Door Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart
Het vervoer
van gevaarlijke stoffen is een belangrijke schakel bij de productie van
kunststoffen, meststoffen, geneesmiddelen en de distributie van brandstoffen.
In Nederland wordt jaarlijks 180 miljoen ton gevaarlijke stoffen vervoerd. Het
grootste deel, 57%, betreft internationaal vervoer door pijpleidingen.
Daarnaast wordt ongeveer 34% van alle gevaarlijke stoffen door de binnenvaart
vervoerd. Een kwart daarvan blijft in Nederland, de rest is internationaal.
Weg- en spoorvervoer nemen respectievelijk 7% en 2% van de gevaarlijke stoffen
voor hun rekening.
Uitfasering enkelwandig
In 2009 is
internationale regelgeving van kracht geworden die stelt dat enkelwandige
tankers op termijn niet meer zijn toegestaan. De zogenoemde uitfasering begint
in 2013. Stapsgewijs mogen steeds meer producten niet meer in enkelwandige
tankers vervoerd worden. Vanaf 2019 mag, zoals het er nu voorstaat, nog maar
een zeer beperkte hoeveelheid gevaarlijke stoffen in enkelwandige tankers
vervoerd worden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?