!!!!

    Geplaatst door: scenario op
  • @Ali B Bent U dan geen ondernemer Als wij iets gefinancierd willen zien gaan we ook lobby-en bij verschillende banken En die zeggen hun steun ook al toe….U gaat toch ook Uw brood bij de goedkoopste bakker halen En zo doe je dat ook met geld willen lenen….lijkt mij
    Ik hoop dat het Rent a Ship lukt Vele kunnen alles onder een loep nemen Maar ik zou zo graag gezien hebben dat iedereen ook zo zijn risico’s hadden ingedekt Ben bang dat het erg onredelijk is wat er gevraagd wordt van hen…
    Maar het is zo simpel om vanaf de zijlijn alles te volgen maar … er moet meer gebeuren Begin bij Uw zelf zou ik zeggen
    En voor diegene die meer dan 50€cent p/d verdienen
    en dat met 14 uur p/d en overuren extra En zelfs met stilliggen Succes met Uw goede onderneming want U bent een TOP ondernemer Petje af!!!!
    @Waakhond U gaat zeker gewoon bij Uw groenteboer Uw aardappels kopen terwijl de nieuwe groenteboer er een mooie aanbieding op heeft …..
    Sommige dingen begrijp ik niet waarom je ander geen kans mag geven

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • INTRODUCTIEKORTING , sjonge jonge jonge , ik ben toch niet in de supermarkt.
    alsof die bevrachters niet weten hoe het vervoer over water gaat.
    ik zou zeggen SLIJM-KORTING.

    Geplaatst door: de waakhond op
  • reactie op ali B

    Bij het wegvervoer zijn veel ondernemers failliet gegaan dit in tegendeel tot de binnenvaart.
    Sterker nog wij hebben gewoon door gebouwd met nieuwe schepen met gevolg een enorme overcappiciteit.
    Lijkt me een enorm verschil.

    Geplaatst door: Alex op
  • Uit een artikel op pagina T19 van “De Telegraaf” van vandaag, het navolgende resume: Het is de wegvervoerders gelukt om de vervoerstarieven in het 2e kwartaal 2010, met 13,5% te laten stijgen.
    En liggen de vervoerstarieven hiermede eindelijk weer op het niveau van voor de crisis.
    Onderzoekers verklaren de snelle stijging van de vervoerstarieven, die de hoogste in 2 jaar is, uit een halvering van de overcapaciteit in de sector. Door toename van het vrachtvolume, sturen vervoerders niet langer tegen elke prijs hun materieel de weg op. Aldus het slot van dit artikel.

    Hopelijk kan de “Binnenvaart” al dan niet met (een) samenwerkingsverband(en), hier iets van leren. Schippers recht je rug en hou vast aan winstgevende tarieven.
    Mogelijk hebben de vele faillissementen in het wegvervoer een bijdrage kunnen leveren aan het beinvloeden van de marktwerking en daarmede het prijsherstel in het wegvervoer.

    Geplaatst door: Ali B op
  • Het is een heel goed concept, hier is echt over nagedacht. En iedereen die ”klaagt”, die rekent gewoon niet. Ook al ”zit je in de stront”, als iedereen meedoet, trekt dit concept je uit de crisis. Maar de ”klagers”, of de schippers die er tegen zijn, die kunnen of niet rekenen, of ze hebben de boekhouding niet op orde. En het mooie van dit concept is ook dat je gewoon eigen baas blijft. Als jij iets niet wil varen, mag je weigeren. Ik vaar op een heel goed daggeld met mijn schip van 310 ton, maar ik steun wel, want dit concept gaat gewoon werken. Ik heb geen crisis gehad, heb ook geen schulden bij een bank. Schip is 100 procent mijn eigendom. Maar denk eraan, failliet gaan kost veel meer dan lid worden bij de EUBO. Succes met rekenen, Goed lezen gaan op de EUBO site en goed gaan rekenen. Succes.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Veel succes en maar hopen dat het lukt!

    Wat betreft het praten met de bank over in ieder geval een rekening-courant: In het Schuttevear artikel van 13-8-2010 is o.a. vermeld dat 2 grote banken hun steun al hebben toegezegd! Was deze uitspraak misschien te voorbarig?

    Geplaatst door: Ali B op

Reageer

Eerste coöperatie Rent-a-Ship | Schuttevaer.nl

Eerste coöperatie Rent-a-Ship

De eerste coöperatie Rent-a-Ship wordt begin volgende week formeel opgericht. ‘We stonden begin deze week op 122 aangemelde schepen met een gezamenlijk tonnage van 382.000 ton’, meldt initiatiefnemer Anton van Megen van de European United Barge Owners (EUBO). ‘Het gaat goed als je bedenkt dat we pas 24 juli met het plan naar buiten zijn gekomen. Het gaat hard met de aanmeldingen. Er komen elke dag minstens tien schepen bij.’

Volgens Van Megen hebben zich inmiddels net zoveel EUBO-leden als niet-leden  aangemeld voor de coöperatie. Zo’n 80 tot 90% van de aanmeldingen komt van schepen van 110 meter of groter.

  • Veel animo van grote schepen uit België
  • Introductiekorting voor bevrachters

‘Er hebben zich tot nu toe 26 Belgische schepen aangemeld en dat is ongeveer eenvijfde van alle aanmeldingen. We zijn de informatie over de coöperaties ook aan het vertalen in het Frans, vanwege de Walen maar ook voor de grote Fransen. Ook daar is er veel belangstelling. Alle plannen worden ook in het Duits vertaald, we krijgen enthousiaste telefoontjes van Duitse particulieren die mee willen doen.’
‘We gaan 15 september of 1 oktober beginnen met twee coöperaties, beide van grote schepen. We moeten nog een bestuur samenstellen, er moet kantoorruimte komen, personeel en de website moet nog worden ontwikkeld. Ik word directeur van de eerste coöperatie, waar ook nog 3 administratief medewerkers aan het werk gaan.
‘Voor de kleine schepen, 105 meter en kleiner, zijn we nog op zoek naar een goede staffeling. Die komen niet uit met 50 cent per ton per dag. Ik nodig eigenaren van kleine schepen uit zich bij ons aan te melden en mee te denken over een redelijke vergoeding.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (41)

  • Ongelooflijk@-

    Wie geeft er nu toe dat hij geen kloten verdient?
    Er zijn al schippers , die zeggen:- het loopt aardig- en kunnen niet aflossen????
    Niemand hoor je een deuk in zijn schip varen, totdat je zelf begint over jou schade, dan komen de verhalen los.
    Dat probeer ik ook, verhalen emotie losmaken.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @Ongelofelijk U had toch op 01-09-2010 17.02uur
    einde discussie gezegd Nu gaat U nog door En als U nu iets toevoegt aan de oplossing dan kwamen we vast verder Ik weet ook wel hoe en waar het aan ligt dat we zo blijven hangen in het minimum Maar goed ik ga toch ook niet telkens herhalen van GEBRUIK JE TELRAAM want iedereen heeft dan weer wat te mieren van WIE bepaalt wat er bepaald moet worden Kom op zeg kom met het ei die wel uitgebroed wordt en blijf niet hangen ga verder

    Geplaatst door: ben iemand die ergens van “ongelofelijk” van moe word op
  • beste Subaru rijder,

    Waarom gooit U Uw ziel en zaligheid hier zo te
    grabbel, ik ken heel veel mensen met een soort
    gelijk schip zoals U, dit zij op dit moment
    de best draaiende schepen, groot vaargebied
    en veel lading aanbod, het probleem is natuurlijk dat de een vaart men zo,n schip van 1920 en een ander van de jaren 2000. Je kunt natuurlijk zeggen die oude schepen moeten eruit, maar het probleem is dat die eigenaren van die nieuwe schepen die oude zooi nog leuk verkocht hebben.
    Hier zit de patstelling en een deel van het huidige probleem.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • ——- gelezen In mijn ogen is het op het moment zo slecht nog niet, mijn indruk is dat we op het moment sneller tevreden zijn dan voor een paar jaar geleden. Toen was het nooit meer goed.
    ——————————————

    Zo slecht nog niet?? Ja voor de mensen die altijd dag en nacht varen lijkt het mooi. Tot de reparaties komen.

    En dat ten koste van een ander, er is niet genoeg werk voor iedereen 100% inzetbaar.

    Ik heb een 85 m schip en hou netto 500 per dag over, aftrek van gasolie havengeld en provisie?

    Elke reis die me aangeboden wordt, reken ik uit op 650 euri per dag netto en heel vaak toch te duur.
    Door de leegtijd kom ik lager uit.

    Ik heb 68 % hypo op mijn niet nieuwbouw schip. Kom te kort en dan zeg jij het gaat zo slecht nog niet???
    Ja de nieuwbouw de schuld geven helpt!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mijnheer DW

    U bent een van de weinigen die goed leest. Nogmaals we moeten de harde feiten onderogen zien.
    Iedereen moet zijn eigen onderneming redden en als je dat met elkaar wilt doen, prima maar laat iedereen er vrij inzijn!

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Schippersvrouw Maria,

    Nog niet zo lang geleden waren er ook ondernemers welke de illusie hadden dat het niet meer slechter kon, zijn die dan niet gevallen??
    Als ik al Uw reacties lees, dan maakt U zich wel druk over alles en iedereen!
    U gaf aan dat “ongelofelijk” iedereen in zijn waarde moest laten, volgens mij doet hij dat ook. maar als U daar zelf een ander van beticht, laat een ander dan ook in zijn waarde!! Ook al is die ander een andere mening toegedaan dan U zelf!!

    En @subaru rijder,
    Het is psychisch in een tijd als deze dan misschien wel zwaar,maar in de goede tijd was het psychisch blijkbaar ook niet zo simpel.
    Ik had af en toe de indruk dat het voor een aantal mensen niet zo gemakkelijk was om in de schoenen te blijven lopen, in plaats van er naast.

    Laat IEDER in zijn waarde, hetzij voor, hetzij tegen R.a.S.

    In mijn ogen is het op het moment zo slecht nog niet, mijn indruk is dat we op het moment sneller tevreden zijn dan voor een paar jaar geleden. Toen was het nooit meer goed.

    En dan kunnen we de mond vol hebben van “rendement”, ik weet heel erg zeker dat er mensen op deze aarde leven welke ECHT veel te kort komen. Een hoge bankrekening kan de maag echt niet vullen!!!!!!! We krijgen wat we verdient hebben.

    Geplaatst door: D. W. op
  • Gefeliciteerd!

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Ongelofelijk, U hoeft mij niet Uw macho-taal te tonen Daar gaat het dus om WIE er wat kan tonen Tjonge Dus geen ondernemer maar een macho-man met macho-taal dat blijkt wel weer
    Maar ondertussen heeft U geen antwoord gegeven waar U nu bang voor bent Maar die zal ik ook niet te lezen krijgen……
    Maar U mag Anton wel feliciteren want hij heeft het tot nu toe wel voor elkaar gekregen En heeft vandaag zijn “cafe” geopend De 1-ste cooperatie is waarheid Of staat dat niet bij Uw macho-gedrag
    Wie weet runt hij wel beter zijn “cafe” en heeft zijn “cafe” wel meerdere mogelijkheden en is van betere kwaliteit en hoeft hij niet tekens even dicht voor reparatie
    Laat de klanten maar beoordelen en voor de rest is het….. we zullen zien
    Prootst op Anton…. Of ik er nu wel of niet voor ben Ieder heeft zijn eigen beslissingen te mogen nemen en daar draait het bij mij om Niet dat intimidatie gedrag Dat staat zo zwak

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • U weet niet hoe hoog mijn rendement is maar ieder geval genoeg. Maakt U zich over mij geen zorgen.

    Maar als ik morgen in een straat een cafe begin, zeg ik toch ook niet tegen mijn buurman ik wil klanten van U!
    Dit domme mannetje gaat gewoon lekker zijn gangetje, alleen U zult er nog achter komen hoeveel domme mannnetjes er nog meer rond lopen.

    Dit is mijn laagste nivo, maar U vraagt er om!

    Einde discussie.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Ongelofelijk, Zo zie je maar weer wat een bekrompen mannetje U bent Maar goed als iemand zo hoog boven mensen wilt staan kunnen mensen zoals U zeer hard vallen
    Waar maakt U zich dan precies druk om vraag ik me dan af
    Heeft U er wel eens aan gedacht dat die mensen die zelf een initiatief nemen meer handelsgeest kunnen bezitten dan mensen die mee kabbelen op de “ouderwetse” stroming Al is daar op zich niets mis mee BEHALVE als ze andere mensen niet in hun waarde kunnen laten

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • Toch mooi die schipper met een hypo vrije 3000 tonner, Dus u gaat met u spaarcenten naar de bank en zegt dan, doe dit in de kluis en ik hoef er geen rente over. Want met geen hypo zit al het geld in het schip. Daar mag je toch ook wel een vergoeding voor rekenen.

    Rendement van een goede investeerde lag toch gauw op 5-6% .

    Ongelooflijk beweert dat schippers niet samen kunnen werken ,in het verleden is dat bewezen. Daarom kan je het wel proberen? We hebben als schippers eigenlijk niets te verliezen. Met bijna niemand gaat het financieel goed. En dan nog psychisch druk, onderschat dat niet! Dat wil je toch niet nog 2 jaar?
    Bij veel huishoudens wordt er niets anders gepraat dan over de crisis. Wat moeten onze kinderen wel niet denken, wat een zeurzakken zijn die oudjes.
    De eubo is niet zo maar een coöperatie. Het is een heel andere manier van bevrachten. Hoeveel verladers vinden particuliere schippers zeurzakken? Hoe komt dat? Hij ziet op zijn factuur staan: vergoeding van A naar B. brandstof toeslag-verhaalkosten- nachtvaart kosten. Dus hij denkt , die schippers brengen alles in rekening en willen niets!
    Dat de schippers het geld niet krijgen weet hij niet.

    De R.a.S geeft van te voren aan wat het kost en het geld komt dan ook bij de schipper.De bevrachters worden voorzichtiger met elkaar onderbieden, want de prijs is ongeveer van te voren bekent.

    En er zijn te veel schepen, wat is er mooier om gewoon 6 dagen in de week en max. 14 uur/dag te varen. En meer over houden dan nu met 20 uur 7 dagen in de week.

    Je mag gewoon nee zeggen tegen ladingsoort en bestemming. Dus zoveel verandert er niet. Alleen nu zeg je met 200 schippers ik ga geen ruim vegen hij moet schoongemaakt worden. Of nee ik kom niet door, dat kost je zoveel per uur extra. En er zijn zoveel dingen waar we ja op zeggen ,onder druk van:”je bent de enigste”

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • marietje,

    Mijn begroting is sluitend, als je een 3000 tonner zonder hypo bezit is je concurentientie positie nu eenmaal beter dan dan met 3 milj. hypo. Als U zoveel zekerheid wilt moet U echt in loondienst gaan.

    Geplaatst door: ongeloflijk op
  • @Ongelofelijk, Ik heb mijn twijfel Of u wel zo’n goede vrije ondernemer bent, want oa lezen is niet uw sterkste kant Als ik uit moet gaan leggen dat ik hiermee bedoel dat ieder het op zijn eigen manier PROBEERT te doen dan mist u vast vaker de essentie van een verhaal
    Maar nog iets waaruit blijkt dat er verplicht aan gesloten moet worden
    Ja ALS er massaal aangesloten wordt heeft het een nog grotere kans van slagen dat wordt er gezegd en geschreven MAAR dat verplicht nog steeds niemand tot iets wat hij niet wilt
    Maar realiseert U zich wel wat ook voor U op termijn de gevolgen kunnen zijn als er nu niet snel eens voor kostende dekkende tarieven gevaren gaat worden
    Maar ik wens U veel succes met met Uw vrije ondernemerschap die hoog bij U in het vaandel staat Want U suggereert nu een heleboel waar we niets mee verder komen

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • Beste schippersvrouw Maria,

    U haalt oude koeien uit de sloot, zolals een beurs, U moet nu toch eens goed beseffen dat dit een gepasseerd station is, het was de laatste paraplu waar we onder konden gaan staan. Maar daarna, en dat had iedereen zich goed moeten beseffen, zijn de binnenvaart ondernemers pas echte ondernemers geworden. We kunnen overal over
    discusierren maar we zijn allemaal ons eigen weg gegaan.En als er een nieuw samenwerkingsvervand komt, prima maar doe het dan met de mensen die er zin in hebben. Er zijn talloze swvb opgericht de laatste jaren en er zijn er ook weer verdwenen. Ga uw gang maar heb niet de illusie dat U die ondernemrs op een lijn krijgt. Veel succes maar zonder mij, omdat ik de vrije schipper hoog in het vaandel heb.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • @Ongelooflijk.. Dat de schepen toch afgebouwd worden is allang bewezen Die zogenaamde makelaar uit Werkendam vraagt toch al in de binnenvaartkrant om leuke spontane schipper liefst met gezin Nou wie daar niet doorheen kan kijken Weet toch allang dat die dingen op huurkoop worden aangesmeerd Dus daar hoeven nog niet eens CV’s constructies voor bedacht te worden Maar als U mij eens voor kunt rekenen wie er voor 50€cent een nieuw schip kan exploiteren MET allemaal personeel wie weet kom ik daar dan voor in aanmerking
    Maar mijn idee is dat er inderdaad veel van de oude garde er geen heil inzien want zelf hoeven ze niet meer zolang Al vind ik die beredenering ook niet kloppen Want die mensen willen toch wat overhouden aan het eind want daar loopt OOK net zo goed de lucht uit Maar die de jonge garde die nog jaren moeten overleven ervan weerhouden om ZELF te mogen denken en beslissen of het wel of niet iets voor hun zelf iets is Want die mensen ken ik ook
    En laten we eerlijk zijn elke crisis Uit welk tijdperk ook Heeft zijn manier van ermee omgaan opgeleverd Want wanneer en waarom was er een beurs ook alweer toen de tijd opgericht…… En is er uiteindelijk ook massaal (wel of niet zelf de keuze gehad)gebruik van gemaakt……
    Iedere crisis heeft voor iedere ondernemer een manier van overleven gebracht En voor sommige geeft dat nu Het Rent a Ship plan Waarom niet?

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • Beste ongelofelijk,

    Om te beginnen bij uw einde: Dat er casco’s zullen worden afgebouwd: Dat punt heeft mij ook lang doen twijfelen, maar een andere oplossing zie ik op dit moment niet. Toch ben ik het wel helemaal met u eens.

    Wat betreft de waarde van de schepen: Ik zelf ben nog vrij jong. Als we gezond mogen blijven, hoop ik nog wel 25-30 jaar mee te doen. Tegen die tijd kan er al heel veel veranderd zijn. Dat baart mij dus op dit moment ook niet echt zorgen. Dit argument gebruik ik om de oudere schippers te overtuigen. Ik heb namelijk het idee dat juist in deze groep er nog vele zijn die geen heil in samenwerken zien.

    Ik ben steeds heel erg voor de vrije vaart geweest, en eigenlijk ben ik dat nog wel. Ik ben alleen bang dat we op deze manier nog lang door zullen blijven tobben. Dat is waar ik een beetje de balen van krijg. We moeten maar snel een reisje aannemen, ander is het weg. Vervolgens moeten we keihard varen om te proberen nog een beetje daggemiddelde te halen. Als je dan vervolgens aan het varen ben, zie je iedereen varen en bijna geen lege schepen liggen. Ik had het vorige week nog: Mij werd een mooi aansluitend reisje aangeboden. Echter kosten en baten tegen elkaar afwegend, kwam ik tot de conclusie dat ik m.i. deze reis beter niet kon doen. De bevrachter was oprecht verbaasd: Het sloot toch prachtig aan, wat wilde ik nog meer? Ik bedoel maar….. de lol gaat er een beetje vanaf.

    Dank voor uw reaktie en veel succes in deze barre tijden gewenst! (Ik ben overigens wel erg nieuwsgierig naar uw echte naam)

    Met vriendelijke groet.

    Geplaatst door: Peter Brijder op
  • Mijnheer Peter Brijder,

    Ik waardeer het dat U uw mening zo op dit forum spuit. Ik weet dat U een prachtig schip heeft en
    U heeft bij mij altijd de illusie gewekt een goede
    zelfstandige ondernemer te zijn. Maar nu geeft U zich over aan, EUBO en dat is uw goed recht, maar dat U, andere schippers hier ook toe wilt bewegen verbaast mij in hoge mate. U maakt zich zorgen over de waarde van de schepen, ik mweet natuurlijk niet wat uw schip gekost heeft, maar wat we wel allemaal weten is dat de lucht er aan het uitlopen is. Lucht bestaat in dit geval uit de enorme winsten van makelaars en aan overbiedingen in de sector zelf en niet te vergeten de bedragen van de boetes om een nieuw schip te bouwen, misschien al weer lang geleden maar hypotheken duren ook lang. Dit alles zijn de feiten waar we niet om heen kunnen. Deze gemaakte
    fouten willen we nu terug halen bij de verladers (lees onze klanten) middels Eubo. Als Eubo gaat werken word het een gemakkelijke rekensom voor nieuwe beleggers, haal een casco uit de hoek, bouw het lowbudged af zet er een jong stel op
    en je hebt een mooie garantie van 50 eu.cent per
    ton per dag.

    Een mooi sprookje, maar pas wel op voor de gevolgen.

    Geplaatst door: ongelofelijk op
  • Tjonge, tjonge wat een geouwehoer. Zijn we nu schippers of ouwe wijven? Ga nu eens lezen, en als je uitgelezen ben, (dat je de voor en tegens van de EUBO weet) gaan rekenen. Zal je zien dat je gewoon een goede boterham met goed beleg kan varen. En het mooie van dit concept is: JE BLIJFT EIGEN BAAS OVER JE SCHIP. JE BEPAALT ZELF WAT JE WIL EN NIET WIL. Dat doet de EUBO niet. Wil jij 14 uur varen, oke. Wil jij 24 uur varen, ook goed. Maar ga mij NIET afkraken, want ik heb gerekend. En ik steun, want dit concept is voor mij ook belangrijk, want dan kan mijn daggeld ook omhoog, vaan 1500.– naar 1600.– Dit concept werkt, maar dan moeten we wel allemaal meedoen. En heb je een opdrachtgever waar jij voor vaart, krijg je wel ruimte om te onderhandelen. Dit werkt, maarrrrrr…………. allemaal meedoen, en dat zal niet meevallen. Succes.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Meneer Le Cessie
    Goed dat u bezorgd bent,dat zijn wij ook maar dan voornamelijk met de problemen van nu. Wij gaan de markt niet te lijf met een breekijzer. Wij respecteren alle partijen op de markt, die deze markt iets te bieden hebben.Wij hebben de markt ook iets te bieden.Met een breekijzer krijg je oorlogsbuit en die deugt niet. Die duwbakken van Agrifirm zie ik regelmatig voorbijkomen soms 1 bakje met een boot van 1600 pk. De prijs is niet de reden maar de betrouwbaarheid en service. En die kun je niet verlenen als individuele schipper maar wel als collectief.
    Ik denk dat verladers blij zijn met eindelijk eens een grote partij in de binnenvaart waar je afspraken mee kunt maken [ en nee de dispositie doen wij niet]. Verder bedank voor uw bezorgheid we zullen de vinger aan de pols houden.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • droom maar lekker verder.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Wat is de reden dat agrifirm met nieuwe bakken aan de haal gaat ?? de opslag in Rdam en Adam is hartstikke duur. Zou hij alleen het transport rekenen van A naar B dan zijn bakken met een boot huren zeker zo duur als een binnenvaartschip.
    Dus voor agrifirm zijn de bakken gekomen inplaats de panden in rdam en adam. dat hij gelijk bespaard op overslag en heel fexibel is met de voorraad is natuurlijk gunstig. En weegt mee in zo beslissing.
    Zoiets kan de EUBO huur ook voor een klant, meedenken met de logistiek. een compleet plaatje maken.Maar dan blijft het geld voor het compleet plaatje bij de schippers. Denk aan verhaalkosten 2 laadplaatsen overuren wat nu niet uitbetaald wordt aan de schipper! O

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Heren reageerder,

    Jullie moeten mijn stuk beter lezen, en niemand vind het leuk onder zijn kostprijs te werken. Maar
    juich niet te hard want kijk eens wat Agrifirm doet. Het zal heel moeilijk worden met hele dure
    schepen tegen goedkope bakken te concurreren.
    Voor de rest einde discussie, maar ik ben wel bezorgd.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Ad.
    Ik zou willen hopen dat het punt waarop de bedrijven weer schepen zouden gaan kopen en een rederij op gaan richten snel komt,dat zou namelijk betekenen dat we goud geld verdienen,er zit namelijk een heel verschil tussen een schip inhuren en het zelf exploiteren van een schip,het is niet voor niets dat de rederijen vrijwel allemaal verdwenen zijn.
    Maar eerlijk gezegd denk ik dat we daar nog mijlen van verwijderd zijn.

    c.de Vette

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Beste heer le cessie ik geloof daar niet in want al de grote verladers hebben al een eigen vloot die ze ook al tegen de kant hebben gehad en uit armoede nu weer laten varen wat denkt u wat personeel kost en die gaan niet altijd aan boord zitten .Exploteer maar eens een schip met personeel een schip kopen en dan de oude eigenaar erop laten zitten en ook zijn schuld laten afbetalen hoe stelt u dat voor ?

    Geplaatst door: jansen op
  • Ad maar velen met mij hebben geen zin meer , om nog 2 jaar verder te klungelen. Voor een jodefooi.

    Wanneer we wachten met optreden, zijn we 4 jaar hard aan het werk en moeten bijlenen om de reparaties te kunnen uitvoeren.
    Schippers onderbieden elkaar
    Bevrachters onderbieden elkaar
    Er zijn te veel schepen.

    Want wat kunnen we nog kapot maken, er valt immers niets te breken?

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Beste Mijnheer Brijder,

    U moet heel goed beseffen dat als de cooparaties er
    werkelijk gaan komen, het risico groot is dat een groot deel van de spotmarkt verdwijnt want de grote ladingstromen zullen dan met huurschepen worden uitgevoerd. De lege schepen waar ook geen
    spotmarkt meer voor is zullen zich inderdaad aansluiten bij de EUBO, die zullen de huurprijzen moeten verhogen om de lege ruimte te betalen. De grote verladers bezinnen zich hier waarschijnljk een aantal maanden over. Als zij zien dat het werkt zullen zij waarschijnlijk een aantal werkmaatschappijen oprichten en gaan schepen op de markt kopen en laten de eigenaren hun restschuld vanuit de salarissen af betalen en dit over een periode van 10-15 jaar. Dan is de spotmarkt verdwenen en kunt U geen reis meer aannemen ook geen slechte. Bovenstaande is een scenario en er zijn nog vele varianten, niemand weet echter wat er gaat gebeuren, maar de grote opdrachtgevers zullen zich bezinnen! Ik vraag iedereen hier heel goed over na te denken want wij gaan nu met een breekijzer de vrije markt te lijf en een met een breekijzer kun je veel kapot maken.

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • Aan alle collega’s die nog niet in geschreven staan bij RaS,

    Wat is uw reden om niet mee te doen? Ik heb zelf ook lang getwijfeld om me in te schrijven. Vorige week toch maar gedaan. Zoals het nu gaat, gaat het niet goed voor de meesten onder ons. Er zijn veel redenen te bedenken om niet mee te doen, voor mij is dat net zo goed. Echter dit is onze laatste mogelijkheid om nog wat van onze bedrijfstak te maken. Als we zo door klungelen, zijn we over 20 jaar nog met hetzelfde bezig. De schepen zijn dan echter nog maar een fractie waard van hetgeen ervoor betaald is. We moeten niet steeds naar elkaar wijzen, wie de schuldige van de crisis is, m.i. hebben we het met z’n allen gedaan. Of heeft u de laatste 2 jaar geen reis gedaan onder de kostprijs? Bent u geen 1 keer gezakt met uw prijs om het werk dan toch maar te mogen doen? Wacht nu niet af met u in te schrijven tot het een succes blijkt te zijn. Het kan alleen maar een succes worden als er heel veel inschrijvingen zijn. U denkt toch ook als de bevrachter geen schip meer kan krijgen voor bijv. 5 euro naar Thionville, en wij vragen met z’n allen 7, dat hij dit gaat betalen? Dit kan een paar dagen duren, maar als hij nog steeds geen schip kan krijgen, zal hij toch over de brug moeten komen.

    Als u zich, en met u vele anderen, nu niet inschrijft, dan zal straks blijken dat we met te weinig zijn en niet genoeg macht hebben. Dan gebeurt er hetzelfde als wat er in februari is gebeurt met de GTR-aktie. Wij gaan een poosje liggen, de niet-leden varen even iets beter en vervolgens stoppen we met de aktie, omdat we te weinig markt-macht hebben en binnen no-time zijn de vrachten weer op het huidige nivo.

    Beste collega’s: Neem uw verantwoordelijkheid en schrijf u in! Baat het niet, dan schaadt het niet! Waar we nu met z’n allen mee bezig zijn slaat ook nergens op.

    Met vriendelijke groet,
    Peter Brijder

    Geplaatst door: Peter Brijder, m/s Stentor op
  • Over 24uur varen.

    Er zou een heel verhaal over te schrijven zijn maar om de kernpunten te noemen.
    24uur varen is hoofdzakelijk aantrekkelijk voor schepen met een volledig bemanning zonder dat de schipper met zijn gezin aan boord is en dat vooral in de tankvaart en kolenpendels en containers.
    De extra verdienste is zeer ernstig te betwijfelen als het extra personeel, meestal in een dubbele ploeg met vrije tijd funktioneerend, wordt meegerekend.
    Alleen met een heel goed contract wat toegelegt is op 24uurs economie is dat haalbaar
    Niet het minst belangrihjk is dat op lange termijn de 24urs vaart de tarieven doet dalen omdat men eenvoudig korter over een reis doet en de bevrachter dat net zo goed weet.
    In het begin is dem eerprijs nog voor de schipper maar langzaam maar zeker zal het de maat worden want bij een schipper in 14 of 18 uurs vaart zal worden tegengeworpen dat een 24uurs schip het voor minder kan.
    Grote voorbeelden daarvan zijn de kolenpendels op de grote centrales.
    Die reizen zijn voor 14/18uurs vaart niet meer te doen.

    Op veruit de meeste schepen is de basis bemanning nog gewoon man en vrouw en de meeste van die zouden het heerlijk vinden om met normale verdiensten s\’avonds gewoon het journaal op de bank te kijken en nog van een afzakkertje te genieten en daarna een normale nachtrust te hebben.
    Dat lijkt in onze branche bijna raar en achterhaald maar welk familiebedrijf met 1tot 3 personeelsleden aan de wal werkt er 24uur?

    Gelukkig heeft de EUBO het 14uurs beleid weer boven aan de agenda gezet en probeert daarmee ook de markt met die vaart rendabel te maken/houden en dat is eerder een loffelijk streven dan een verouderd gedachtengoed.

    Goede vaart.

    Geplaatst door: Tja op
  • Net wat je zegt Subaru rijder schippers varen liever hard voor niks dan langzaam voor geld dat is moeilijk voor sommige mensen om dat te begrijpen inplaats 21 of 24 uur te varen maar 14 uur te varen heb je al een capaciteits reductie van 33% dus eigenlijk geen 400000 ton maar al 533000
    Is toch niet verkeerd,alleen in de containers zal dit niet gaan denk ik maar als er een vloot van die omgang naar dit principe gaat gaat men daar ook nadenken over hun verdiensten en met de markt mee omhoog
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Er zijn nog steeds mensen, die niet door hebben, dat er overkapiciteit is??? Is dat nu niet heel dom??
    Met 14 uurs vaart, breng je kunstmatig een aanbod scheepsruimte naar beneden. Het zou toch gek zijn, dat sommige tegen de dijk moeten liggen, omdat een ander zo nodig 24 uur moet/wil varen.

    En nu vallen er mensen over de korting, maar de eubo houd gewoon de 60 cent aan als minimum. Dus niks onder de prijs!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Zo zo Geert,24 uur varen volledig bemand,dream on.Wat betreft de schepen falliet verklaren kan ik met je mee gaan maar het probleem is de banken doen het NIET,kost teveel,gaat alleen gebeuren in een oplevende markt,trouwens je hebt er niks aan want de schepen verdwijnen niet,sterker nog,je eigen geld verdwijnt er zelfs mee.Dus slimpie denk ff na.

    Geplaatst door: hans op
  • @Meneer Geert, Geloof dat U dus iets mist OF geen verschil kan maken Iedereen kiest ergens voor Maar het is niet de bedoeling dat mensen voor iemand anders kiezen Bedoel daarmee te zeggen dat je gedwongen wordt om voor zulke lage vrachten te varen Want ik kan me niet voorstellen dat mensen vrijwillig kiezen om uitstel tot aflossing en ook nog geen rente meer te kunnen betalen
    Roep niet direct ..Nou dan hadden ze überhaupt niet die verplichting aan moeten gaan want er zijn goede tijden MAAR ook zeer zeker slechte tijden
    Is ook zo ben ik het ook mee eens maar de (bank) wetten hebben ze een tikkeltje veranderd en DAAR is waar de schoen wringt Wij moeten eerlijk zijn wij hebben altijd gezegd de sterken overleven het wel want er gaan vanzelf failliet MAAR HELAAS dat gaat nu echt niet meer gebeuren Die banken hebben zich zo in een positie gewrongen dat er geen weg terug is Waarom denk(ik)dat dit initiatief gesteund wordt door de banken….niet ALLEEN voor ons Maar wat geeft het als het dan beter wordt voor diegene die het wel beter (makkelijker)willen hebben…wat maakt dat uit
    U kiest voor24uur varen Mij best maar het is niet de bedoeling dat dat gedwongen gebeurd voor anderen die dat niet willen en volgens de wet ook niet eens mogen maar wel moeten om zogenaamd wel aan hun verplichtingen te mogen voldoen daar zit het verschil
    En voor een jaar of wat zal je niemand horen maar als je ziet dat er totaal geen zicht komt op verandering van de (bank) regeltjes, nou dan wordt de spoeling echt voorlopig niet dunner En als je dan leest dat het volgens de geleerde zeker tot 2015 of langer gaat duren Nou dan heb ik zoiets van laten we het proberen en we zien wel want zo doorgaan dan red ik het vast maar geestelijk is dat wel een heel ander verhaal (U zal wel zeggen oh zo’n schippersvrouw wil alles op een presenteerblaadje zo zij het dan maar omschreven te worden We zijn een familie bedrijf die ingecalculeerd had ALS een familie bedrijf te exploiteren en nooit gedacht had om gedwongen te worden door andere collega’s om 24uur te moeten varen Want zo is het
    En over dat brood Ja ik ga ook voor kwaliteit maar daartussen heb je ook verschillende prijzen Maar dat was waarschijnlijk te simpel door gedacht En over smaak valt niet te twisten
    Laat ieder het naar zijn beleving goed doen maar heb een beetje (vracht) respect naar een ander Want nu lijkt het net of iedereen bij RaS een domme ondernemer is…. ik wil gewoon een fatsoenlijke boterham verdienen op een normale zelfstandige ondernemers manier en die mis ik nu(in mijn beleving door Uw soort beredenering)
    Ik zou toch graag willen weten hoe U vaart en zeker bij/voor wie Maar dat hou U vast voor Uw eigen Goed recht Maar aan alle goede(huur) tijd komt ook een einde (en vanaf U zal U wel zeggen Aan alle slechte tijden komt ook een einde …hoop ik)

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • @ schippersvrouw maria: bedankt overigens dat u ons succes wenst, als ondernemer de je 24 uur met je bedrijf bezig. ik begrijp niet waarom die 14 uur varen voor jullie allemaal zo heilig is, dat is niet meer van deze tijd, jullie gaan zeker ook nog bij een bekende langszij als je die om 16:00 s middags ergens onderweg ziet liggen. Wij waren vrijwel altijd, alleen tijdens lossen/laden liggen we, en als ik zie wat ik daar in vergelijking met jullie daggeld voor terug krijg dan ga ik hier liever mee verder.

    Geplaatst door: Geert op
  • Na mijn reacties op een artikel van een aantal weken geleden had ik mij voorgenomen om maar niet meer te reageren. Je ziet namelijk dat de voorstanders elke kritiek weerleggen met: kijk eens in het ondernemersplan of we zitten al op zoveel ton scheepruimte. Ik zou wel eens willen weten waarom de initiatiefnemenrs hier “uberhaupt mee zijn begonnen. Mochten mensen hier iets mee opschieten laat ze het dan vooral doen. Ik heb liever dat ze failliet gaan maargoed als je op het randje van de afgrond staat dan kan ik een keuze als deze goed begrijpen.

    Als meneer Johan T dan vervolgens schrijft dat mensen die tegen zijn niet kunnen rekenen of hun boekhouding niet op orde hebben is dat dan toch weer een aanleiding om een rectie te plaatsen. Misschien is het een idee om eerst na te denken voor dat er iets geschreven wordt? Het zou namelijk “iets” meer voor de hand liggen dat de mensen die tegen zijn (of in ieder geval niet deelnemen) juist wel kunnen rekenen en hun boekhouding de afgelopen jaren zelfs zo goed op orde hebben dat ze deze initiatieven niet nodig hebben. de reden dat je zelf al aangeeft ook niet afhankelijk te zijn van dit concept maar het wel (financieel) ondersteund ontgaat mij dan ook volledig. Vreemd dat iemand die zijn zaakjes zelf wel goed voor elkaar heeft, besluit mensen die het zichzelf moeilijk hebben gemaakt te steunen. Dit lijkt op een bekend politiek standpunt waar iedere ondernemenr rillingen van op zijn rug krijgt: De breedste (of sterkste) schouders dragen de zwaarste lasten. Elke cent die daarheen gaat is voor mij weggegooid geld ik zal er nooit iets van terug zien. Terwijl mijn concurrenten er mee geholpen zijn. persoonlijk vind ik het erg frustrerend wanneer ik dmv premies e.o. belastingen mensen moet ondersteunen die zelf door gebrek aan inzet (lees: opzettelijk of door pech) het minder hebben. maargoed uit dit soort reacties blijkt wel dat er veel meer schippers dan ondernemers rondvaren. En dat is vooral voor die mensen jammer. Tot slot zag ik zojuist de reactie van schippersvrouw maria, Ik koop mijn brood niet bij de goedkoopste bakker, ik betaal graag iets meer voor kwaliteit, en als alle leden van dit concept nu in de afgelopen jaren hadden gezorgd dat hun bedrijf ook voor kwaliteit staat dan waren jullie opdrachtgevers ook bereid om iets meer te betalen.d8p3

    Geplaatst door: Geert op
  • Gefeliciteerd Uw 1e swvb is rond. Maar wat is het scenario als de grote jongens een aantal schepen kopen,tegen de helft van de hypotheek waarde en de schippers,de mogelijkheid krijgen het restant van de hypotheek vanuit een goed salaris voor man en vrouw af te lossen? Ik denk of weet wel zeker dat een groot aantal eigenaren hier heel blij mee zal zijn. Het scenario word dan als volgt; deze schepn of kvb zullen de grote vervoerstromen(lees
    krotzenburg, moezel, en alle centrales) wegvaren
    zeg niet dat het niet mogelijk is want het voorbeeld is Weurt en Geertruidenberg. Hierdoor verdwijnt een groot deel van de spotmarkt en heeft de rest het nakijken! Ik verzoek de bonden
    om eens heel goed na te denken over dit fenomeen,
    en niet gewoon te roepen wij steunen ieder initatief. Als bovengenoemd scenario uitkomt wat
    niet ondenkbeeldig is zullen er nog veel meer faillesementen vallen als in de vrije markt. De grootste klappen zullen vallen bij de sterkere bedrijven want die wilden niet verkopen aan de grote jongens. Zonder spotmarkt niet meer aan de reis, ook geen slechte reis!!!!

    Geplaatst door: scenario op
  • @Ali B Bent U dan geen ondernemer Als wij iets gefinancierd willen zien gaan we ook lobby-en bij verschillende banken En die zeggen hun steun ook al toe….U gaat toch ook Uw brood bij de goedkoopste bakker halen En zo doe je dat ook met geld willen lenen….lijkt mij
    Ik hoop dat het Rent a Ship lukt Vele kunnen alles onder een loep nemen Maar ik zou zo graag gezien hebben dat iedereen ook zo zijn risico’s hadden ingedekt Ben bang dat het erg onredelijk is wat er gevraagd wordt van hen…
    Maar het is zo simpel om vanaf de zijlijn alles te volgen maar … er moet meer gebeuren Begin bij Uw zelf zou ik zeggen
    En voor diegene die meer dan 50€cent p/d verdienen
    en dat met 14 uur p/d en overuren extra En zelfs met stilliggen Succes met Uw goede onderneming want U bent een TOP ondernemer Petje af!!!!
    @Waakhond U gaat zeker gewoon bij Uw groenteboer Uw aardappels kopen terwijl de nieuwe groenteboer er een mooie aanbieding op heeft …..
    Sommige dingen begrijp ik niet waarom je ander geen kans mag geven

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • INTRODUCTIEKORTING , sjonge jonge jonge , ik ben toch niet in de supermarkt.
    alsof die bevrachters niet weten hoe het vervoer over water gaat.
    ik zou zeggen SLIJM-KORTING.

    Geplaatst door: de waakhond op
  • reactie op ali B

    Bij het wegvervoer zijn veel ondernemers failliet gegaan dit in tegendeel tot de binnenvaart.
    Sterker nog wij hebben gewoon door gebouwd met nieuwe schepen met gevolg een enorme overcappiciteit.
    Lijkt me een enorm verschil.

    Geplaatst door: Alex op
  • Uit een artikel op pagina T19 van “De Telegraaf” van vandaag, het navolgende resume: Het is de wegvervoerders gelukt om de vervoerstarieven in het 2e kwartaal 2010, met 13,5% te laten stijgen.
    En liggen de vervoerstarieven hiermede eindelijk weer op het niveau van voor de crisis.
    Onderzoekers verklaren de snelle stijging van de vervoerstarieven, die de hoogste in 2 jaar is, uit een halvering van de overcapaciteit in de sector. Door toename van het vrachtvolume, sturen vervoerders niet langer tegen elke prijs hun materieel de weg op. Aldus het slot van dit artikel.

    Hopelijk kan de “Binnenvaart” al dan niet met (een) samenwerkingsverband(en), hier iets van leren. Schippers recht je rug en hou vast aan winstgevende tarieven.
    Mogelijk hebben de vele faillissementen in het wegvervoer een bijdrage kunnen leveren aan het beinvloeden van de marktwerking en daarmede het prijsherstel in het wegvervoer.

    Geplaatst door: Ali B op
  • Het is een heel goed concept, hier is echt over nagedacht. En iedereen die ”klaagt”, die rekent gewoon niet. Ook al ”zit je in de stront”, als iedereen meedoet, trekt dit concept je uit de crisis. Maar de ”klagers”, of de schippers die er tegen zijn, die kunnen of niet rekenen, of ze hebben de boekhouding niet op orde. En het mooie van dit concept is ook dat je gewoon eigen baas blijft. Als jij iets niet wil varen, mag je weigeren. Ik vaar op een heel goed daggeld met mijn schip van 310 ton, maar ik steun wel, want dit concept gaat gewoon werken. Ik heb geen crisis gehad, heb ook geen schulden bij een bank. Schip is 100 procent mijn eigendom. Maar denk eraan, failliet gaan kost veel meer dan lid worden bij de EUBO. Succes met rekenen, Goed lezen gaan op de EUBO site en goed gaan rekenen. Succes.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • Veel succes en maar hopen dat het lukt!

    Wat betreft het praten met de bank over in ieder geval een rekening-courant: In het Schuttevear artikel van 13-8-2010 is o.a. vermeld dat 2 grote banken hun steun al hebben toegezegd! Was deze uitspraak misschien te voorbarig?

    Geplaatst door: Ali B op

Reageer