Elektrocutie was vooral het gevolg van ondoordacht en onbevoegd handelen

‘Het ongeval met de schakelkast is te wijten aan ondoordacht en onbevoegd handelen van het slachtoffer. Het ongeval zou echter hoogstwaarschijnlijk niet zijn gebeurd als vooraf was gesproken over de invloed van de defecte Ampèremeter op de uitvoering van de test en het slachtoffer daarbij duidelijk was aangegeven dat hij van de elektrische installatie moest afblijven.’ Dat concludeert de Raad voor de Scheepvaart in zijn schriftelijke uitspraak over de elektrocutie van de tweede wtk Igor Ivanov aan boord van de Eclips (JR Shipping) op 31 maart 2009.

De Rus kwam om het leven na het schoonmaken van een van de separators in de separatorkamer van de machinekamer. Toen dit was gebeurd, testte de wtk of de zaak weer goed werkte. Dat leek zo te zijn, alleen gaf het controlepaneel aan dat de Ampèremeter niet reageerde. De wtk opende de schakelkast. Normaal moet je daarvoor een knop omdraaien, waardoor automatisch de stroom van de kast afgaat. De wtk pakte de Ampèremeter beet en kwam onder stroom te staan. Dat gebeurde toen het schip onderweg was van St.-Croix op de Virgin Islands naar Point Lisas op Trinidad & Tobago. Leerling Jarno Minnaard, die bij het onderhoud assisteerde, heeft de wtk nog proberen te redden door hem weg te schoppen bij de schakelkast.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Elektrocutie was vooral het gevolg van ondoordacht en onbevoegd handelen | Schuttevaer.nl

Elektrocutie was vooral het gevolg van ondoordacht en onbevoegd handelen

‘Het ongeval met de schakelkast is te wijten aan ondoordacht en onbevoegd handelen van het slachtoffer. Het ongeval zou echter hoogstwaarschijnlijk niet zijn gebeurd als vooraf was gesproken over de invloed van de defecte Ampèremeter op de uitvoering van de test en het slachtoffer daarbij duidelijk was aangegeven dat hij van de elektrische installatie moest afblijven.’ Dat concludeert de Raad voor de Scheepvaart in zijn schriftelijke uitspraak over de elektrocutie van de tweede wtk Igor Ivanov aan boord van de Eclips (JR Shipping) op 31 maart 2009.

De Rus kwam om het leven na het schoonmaken van een van de separators in de separatorkamer van de machinekamer. Toen dit was gebeurd, testte de wtk of de zaak weer goed werkte. Dat leek zo te zijn, alleen gaf het controlepaneel aan dat de Ampèremeter niet reageerde. De wtk opende de schakelkast. Normaal moet je daarvoor een knop omdraaien, waardoor automatisch de stroom van de kast afgaat. De wtk pakte de Ampèremeter beet en kwam onder stroom te staan. Dat gebeurde toen het schip onderweg was van St.-Croix op de Virgin Islands naar Point Lisas op Trinidad & Tobago. Leerling Jarno Minnaard, die bij het onderhoud assisteerde, heeft de wtk nog proberen te redden door hem weg te schoppen bij de schakelkast.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer