De proefvaart is goed verlopen. Na terugkomst die middag in Stellendam gingen de twinrignetten van boord en werd de Z-99 ingericht voor de flyshootvisserij in Het Kanaal. Vrijdagmiddag met hoog water vertrok de flyshooter onder bevel van schipper Marnix van Renterghem uit Breskens voor het echte werk zuidwaarts. Van Renterghem en zijn bemanning zijn afkomstig van de flyshooter SL-9 Johanna van Jaczon Visserij Maatschappij Golf.
De kotter werd in stilte overgedragen. Een overdrachtsfeestje zat er niet in door corona en de malaise in de visserij en alle onzekerheden die daarmee samenhangen.
Voor dochter Vrolijk
De nieuwe Z-99 is er één uit een succesvolle serie van Machinefabriek Padmos uit Stellendam. Met een lengte van 24,99 meter, een breedte van 8,50 meter, een holte van 4,00 meter tot het hoofddek en 6,30 meter tot het shelterdek, is de Z-99 nagenoeg een kopie van de eerder dit jaar opgeleverde SL-26 Anne-Marie van Johan van Seters. Alleen de indeling wijkt af vanwege Belgische regelgeving. De hoofdmotor van de Aravis is een Mitsubishi van 691 kW. Padmos bouwde de Z-99 onder bouwnummer 228 voor Rederij Nele uit Knokke-Heist, een dochteronderneming van de Cornelis Vrolijk Group uit IJmuiden. Het casco is afkomstig van Casco- & Sectiebouw Rotterdam.
Voorlopig laatste kotter
De Z-99 zal zoveel als mogelijk aanvoeren op Scheveningen en op de Vlaamse Visveiling in Zeebrugge/Oostende. Het laatste vanwege de economische link. De vangst van de eerste visreis werd in Zeebrugge verkocht.
Met de Z-99 is de achtste en voorlopig laatste nieuwbouwkotter aan de Belgische vloot toegevoegd en dat in nog geen jaar tijd. De Nederlandse bedrijven Padmos, Maaskant, Hoekman, VCU-Urk en het Belgische Bema hebben zich over deze nieuwbouwopdrachten ontfermd.
Lees ook: