De deelstaat Nordrhein-Westfalen steunt het project met 1,2 miljoen euro, die minister van Verkeer Ina Brandes onlangs symbolisch overhandigde. ‘Op deze manier willen we een bijdrage leveren aan klimaatvriendelijker vervoer van goederen’, aldus de minister.
Het schip moet zowel op afstand bestuurbaar zijn als volledig autonoom kunnen varen. Er is gekozen voor nieuwbouw met bescheiden afmetingen. ‘Daardoor zijn we flexibeler bij het in- en ombouwen van systemen dan wanneer je dat voor een schip op ware grootte moet doen’, zegt projectleider professor Bettar el Moctar van het Instituut Scheepstechniek en Transportsystemen.
Personeelstekort
De hang naar meer automatisering in de binnenvaart is mede ingegeven door een toenemend personeelstekort. ‘En daarbij komt de roep om milieuvriendelijke aandrijvingssystemen. Het schip krijgt een elektrische aandrijving in combinatie waarmee diverse technieken zoals batterijen, brandstofcellen en zonnepanelen worden getest.
Het vaargebied van het onderzoeksschip wordt de haven van Duisburg, de Rijn en kanalen in het Ruhrgebied. Het schip wordt binnenkort aanbesteed, zodat nog niet bekend is wie het gaat bouwen.
Lees ook:
CCR: meer proeven met autonoom varende schepen op Rijn
Chinezen aan kop met automatisering containerterminals
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?