Op de vorig jaar geopende vaarroute De Veenvaart, tussen Ter Apel en Erica was het aantal passanten in 2014 ruim 300 minder dan in 2013. In dat jaar werden 3138 passages geteld, dit jaar waren het er 2840.
Volgens voorlichter John Tits van de provincie Drenthe komt dat niet alleen doordat het nieuwtje er af is. ‘We zien het overal in Drenthe. En ik heb ook al gehoord dat in het hele land de aantallen teruglopen. Heeft te maken met de economische situatie en de dure brandstof, maar ook met de vergrijzing. Het bootje-varen zoals dat op de kleinere kanalen gebeurt, is iets voor een bepaalde generatie, jongeren kopen niet zo snel een dergelijk vaartuig.’
Ondanks dat wordt in de provincie nog wel verder gewerkt aan verbetering van de vaarmogelijkheden. ‘Zo kan binnen niet al te lange tijd weer dwars door de stad Assen worden gevaren. Via de doorgetrokken Noord-Willemsvaart. Ook dat zal een opleving teweeg brengen.’
Zondagsbediening
Op het kanaal Almelo-De Haandrik, tussen Almelo en Coevorden, bleef het aantal vaarbewegingen vrijwel gelijk. In 2013 werden 1424 passanten geregistreerd, tot eind november dit jaar waren dat er 1436. Verwacht werd echter dat er een grotere stijging zou zijn omdat dit jaar de sluizen en bruggen ook op zondag werden bediend. De provincie Overijssel besloot hiertoe om de bedieningstijden gelijk te schakelen met die van het nieuwe Drenths-Groningse kanaal.
Woorvoerster Petra Timmer van de provicie Overijssel meldt dat na afsluiting van het jaar een evaluatie zal plaatshebben. Dan wordt besloten of de zondagopenstelling nog een jaar wordt voortgezet. Omdat de sluismeesters en brugwachters van de provincie de zondagopenstelling er niet bij konden hebben, moest extern personeel worden ingehuurd. (WdN)