Het gaat niet goed in de vrachtenmarkt voor de droge bulkers. Sommige
analisten schrijven dit toe aan de onzekerheid over verlenging van de
contracten van de levering van ijzererts tussen de mijnbouwers en de
belangrijkste Chinese ertsimporteurs. Die onzekerheid zou de sterke daling van
de vrachten van de capesizers veroorzaken. Het is maar de vraag of dat de enige
reden is, de overcapaciteit van de droge-ladingvloot speelt zeker ook een rol.
De F.D. Luigi D’Amato (180.184 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Xingang,
via West-Australië, teruglevering China voor $ 22.000 per dag.
Op de Atlantische routes was het wat beter voor de capesizers, maar echt
goed is het nog lang niet. De Cape Oceania (152.025 dwt, 1994) werd gecharterd
oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 35.000
per dag. Op de Atlantische routes bleven de huren en vrachten voor de
handysizers, vooral de wat grotere supramaxen heel redelijk. De Yasa H. Mulla
(52.383 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering US Gulf, teruglevering
Middellandse Zee voor $ 32.000 per dag. Zelfs de oudere schepen konden nog
aardige reizen maken. De Moon Sea (38.313 dwt, 1984) werd gecharterd oplevering
Safi, via West-Europa, teruglevering Turkije voor $ 24.000 per dag. In het
Verre Oosten was het veel minder, waarschijnlijk door de viering van het
Chinese Nieuwjaar. De Hanjin Istanbul (27.369 dwt, 1997) werd gecharterd
oplevering Singapore, via Australië, teruglevering China voor $ 13.000 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?