Een kleinere spotmarkt, meer samenwerking tussen schippers en vaker lange-termijncontracten zijn noodzakelijk om te komen tot een stabielere en gezondere binnenvaartsector, was het eensluidende advies.
Verstorend
CEO Diederik Jan Antvelink van logistiek dienstverlener Nedcargo gaf tijdens het Laagwater-event aan dat ‘laagwatertoeslagen niet zijn te uit te leggen’. Antvelink: ‘Mijn klanten zitten veelal aan een kanaal, waar de waterstand nauwelijks een rol speel. Toch worden zij geconfronteerd met die toeslagen en tariefsverhogingen omdat schippers allemaal naar de Rijn gaan. Laagwater werkt zeer verstorend. Onze filosofie is dat we minder afhankelijk willen zijn van de spotmarkt en daarom zelf capaciteit inkopen en schepen zoals de Den Bosch- en Nijmegen-Max laten bouwen samen met BCTN.’
Spotmarkt moet kleiner
Volgens binnenvaartexpert Wouter van der Geest van onderzoeksbureau Panteia moeten meer schippers langetermijn-afspraken maken met verladende partijen om zo de sterk fluctuerende prijzen tegen te gaan. ‘Voor een stabiele markt heeft de spotmarkt een te groot aandeel op dit moment.’
In de droge-ladingmarkt vaart zo’n 40 tot 50% van de schippers op die spotmarkt. ‘Maar als je op reisbasis je zaken afspreekt, dan moet je ook op reisbasis onderhandelen’, aldus Van der Geest. ‘En bij laagwater gaan de prijzen dan snel omhoog, bij hoogwater zakken de prijzen weg. Kleine spelers moeten allemaal lading verwerven. Op die manier word je tegen elkaar uitgespeeld door grote verladers. Dan krijg je sterk fluctuerende prijzen.’
Van der Geest adviseert schippers om elkaar op te zoeken. ‘De sector is uiteindelijk gebaat bij grotere samenwerkingsverbanden. Trek met elkaar op, dat kan ook in rederijvorm.’ Hij noemt NPRC als een goed voorbeeld. Maar ik denk dat schippers ook hun klanten zelf moeten spreken. En zoek elkaar op, biedt die vervoerszekerheid zelf aan.’