85-metertanker in centrum Sneek

Een onder Duitse vlag varende binnenvaarttanker is zaterdagochtend rond zes uur per ongeluk het centrum van Sneek binnengevaren. In het krappe vaarwater ramde het vrachtschip een jacht en een brug.

Volgens de waterpolitie duurde het even voordat de roerganger van de lege, 85 meter lange tanker in de gaten kreeg dat hij fout zat in de steeds krapper wordende Houkesloot. Tegen die tijd was het moeilijk geworden om rond te gaan. Bij die manoeuvre ramde de tanker een plezierjacht dat lag afgemeerd in de passantenhaven vlakbij het stadscentrum. De Duitse opvarenden van het jacht lagen te slapen en kwamen met de schrik vrij. Het jacht raakte wel beschadigd. Vervolgens ramde de tanker de Opperhuizerbrug, die zwaar beschadigd raakte, maar nog wel functioneert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • het voorval is inmiddels alweer een jaar geleden bijna.
    met verbazing lees ik hier de lompe en vooral sommige kortzichtige reactie’s.
    deze man heeft inderdaad al sinds zijn jeugd werkzaam geweest op de binnenvaart,en varen was zijn lust en zijn leven.
    zich opgewerkt tot kapitein.
    en nu gebeurde dus een jaar geleden dit.
    deze man was een paar dagen voor het gebeurde medisch nog 100% goed gekeurd.
    als ze deze man onder de MRI scan hadden gedaan,dan was hij gelijk ongeschikt gebleken,want hij bezat een grote hersentumor.
    wat hem helaas een paar maanden later fataal werd.
    dus misschien moeten jullie eens verder denken,en niet gelijk met je oordeel klaar staan,wat er was veel meer aan de hand.
    en ik kan het weten..want het betrof mijn vader.
    die altijd keihard gewerkt heeft vanaf zijn 16e tot het ongeluk in Sneek..op zijn 73ste dus.
    een week later had hij de diagnose: ongeneeslijk ziek!

    K ik wil je bedanken voor je mooie woorden..doet me goed dat jij ook weet hoe het daadwerkelijk zat.

    Groet Corry,dochter van Herman P.

    Geplaatst door: Corry op
  • Wil de heren critici even uit de droom helpen.
    Heb mij uiteraard zitten ergeren aan de veroordelingen. Dat iets niet goed is gegaan staat buiten kijf. Wat wel vaststaat is dat deze “roerganger” al sinds zijn jeugd werkzaam is geweest in de binnenvaart, waarvan het grootste gedeelte als kapitein en dit altijd op betrouwbare en bekwame wijze heeft gedaan. Dus “geachte” critici hoe zou het nu komen dat deze man opeens in een kanaal/sloot verdaagd.
    Gaat U een lichtje op? Moet denkelijk toch iets aan de hand zijn geweest.
    Kan U mededelen dat deze man enkele dagen geleden,dus na het voorval,een bezoek heeft gebracht aan de dokterspost bij een ziekenhuis vanwege plotsklaps opkomend periodiek orientatie gemis.
    Moest terstond blijven waarbij onderzoek uitwees, dat zonder enige hoofdpijn of wat dan ook, zich een tumor in de hersenen heeft gevormd welke drukking uitoefend op het betreffende hersen gedeelte waardoor bepaalde functies tijdelijk worden vermindert en/of verstoord.
    Dit kan dus oorzakelijk worden toegedicht aan het voorval. Verdere onderzoeken moeten nog de geaardheid van de tumor uitwijzen en de daaraan verbonden behandeling.
    Ik hoop dat hiermede het ongenuanceerd “neersabelen” van één uwer collega’s hiermede definitief is opgehouden en enig begrip kan worden opgebracht voor de oorzaak van het evenement.Het zou U dan ook geweldig sieren om inplaats daarvan deze varensman het allerbeste en heel veel sterkte toe te wensen.
    Dit zou hem zonder meer goed doen om op positieve wijze het gevecht met zijn plotsklaps geopenbaarde ziekte te kunnen aangaan.
    Weet zeker dat dit hem meer dan geweldig goed zal doen.
    K.

    Geplaatst door: K op
  • Zit er dan geen achteruit meer op? 5 km achteruit varen, weer eens wat anders. En zijn wij NL ers foutloos?

    Geplaatst door: Hoppa op
  • Nu ben ik ter plaatse een beetje bekend en heb al jaren een eigen schip.
    Ik weet dat je voorzichtig moet zijn om gelijk met je oordeel klaar te staan maar als ik de feiten achter elkaar opsom…
    Varende vanaf het Prinses Margrietkanaal moet je een haakse bocht maken om naar sneek te varen (Fout 1)
    Na ca 3km wordt het als maar smaller en vaar je tussen de jachten door, misschien iets wat voor een varesman een signaal zal zijn… (fout 2)
    Aan het eind moet je weten dat je met een scvherpe bocht bb uit kan, anders denk je dat het dood loopt dus was alweer een signaal (fout 3)
    Op de bewuste plaats waar de schipper probeerde te draaien en de brug + jacht ramde kan nog maar net een 30m schip draaien (fout 4)
    Zodra draaien misschien wel eens krap wordt is mij geleerd dit uiterst behoedzaam te doen zodat er geen, of weinig schade kan ontstaan bij fouten en het liefst iemand erbij te roepen (fout 5 en 6)

    Misschien is het slim dat deze meneer eens een tijdje rustig aan gaat doen om nog meer tegenslagen te voorkomen.
    Ik neem in ieder geval aan dat zoiets je beslist niet in je koude kleren gaat zitten.

    Sterkte!

    Geplaatst door: Snitser op
  • Laatst moest ik voor de eerste keer naar Velten achter Spandau, kaart proberen te kopen, was niet voorhanden op dat moment, kennis gebeld die er meer komt en wat uitleg gevraagd, en ja ook de tresco is dan zeer welkom, maar ben mij er terdege van bewust dat dit een hulpmiddel is en de computer de geest kan geven, nu was ik al eerder naar Berlijn geweest via het Teltowkanaal.
    Toch is het daar in der vreemde goed opletten, al begreep ik dat dit een varensman is met zeer veel ervaring, denk daarom domme fout, kan gebeuren, maar snerl vergeten en doorgaan met het leven.
    En Tom ik vaar veel naar Bulstringen en soms wat verder, vindt een Tjechise schipper meest een goede varensman, en over je Nederlands hoef je je zeker niet te schamen jij schrijft beter N.L. dan ik Tjechis, je moet denk ik wel begrijpen dat jij en je vader de eigenaren zijn en dus de volle verantwoording dragen, als je de roerganger niet
    vertrouwde moet je hem niet alleen achter het roer zetten en zeker niet als de dag begint en dan ook nog eens met dit mooie warme weer.
    Dan nog wat we kunnen wel kamnkeren op die roerganger, maar vergeet niet dat deze mensen Nederland groot hebben gemaakt.
    Prettige vaart verder en misschien tot horens

    Geplaatst door: Hagens op
  • nog even terugkomend op mijn zojuist geplaatste reactie: de opmerking “hieruit blijkt dat niet iedereen een goede opleiding heeft genoten”is een onterechte reactie omdat het hier gaat om een oude baas met jaren ervaring. Wat ik wel met mijn reactie wil duidelijk maken is dat kennis vaarwater heel erg belangrijk is en er niet te makkelijk over moet worden gedaan. Er wordt tegenwoordig heel veel gewerkt met gps maar als de computer het begeeft moet je toch kunnen terugvallen op je kennis en het goed lezen van de vaarwater kaarten.

    Geplaatst door: schipper op
  • een tijdje geleden heb ik eens een reactie gegeven op een artikel over jonge gasten die net geslaagd waren dat ze de vaarwegen niet beheersden hier op kreeg ik een aantal reacties dat ik niet zo zuur moest zijn en dat alle boeren van delfzijl naar maastricht konden varen hieruit blijkt wel dat niet iedereen een degelijke opleiding heeft genoten en dat kennis vaar water er wel degelijk toe doet en je kunt niet alleen op je ervaring afgaan als je twijfeld moet je gewoon een kaart of je collega roepen het is geen schande samen weet je meer !

    Geplaatst door: schipper op
  • Johan
    Jij heb helemaal glijk in.Ongelooflijk dom,dat denk ik ook.Ik zelfs denk het is tijd voor die man even stopen met vaaren,hij is in pensiun en so te zeen gaa niet best meer.Deze tijd komt voor iedereen.Maar ja bejter stopen eets ieder dan je zo wat maakt.Ik zorg altijd voor goede personeel te heben,het is de belangrijkste maar ook moelijkste.

    Geplaatst door: TOM op
  • Alles is nu wel gezegd.

    Wil ik Tom nog wel grote complimenten geven voor zijn Nederlands!
    Want veel verder dan “PIVO” (=bier) kom ik in t Tjechies niet!

    Geplaatst door: hans op
  • Tom!

    Nou maakt het niet uit dat het een goede schipper is,hij is ongelooflijk dom dat hij niemand heeft geroepen,en als je dan het zo krappe sneek centrum in komt mag je wel eens achter je oren krabben of die man nog wel geschikt is voor als schipper te functioneren he.Maar goed iedereen kan fouten maken ,ik ook,maar kom op,je vaart de houkesloot in,waarbij je op het laatste stuk niet eens meer een schip tegen kan komen????

    Succes daar op de II

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Ik zal nog wat klein beitje van zegen.die afloser heeft by ons jaaren zonder problemen gevaaren en er is een goede man.Hij heeft heele leven als shiper gewerkt en overal gevaaren,so niemand wil verwachten dat hij zal de weg niet weeten en neimand begrijp warom gaan je op eenkeer 90graden van de kanal uit.Maar het is gebeurt.Hij wist de weg niet en hij wil de schiper niet uit bed haalen darom soms is eederein van ons beitje eigeweis.ik bent blij dat neemad is wat gebeurt en het is END van verhaal.eederein kan zegen wat ze wil buitelanders,tsjech,of weet ik wat.Ik zal niet weeten mijn friend moderne slaaf warom zal ik als tsjech niet genoeg weeten om erop te blijven?Ken je mijn?ik schrij niet best nederlands het is best moelijk maar minderst ken onder mijn naam seten.Tom Vavra RelationshipII

    Geplaatst door: tom op
  • Maakt niet uit of het nu een tsjech is of een hollander of een duitser hij heeft zijn papieren dus word er verwacht dat er goed zeemansschap word gedaan en dit is geen goed voorbeeld.

    Geplaatst door: antonNL op
  • Fijn dat iedereen het allemaal zo goed weet en precies weet waar het fout gegaan is. Weet iedereen soms welk schip het is? En iedereen kent de bemanning? Tsjechische schipper? Nou en? Die man vaart hier al vele jaren zonder problemen en ongelukken in het rond en ik ken hem, van afstand, als een gerespecteerd collega waar nog vele Hollanders een voorbeeld aan kunnen nemen.

    Een collega van de zelfde club.

    Geplaatst door: collega op
  • De wijzende vinger zit aan de slopende hand!!

    Geplaatst door: Loesje op
  • Ghij die zonder zonden is……….werpe den eersten steen

    Geplaatst door: Toontje op
  • so jongens,mijn naam is tom en ik bent zoon van het tsjechische shipper en mee eigenaar van het ship.het was nederlandse afloser die heeft het fout gedaan.en de rest van bemaning lag te slapen.warom heef er niemand uit bed gehaald weit ook niemad.wij vaaren lang genug en zonder ongelug in nederland en wij wieten de weg ook goed genug.sory voor fouten ik bent gewoon tsjech.de groeten TOM

    Geplaatst door: tom op
  • Er was alleen een buitenlandse bemanning aanboord.Schuttevaer heeft het weer eens niet goed.En de schipper zag zijn fout pas toen voor de brug kwam van de koopmansgracht 5 km verder.Daar kon hij niet verder en wou weer rond .En dat vaart met een tanker die gevaarlijke vervoert .Totaal geen verantwoording als je het niet meer weet stoppen.

    Geplaatst door: snits op
  • @vlipje
    ja en dan nog stroom op je piloot en je stuurstoel voor als je verkeerd vaart. iedereen aan boord een elektronisch enkelbandje op iedere sluis een reclaserings ambtenaar klaar!!

    Geplaatst door: H de Beuker op
  • Misschien moet de software van de electrische kaart worden uitgebreid met een routeplanner modus. Kan in o.a op de Friese wateren nuttig zijn . blijkt dus.

    Geplaatst door: vlipje op
  • het getuigd inderdaad niet van goed zeemanschap wat hier gebeurd is, maar laten we niet over buitenlanders praten want de Nederlanders kunnen
    er ook wat van; of bent U het allemaal al weer vergeten; schip vaart huis binnen, dronken schipper ramt jacht, en dan het enorme aantal stuurhutten wat sneuvelt, dat zijn ook niet allemaal buitenlanders maar wel nederlanders die met schepen gebieden in varen waar ze niet voor geschikt zijn. Het word tijd dat de verzekeringen hier wat aan gaan doen.

    Geplaatst door: eerst denken dan schrijven. op
  • alle dagen zijn normale mensen bezig om deftige medewerkers op hun schip te krijgen om zo qua onderhoud,bedrijfzekerheid en ten goede van het materiaal te werken zonder onderscheid te maken van dubbelwandig of enkelwandig…..maar wat hier gebeurd zal weer te maken hebben met een bevrachter met een duitse bank die makkelijk financiert en een ex-kap die goud belooft is,maar ja…zo makkelijk als ze erop komen,zo makkelijk gaan ze er weer af…deze tjech wist blijkbaar niet genoeg om erop te blijven.als het daar niet lukt ken ik voor jou nog wel een adresje,heb ik ook men percentje,het is gewoon lachwekkend

    Geplaatst door: moderne slaaf op
  • he schipperinnetje, misschien moet jij eens beter lezen. er staat een Nederlandse roerganger en een Tsjechische schipper. dit zijn dus twee personen.

    Geplaatst door: janneman op
  • Zeg Martijn, voordat je commentaar geeft eerst het hele artikel lezen. Aan het eind praten ze over een Tsjech. Misschien toch een nederlander met een buitenlandse nationaliteit.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Belgica, helemaal mee eens.
    Bedoelde dan ook dat de reacties over het algemeen in toon misschien eens wat moeten inbinden (zie hieronder) en dat we inplaats van alleen zeuren en k..keren elkaar misschien ook eens verder kunnen helpen. Maar ja, is misschien een grote vraag.

    groeten,
    Maarten

    Geplaatst door: Maarten op
  • Iedereen kan een vergissing/fout maken… degene die dit nog nooit heeft voorgehad !!! heeft hier nu recht van spreken !!! Wees blij dat er géén alcohol in het spel is … die man doet waarschijnlijk wel zijn uiterste best en heeft dit ook niet gewild ….

    Geplaatst door: belgica op
  • Geinig,
    laat duidelijk zien dat niet alleen de jachtjes wel eens een ‘foutje’ maken.
    Zouden we niet eens stoppen met schoppen en wijzen, maar beginnen met elkaar eens te helpen?

    Geplaatst door: Maarten op
  • Buitenlands, ik wil niet heel vervelend zijn, maar het was een Nederlandse roerganger die de fout in is gegaan, dus voortaan even beter lezen voordat je gelijk over buitenlanders begint.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Als er geen goede nl, belgische of duitse kapiteins meer te vinden zijn zal je wat moeten verzinnen, en de stuurmannen die momenteel rondvaren zijn niet echt geinteresseerd om verder te leren die vinden het wel best. Goed loon en ’s avonds voor de zapbak, dan krijg je vanzelf tsjechen polen russen bulgaren en meer van die zooi.

    Geplaatst door: frits op
  • Tsja gaat goed zo, Tsjechische schipper. We gaan erop vooruit om zo rond te varen. Moeten ons echt gaan afvragen waar we nu mee bezig zijn. Verkeerde kanaaltje ingevaren, dan aan een jacht schade varen en daarna ook nog even de brug raken. Ben normaal niet zo hard in mijn oordeel maar laat de Ebis club deze maar even op hold zetten. Eigenaar moet zich echt eens gaan afvragen of dit wel verantwoord is.

    Geplaatst door: Buitenlands op

Reageer

85-metertanker in centrum Sneek | Schuttevaer.nl

85-metertanker in centrum Sneek

Een onder Duitse vlag varende binnenvaarttanker is zaterdagochtend rond zes uur per ongeluk het centrum van Sneek binnengevaren. In het krappe vaarwater ramde het vrachtschip een jacht en een brug.

Volgens de waterpolitie duurde het even voordat de roerganger van de lege, 85 meter lange tanker in de gaten kreeg dat hij fout zat in de steeds krapper wordende Houkesloot. Tegen die tijd was het moeilijk geworden om rond te gaan. Bij die manoeuvre ramde de tanker een plezierjacht dat lag afgemeerd in de passantenhaven vlakbij het stadscentrum. De Duitse opvarenden van het jacht lagen te slapen en kwamen met de schrik vrij. Het jacht raakte wel beschadigd. Vervolgens ramde de tanker de Opperhuizerbrug, die zwaar beschadigd raakte, maar nog wel functioneert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • het voorval is inmiddels alweer een jaar geleden bijna.
    met verbazing lees ik hier de lompe en vooral sommige kortzichtige reactie’s.
    deze man heeft inderdaad al sinds zijn jeugd werkzaam geweest op de binnenvaart,en varen was zijn lust en zijn leven.
    zich opgewerkt tot kapitein.
    en nu gebeurde dus een jaar geleden dit.
    deze man was een paar dagen voor het gebeurde medisch nog 100% goed gekeurd.
    als ze deze man onder de MRI scan hadden gedaan,dan was hij gelijk ongeschikt gebleken,want hij bezat een grote hersentumor.
    wat hem helaas een paar maanden later fataal werd.
    dus misschien moeten jullie eens verder denken,en niet gelijk met je oordeel klaar staan,wat er was veel meer aan de hand.
    en ik kan het weten..want het betrof mijn vader.
    die altijd keihard gewerkt heeft vanaf zijn 16e tot het ongeluk in Sneek..op zijn 73ste dus.
    een week later had hij de diagnose: ongeneeslijk ziek!

    K ik wil je bedanken voor je mooie woorden..doet me goed dat jij ook weet hoe het daadwerkelijk zat.

    Groet Corry,dochter van Herman P.

    Geplaatst door: Corry op
  • Wil de heren critici even uit de droom helpen.
    Heb mij uiteraard zitten ergeren aan de veroordelingen. Dat iets niet goed is gegaan staat buiten kijf. Wat wel vaststaat is dat deze “roerganger” al sinds zijn jeugd werkzaam is geweest in de binnenvaart, waarvan het grootste gedeelte als kapitein en dit altijd op betrouwbare en bekwame wijze heeft gedaan. Dus “geachte” critici hoe zou het nu komen dat deze man opeens in een kanaal/sloot verdaagd.
    Gaat U een lichtje op? Moet denkelijk toch iets aan de hand zijn geweest.
    Kan U mededelen dat deze man enkele dagen geleden,dus na het voorval,een bezoek heeft gebracht aan de dokterspost bij een ziekenhuis vanwege plotsklaps opkomend periodiek orientatie gemis.
    Moest terstond blijven waarbij onderzoek uitwees, dat zonder enige hoofdpijn of wat dan ook, zich een tumor in de hersenen heeft gevormd welke drukking uitoefend op het betreffende hersen gedeelte waardoor bepaalde functies tijdelijk worden vermindert en/of verstoord.
    Dit kan dus oorzakelijk worden toegedicht aan het voorval. Verdere onderzoeken moeten nog de geaardheid van de tumor uitwijzen en de daaraan verbonden behandeling.
    Ik hoop dat hiermede het ongenuanceerd “neersabelen” van één uwer collega’s hiermede definitief is opgehouden en enig begrip kan worden opgebracht voor de oorzaak van het evenement.Het zou U dan ook geweldig sieren om inplaats daarvan deze varensman het allerbeste en heel veel sterkte toe te wensen.
    Dit zou hem zonder meer goed doen om op positieve wijze het gevecht met zijn plotsklaps geopenbaarde ziekte te kunnen aangaan.
    Weet zeker dat dit hem meer dan geweldig goed zal doen.
    K.

    Geplaatst door: K op
  • Zit er dan geen achteruit meer op? 5 km achteruit varen, weer eens wat anders. En zijn wij NL ers foutloos?

    Geplaatst door: Hoppa op
  • Nu ben ik ter plaatse een beetje bekend en heb al jaren een eigen schip.
    Ik weet dat je voorzichtig moet zijn om gelijk met je oordeel klaar te staan maar als ik de feiten achter elkaar opsom…
    Varende vanaf het Prinses Margrietkanaal moet je een haakse bocht maken om naar sneek te varen (Fout 1)
    Na ca 3km wordt het als maar smaller en vaar je tussen de jachten door, misschien iets wat voor een varesman een signaal zal zijn… (fout 2)
    Aan het eind moet je weten dat je met een scvherpe bocht bb uit kan, anders denk je dat het dood loopt dus was alweer een signaal (fout 3)
    Op de bewuste plaats waar de schipper probeerde te draaien en de brug + jacht ramde kan nog maar net een 30m schip draaien (fout 4)
    Zodra draaien misschien wel eens krap wordt is mij geleerd dit uiterst behoedzaam te doen zodat er geen, of weinig schade kan ontstaan bij fouten en het liefst iemand erbij te roepen (fout 5 en 6)

    Misschien is het slim dat deze meneer eens een tijdje rustig aan gaat doen om nog meer tegenslagen te voorkomen.
    Ik neem in ieder geval aan dat zoiets je beslist niet in je koude kleren gaat zitten.

    Sterkte!

    Geplaatst door: Snitser op
  • Laatst moest ik voor de eerste keer naar Velten achter Spandau, kaart proberen te kopen, was niet voorhanden op dat moment, kennis gebeld die er meer komt en wat uitleg gevraagd, en ja ook de tresco is dan zeer welkom, maar ben mij er terdege van bewust dat dit een hulpmiddel is en de computer de geest kan geven, nu was ik al eerder naar Berlijn geweest via het Teltowkanaal.
    Toch is het daar in der vreemde goed opletten, al begreep ik dat dit een varensman is met zeer veel ervaring, denk daarom domme fout, kan gebeuren, maar snerl vergeten en doorgaan met het leven.
    En Tom ik vaar veel naar Bulstringen en soms wat verder, vindt een Tjechise schipper meest een goede varensman, en over je Nederlands hoef je je zeker niet te schamen jij schrijft beter N.L. dan ik Tjechis, je moet denk ik wel begrijpen dat jij en je vader de eigenaren zijn en dus de volle verantwoording dragen, als je de roerganger niet
    vertrouwde moet je hem niet alleen achter het roer zetten en zeker niet als de dag begint en dan ook nog eens met dit mooie warme weer.
    Dan nog wat we kunnen wel kamnkeren op die roerganger, maar vergeet niet dat deze mensen Nederland groot hebben gemaakt.
    Prettige vaart verder en misschien tot horens

    Geplaatst door: Hagens op
  • nog even terugkomend op mijn zojuist geplaatste reactie: de opmerking “hieruit blijkt dat niet iedereen een goede opleiding heeft genoten”is een onterechte reactie omdat het hier gaat om een oude baas met jaren ervaring. Wat ik wel met mijn reactie wil duidelijk maken is dat kennis vaarwater heel erg belangrijk is en er niet te makkelijk over moet worden gedaan. Er wordt tegenwoordig heel veel gewerkt met gps maar als de computer het begeeft moet je toch kunnen terugvallen op je kennis en het goed lezen van de vaarwater kaarten.

    Geplaatst door: schipper op
  • een tijdje geleden heb ik eens een reactie gegeven op een artikel over jonge gasten die net geslaagd waren dat ze de vaarwegen niet beheersden hier op kreeg ik een aantal reacties dat ik niet zo zuur moest zijn en dat alle boeren van delfzijl naar maastricht konden varen hieruit blijkt wel dat niet iedereen een degelijke opleiding heeft genoten en dat kennis vaar water er wel degelijk toe doet en je kunt niet alleen op je ervaring afgaan als je twijfeld moet je gewoon een kaart of je collega roepen het is geen schande samen weet je meer !

    Geplaatst door: schipper op
  • Johan
    Jij heb helemaal glijk in.Ongelooflijk dom,dat denk ik ook.Ik zelfs denk het is tijd voor die man even stopen met vaaren,hij is in pensiun en so te zeen gaa niet best meer.Deze tijd komt voor iedereen.Maar ja bejter stopen eets ieder dan je zo wat maakt.Ik zorg altijd voor goede personeel te heben,het is de belangrijkste maar ook moelijkste.

    Geplaatst door: TOM op
  • Alles is nu wel gezegd.

    Wil ik Tom nog wel grote complimenten geven voor zijn Nederlands!
    Want veel verder dan “PIVO” (=bier) kom ik in t Tjechies niet!

    Geplaatst door: hans op
  • Tom!

    Nou maakt het niet uit dat het een goede schipper is,hij is ongelooflijk dom dat hij niemand heeft geroepen,en als je dan het zo krappe sneek centrum in komt mag je wel eens achter je oren krabben of die man nog wel geschikt is voor als schipper te functioneren he.Maar goed iedereen kan fouten maken ,ik ook,maar kom op,je vaart de houkesloot in,waarbij je op het laatste stuk niet eens meer een schip tegen kan komen????

    Succes daar op de II

    MvG

    Geplaatst door: johan op
  • Ik zal nog wat klein beitje van zegen.die afloser heeft by ons jaaren zonder problemen gevaaren en er is een goede man.Hij heeft heele leven als shiper gewerkt en overal gevaaren,so niemand wil verwachten dat hij zal de weg niet weeten en neimand begrijp warom gaan je op eenkeer 90graden van de kanal uit.Maar het is gebeurt.Hij wist de weg niet en hij wil de schiper niet uit bed haalen darom soms is eederein van ons beitje eigeweis.ik bent blij dat neemad is wat gebeurt en het is END van verhaal.eederein kan zegen wat ze wil buitelanders,tsjech,of weet ik wat.Ik zal niet weeten mijn friend moderne slaaf warom zal ik als tsjech niet genoeg weeten om erop te blijven?Ken je mijn?ik schrij niet best nederlands het is best moelijk maar minderst ken onder mijn naam seten.Tom Vavra RelationshipII

    Geplaatst door: tom op
  • Maakt niet uit of het nu een tsjech is of een hollander of een duitser hij heeft zijn papieren dus word er verwacht dat er goed zeemansschap word gedaan en dit is geen goed voorbeeld.

    Geplaatst door: antonNL op
  • Fijn dat iedereen het allemaal zo goed weet en precies weet waar het fout gegaan is. Weet iedereen soms welk schip het is? En iedereen kent de bemanning? Tsjechische schipper? Nou en? Die man vaart hier al vele jaren zonder problemen en ongelukken in het rond en ik ken hem, van afstand, als een gerespecteerd collega waar nog vele Hollanders een voorbeeld aan kunnen nemen.

    Een collega van de zelfde club.

    Geplaatst door: collega op
  • De wijzende vinger zit aan de slopende hand!!

    Geplaatst door: Loesje op
  • Ghij die zonder zonden is……….werpe den eersten steen

    Geplaatst door: Toontje op
  • so jongens,mijn naam is tom en ik bent zoon van het tsjechische shipper en mee eigenaar van het ship.het was nederlandse afloser die heeft het fout gedaan.en de rest van bemaning lag te slapen.warom heef er niemand uit bed gehaald weit ook niemad.wij vaaren lang genug en zonder ongelug in nederland en wij wieten de weg ook goed genug.sory voor fouten ik bent gewoon tsjech.de groeten TOM

    Geplaatst door: tom op
  • Er was alleen een buitenlandse bemanning aanboord.Schuttevaer heeft het weer eens niet goed.En de schipper zag zijn fout pas toen voor de brug kwam van de koopmansgracht 5 km verder.Daar kon hij niet verder en wou weer rond .En dat vaart met een tanker die gevaarlijke vervoert .Totaal geen verantwoording als je het niet meer weet stoppen.

    Geplaatst door: snits op
  • @vlipje
    ja en dan nog stroom op je piloot en je stuurstoel voor als je verkeerd vaart. iedereen aan boord een elektronisch enkelbandje op iedere sluis een reclaserings ambtenaar klaar!!

    Geplaatst door: H de Beuker op
  • Misschien moet de software van de electrische kaart worden uitgebreid met een routeplanner modus. Kan in o.a op de Friese wateren nuttig zijn . blijkt dus.

    Geplaatst door: vlipje op
  • het getuigd inderdaad niet van goed zeemanschap wat hier gebeurd is, maar laten we niet over buitenlanders praten want de Nederlanders kunnen
    er ook wat van; of bent U het allemaal al weer vergeten; schip vaart huis binnen, dronken schipper ramt jacht, en dan het enorme aantal stuurhutten wat sneuvelt, dat zijn ook niet allemaal buitenlanders maar wel nederlanders die met schepen gebieden in varen waar ze niet voor geschikt zijn. Het word tijd dat de verzekeringen hier wat aan gaan doen.

    Geplaatst door: eerst denken dan schrijven. op
  • alle dagen zijn normale mensen bezig om deftige medewerkers op hun schip te krijgen om zo qua onderhoud,bedrijfzekerheid en ten goede van het materiaal te werken zonder onderscheid te maken van dubbelwandig of enkelwandig…..maar wat hier gebeurd zal weer te maken hebben met een bevrachter met een duitse bank die makkelijk financiert en een ex-kap die goud belooft is,maar ja…zo makkelijk als ze erop komen,zo makkelijk gaan ze er weer af…deze tjech wist blijkbaar niet genoeg om erop te blijven.als het daar niet lukt ken ik voor jou nog wel een adresje,heb ik ook men percentje,het is gewoon lachwekkend

    Geplaatst door: moderne slaaf op
  • he schipperinnetje, misschien moet jij eens beter lezen. er staat een Nederlandse roerganger en een Tsjechische schipper. dit zijn dus twee personen.

    Geplaatst door: janneman op
  • Zeg Martijn, voordat je commentaar geeft eerst het hele artikel lezen. Aan het eind praten ze over een Tsjech. Misschien toch een nederlander met een buitenlandse nationaliteit.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Belgica, helemaal mee eens.
    Bedoelde dan ook dat de reacties over het algemeen in toon misschien eens wat moeten inbinden (zie hieronder) en dat we inplaats van alleen zeuren en k..keren elkaar misschien ook eens verder kunnen helpen. Maar ja, is misschien een grote vraag.

    groeten,
    Maarten

    Geplaatst door: Maarten op
  • Iedereen kan een vergissing/fout maken… degene die dit nog nooit heeft voorgehad !!! heeft hier nu recht van spreken !!! Wees blij dat er géén alcohol in het spel is … die man doet waarschijnlijk wel zijn uiterste best en heeft dit ook niet gewild ….

    Geplaatst door: belgica op
  • Geinig,
    laat duidelijk zien dat niet alleen de jachtjes wel eens een ‘foutje’ maken.
    Zouden we niet eens stoppen met schoppen en wijzen, maar beginnen met elkaar eens te helpen?

    Geplaatst door: Maarten op
  • Buitenlands, ik wil niet heel vervelend zijn, maar het was een Nederlandse roerganger die de fout in is gegaan, dus voortaan even beter lezen voordat je gelijk over buitenlanders begint.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Als er geen goede nl, belgische of duitse kapiteins meer te vinden zijn zal je wat moeten verzinnen, en de stuurmannen die momenteel rondvaren zijn niet echt geinteresseerd om verder te leren die vinden het wel best. Goed loon en ’s avonds voor de zapbak, dan krijg je vanzelf tsjechen polen russen bulgaren en meer van die zooi.

    Geplaatst door: frits op
  • Tsja gaat goed zo, Tsjechische schipper. We gaan erop vooruit om zo rond te varen. Moeten ons echt gaan afvragen waar we nu mee bezig zijn. Verkeerde kanaaltje ingevaren, dan aan een jacht schade varen en daarna ook nog even de brug raken. Ben normaal niet zo hard in mijn oordeel maar laat de Ebis club deze maar even op hold zetten. Eigenaar moet zich echt eens gaan afvragen of dit wel verantwoord is.

    Geplaatst door: Buitenlands op

Reageer